Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Instruktion på en Britax super-cruiser ??

Skrivet av Anna-Lena o Samuel 030427
Hej,
Vi har en Britax super-cruiser stol som min mans ex hade i sina gömmor som vi ska låna till vår andra bil.
Men vi saknar instruktioner på hur man ska sätta den i bilen och hur barnet ska sitta i den.
Så min fråga är om det finns någon eller om någon känner någon som har en sådan här stol med instr. kvar

Svar på tråden: Instruktion på en Britax super-cruiser ??

Vilken var Supercruisern?

Skrivet av  Fru Marmelad
Minnet är kort men gott *S*. Var det en bakåtvänd stol? Föregångare till Two-way? Eller... fanns det inte en framåtvänd stol som hette nåt liknande, är det den?
 

Jag har en sån

Skrivet av  Mamma
Men inga instruktioner. Men om du fattar vad jag menar så ska jag försöka förklara.

Sätt stolen i baksätet med ryggstödet mot ryggstödet (det är en frammåtvänd stol). Sen så ställer du in nackstödet så att det är precis ovanför axlarna. Sen så trär amn in den diagonala bältet genom bälteshållaren och sen så sätter man fast bältet.

Men jag måste tala om att stolem är inte särskilt bra, för att bältsspännaren låser fast bältet, så om man skulle tvätbromsa eller krocka så far först barnet fram och sen tillbaka för att bältet håller fast. SÅ jag skulle inte rekomendera att använda den.
 

Tillägg

Skrivet av  Mamma
Vi HADE en sån, ärvde den av släktingar, men eftersomd en var så dålig så köpte vi