Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gäller viktgränserna på bilbarnstol för barn med

Skrivet av villrådig
eller utan kläder? Antar att full vintermundering skulle kunna uppgå till något kilo eller två för en normalstor 4-åring.
Svar på tråden: Gäller viktgränserna på bilbarnstol för barn med

är det någon som VET

Skrivet av  jenna
att bältet inte löser ut under 15 kg, eller har folk "hört" eller tror det pga att det står från 15 kg på bilstolarna??? På vår Britax ranger som vi precis sålt står det i den svenska bruksanvisningen från 15 kg, medan det på något annat språk (minns inte vilket) står från 9 kg.
 

Intressant fråga, men har du någon aning

Skrivet av  villrådig
om ifall det är 9 resp 15 kg naket eller fullt påklätt barn? Har alltid antagit att viktgränserna gäller den vikt man tar på bvc typ (alltså utan kläder) - men nu blir jag osäker. Är det någon som har kollat upp detta?
 

En medelstor

Skrivet av  Jennie
svensk 3-åring väger ungefär 15 kg (utan kläder) och rekommendationen i Sverige är att barn skall åka bakåtvända minst till 3 års ålder men helst 4-5 år.
3 år har dock varit den rådande minimigränsen så jag antar att 15 kg gränser härrör från detta.

Rekommendationen 3 år beror ju inte så mycket på vikten på barnet utan proportionerna på en 3-årings kropp, dvs stort huvud förhållande till kroppen, och en svag nackmuskulatur.
Så i princip kan man säga att en 3-åring som väger 17 kg är sämre rustad att åka framåtvänd än en 5-åring som väger lika mycket.

Så om du väger ditt barn med eller utan kläder har ingen större betydelse.

/ Jennie

 

jag tror precis som

Skrivet av  jenna
Jennie, att det kommer från de rekomendationer vi haft i Sverige, inte för att bältet inte löser ut under ett visst antal kg.
 

Men babyskydd+baby

Skrivet av  Amelie
kan knappast väga 15 kg tillsammans! Om inte bältet löste ut under 15 kg skulle babyskydden vara värdelösa, eftersom de endast fästs med bilbältet.
 

Fast babyskyddets

Skrivet av  Fia
funktion är väl inte att hålla fast barnet utan att låsa in det i en skyddande kokong vid en krock? Det ska väl liksom fälla ihop sig runt barnet? Har för mig att jag läst det ngnstans men vet inte om det stämmer men det rimmar ju väl ihop med(sanningen/myten?) att barnen faktiskt är säkrare rent krasst i en bilstol än ett babyskydd. Om ngn faktiskt VET detta vore det kul att få säkerhet. Jag är alltså långt ifrån säker själv!
 

Japp

Skrivet av  Fru Marmelad
Babyskyddet rör sig ju vid en krock, det kastas upp bakåt mot sätets ryggstöd. Men babyskyddet blir ju som ett skyddande hölje runt barnet. Jämfört med ett större barn som sitter okyddat framåtvänt är det såklart mycket bättre. Framåtvänt lättviktigt barn riskerar att slå i framförvarande säte/instrumentbräda och vindruta och skada sig på detta och den risken löper inte bebin i babyskyddet.

Jag tror att man anser att bebisar sitter tillräckligt säkert i babyskydd, även om det genom åren talats om att det skulle vara säkrare att sätta även bebisen i en bakåtvänd stol. Men dels sitter bebisen inte särskilt bekvämt i en sådan och skriker kanske och distraherar föraren, dels måste man ta i och ur bebisen och en unge man tvingats väcka kanske också blir på dåligt humör och distraherar föraren... så babyskyddet vinner nog i alla fall om man räknar in ALLA faktorer!
 

Om viktgränserna lite allmänt

Skrivet av  Fru Marmelad
Viktgränserna finns där eftersom de härrör sig från E-reglementet, alltså de standardiserade riktlinjer som man testar efter. Där finns olika viktklasser som 0-10 kg, 9-15 kilo och allt vad det är (minns inte riktigt exakt hur gränserna är). Därmed inte sagt att det är optimalt att slaviskt följa de viktgränser som stolen är godkänd för! Inte alls!

Sen har man tidigare sagt att man kan vända barnet när det fyllt tre år och väger 15 kilo, vad exakt detta femton kilo kommer ifrån vete sjutton, men förmodligen från godkännandeklasserna och att bältena inte låser om vikten är för liten. Skulle jag tro.

Hur som helst, exakt hur mycket barnet väger är ju mindre viktigt egentligen. De flesta barn som väger femton kilo är ändå för små för att vända framåt. Dagens rekommendationer är ju istället att man använder den bakåtvända stolen tills den är urväxt på längden.
 

Sen finns ju smala barn

Skrivet av  Vickan
som min son som växte ur sin stol på längden trots att han bara väger 15 kg. Han är lååång och smal. Ett tag var vi oroliga att vi inte skulle kunna åka bil alls eftersom ingen barnbilstol var anpassad för honom. Men nu är han ändå 5 år så vi vände på honom.
Kan det inte komma någon modell någongång som är anpassad till långa svenska barn? Sonen hade kunnat åka baklänges längre då.
 

Problemet...

Skrivet av  Fru Marmelad
...är ju bilarna, större bilbarnstolar får inte plats helt enkelt!
 

hade inte varit några problem

Skrivet av  Vickan
Sonen hade gott om plats för benen men ryggstödet stödde inte hans huvud som var långt över kanten till slut.
 

Jo men

Skrivet av  Fru Marmelad
Gör du längre ryggar på bilbarnstolarna så kommer de inte få plats i bilarna, det är så jag menar *S*. Har du dem fram då kommer de skymma sikten för föraren.
 

Artiklar från Familjeliv