Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

I valet och kvalet - vända barnen?

Skrivet av Carolina
Hej,
jag har två döttrar som snart är 3,5 år. De är 95cm/15kg och 100cm/16kg. Idag sitter de bakåtvända i sina Akta Duoflex Comfort. Vi har för tillfället bara en bil, och en ganska liten modell. De sitter idag mkt trångt, och speciellt den längsta flickan sitter som en mäla och klagar på att det gör ont i ryggen för att hon får böja benen så mkt.

När vinteroveraller och vinterstövlar kommer på ser jag att det blir mkt svårt, för att inte säga omöjligt, att fortsätta med bakåtåkning,. Jag tror helt enkelt inte att de får plats. Jag har världens ångest för detta för jag vet att de bör fortsättas sitta bakåt ännu längre.

Hur sitter era 3,5-åringar, fortfarande baklänges eller har ni vänt dem?
Svar på tråden: I valet och kvalet - vända barnen?

Har vänt,

Skrivet av  anonym just nu
av precis samma anledning. Det kommer att bli ramaskri nu, jag vet, det ska vara bakåtvänt tills de är fem, minst, men vår dotter som är 3 och väger 16 kg, 96 lång, har börjat klaga. Hon sitter med benen i hakan, och mår dåligt efter bilturerna eftersom hon har ont och är obekväm. Jag har tagit det beslutet att vi ska vända hennes stol nu eftersom jag känner att det är det rätta.
Sen kan man hålla på att argumentera fram och tillbaka i evigheter om säkerhet mm, alla familjer har sina anledningar till varför de gör som de gör, och jag tror att alla har suttit ner och tänkt igenom sitt beslut ordentligt. Gör det som känns rätt för er och era barn!
 

När vintern kommer

Skrivet av  Ester
är de nästan 4 år, eller hur. Då känns det absolut som om det är OK att vända dem!
 

min dotter är

Skrivet av  Hjärter dam
2,5år, 95 cm och 15 kilo hon sitter jättebra i sin akta cosmic.
Hade tänkt att hon skulle få en twoway+ men jag kanske ska tänka om (cosmicen är ju så hög)
 

glömde ju resten

Skrivet av  Hjärter dam
Jag ska försöka ha henne bakåtvänd tills hon är fem men efter 4,5 tycker jag det är okej.
 

När han var 3

Skrivet av  Amaze
Vände sonen strax före 3-årsdagen... Han var då 102 cm o 15kg. Han sitter i en two-way men satt både trångt och blev åksjuk.
 

Mina barn

Skrivet av  Jennie
som fyller 5 resp 3 år i oktober, åker fortfarande bakåtvända båda två.
5-åringen är 114 cm lång och väger 19 kg. 3-åringen är 99 cm lång och väger 16,5 kg.

5-åringen har en Britax Twoway och den räcker till bra (har långt kvar innan den är urväxt på längden) och hon har relativt bra med benutrymme.
Det som blir kommer bli kritiskt är stolens internbälten och troligtvis så kommer vi vända henne i oktober, november när vinterkläderna skall på.

3-åringen kommer få åka bakåtvänd i 2 år till. Han åker nu i en Britax Freeway men kommer få ta över Twoway när vi vänder 5-åringen.

Vi har en Saab 9-5 och visst är den rymlig men inte exceptionellt stor.

Har läst att Akta Cosmic är en ganska utrymmeskrävande stol och kanske skulle en annan stol passa bättre i er bil?
Det är nog något man borde tänka på mer när man köper bilbarnstol.

/ Jennie
 

Min son

Skrivet av  Jessika
är drygt 4 år, 116 cm lång och väger 24,5 kg. Vi köpte en bältesstol till honom igår, för han kommer snart ha växt ur stolen på alla sätt! (bälteslängden, huvudet över kanten, få plats med fötterna och stolens maxvikt)
Just nu sitter han fortfarande jättebra, men så fort det krävs mer kläder kommer det inte att funka längre!

När han var 2-2½ år var han lika lång som dina barn, fast bredare, och då hade jag ingen tanke på att vända honom...

Det är jättesvårt att råda hur du skall göra, men jag tycker helt klart att du skall vänta och se, ofta går det bättre än man tror! Hur sitter stolarna förresten? Om du har den bakom varandra borde det ju gå? (Jag har en del tips annars) Om de sitter bak båda två är det svårare - föraren kan ju inte sitta hur långt fram som helst.
 

Vi har just vänt

Skrivet av  Anne m.E-99,S-01 & E-03
eller rättare sagt köpt en framåtvänd bältesstol till vår son som fyller 5 i nov.Kan du inte placera en av stolarna fram (om det inte finns airbag?) eller en i mitten bak?Vi hade våran i mitten bak,då blir det gott om plats för benen eftersom stolen kommer så pass långt bak.
 

Jag är en ivrig förespråkare

Skrivet av  Ester
för bakåtvänt åkande, men i vår bil (en Volvo V70) så skulle det inte gå att ha en stol i mitten bak med mindre än att det antingen blev väldigt trångt med benen för barnet eller för dem som sitter fram - för båda sätena måste skjutas fram en bit... Så, ni måste ha en jättestor bil ni.
 

???

Skrivet av  Datahari
Vi har en V70 med en Britax Eclipse bakåtvänd på mittplats bak. Det ger de bästa benutrymmena för hela familjen, både för barn i baksätet och vuxna i framsätet. Både maken och jag är långa och kräver bra benutrymme, vilket inte går att åstadkomma med stol på ytterplats bak.
 

Då måste vi ha en väldigt konstig

Skrivet av  Ester
stol... Vi har en Akta Duoflex Basic...
 

Aktan

Skrivet av  Annjo
tar stor plats! Vi har haft en Akta duoflex och sen en Freeway, och med Freewayen blir det mycket störra benutrymme för både barn och den som sitter fram.
 

Vi har

Skrivet av  Anne m.E-99,S-01 & E-03
en britax two-way i en saab 9-5,och mitsubishi galant,och det är gott om plats i båda bilarna,både för barnet och de som sitter fram.
 

Tuva som är 3 år o 9 månader

Skrivet av  Jenny m. Tuva 2001 & Theo 2003
16kg o 95 sm sitter fortfarande bakåtvänt o med bra utrymme. Hon har en akta duoflex comfort som sitter på mittplats bak med stödben. För att hon ska få så mycket benutymme som det bara går har vi fällt in byglen som är under stolen o ställt den så rakt som möjligt, och jag tror faktiskt att hon kommer att kunna sitta minst 1 år till. Prova att göra som vi gjort fälla in byglen under stolen o sen sätta den så rak som möjligt så ska du se så mycket mer utrymme det blir.

Kramiz
 

Förstår att du...

Skrivet av  Linda med Albin-99 & Nora-02
har ångest över detta, då barnen åker betydligt säkrare bakåtvänt.Det första jag tänker på när jag läser det du skrivit...Om det är omöjligt för dem att få plats i sina bakåtvända stolar pga att det blir trångt utrymmesmässigt för att bilen är liten, skulle jag köpa en ny bil.Det kanske inte låter som någon enkel lösning på problemet men har dem inte vuxit ur sina bakåtvända stolar skulle jag inte riskera säkerheten genom att vända dom innan de vuxit ur sina stolar.

När min son var 3,5 år köpte vi en ny bakåtvänd stol för att han skulle kunna sitta bakåtvänt så länge som möjligt.Han är nu 5 år (115cm,20 kg)och sitter fortfarande bekvämt bakåtvänt.Det är klart att han får ha benen rejält böjda och när vi åker längre sträckor får vi ta fler pauser,säkerhetsmässigt gör det ingen skillnad att ha benen böjda.

 

Har en knappt

Skrivet av  Skrållan
3,5 åring (blir det i februari). Hon är nog en 95 cm och väger 14 kg. Vi har en Two-way och planen är att hon skall sitta bakåtvänd minst ett år till gärna tills hon blir 5.
Nu börjar benen bli rejält böjda men vet sen sonen satt i stolen att det går ställa om och få bättre utrymme. Sen minns jag också att när vi vände honom frammåt så satt han med benen i samma skräddarställning långt efteråt. Eftersom han helt enkelt inte hade ngt stöd för fötterna då han satt frammåt. Tror han klagar mer då vi åker långt och han måste hänga med fötterna,(sitter nu i bältesstol)
 

Vår 3 åring..

Skrivet av  ~Zara~
..är 102 cm och väger ca 17kg.. Inga problem att sitta bakåtvänd! Använder en britax two-way plus i en ford mondeo... Minst 1 år till ska han sitta så...

Men som nån skrev; fundera på att byta bil istället... det kan det vara värt..:)

Lycka till! Kram
 

Vände min dotter...

Skrivet av  Fru Marmelad
...när hon var 3,5 och 105 cm lång och vägde 18 kg! Detta var på den tiden då de bakåtvända stolarna bara var godkända till just 18 kg, så då hade jag inget val annat än att vända. Men hon var inte för lång för stolen, dock satt hon såklart med böjda ben!
 

vände tidigt...

Skrivet av  ki@
den store var två och ett halvt och min yngste drygt året när vi vände dem.
Dels pga platsproblem och dels pgra åksjuka.

 

Vår snart 3,5 åring

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
Åker bakvänt och kommer göra det länge till. Inga problem med vare sig benutrymme eller remmar i stolen.
 

Han åker bakåt.

Skrivet av  Linda~m~Oliver
Oliver är lika stor som din största tjej och han har också en Akta Duoflex fast basic modellen.
Det funkar bra för honom än.
Nu åker han itne bil varje dag o när vi åker vintertid så brukar jag ändå plocka av ytterkläderna just för att det känns trångt ändå. Är det för kallt i bilen så får han en extra filt.
 

Artiklar från Familjeliv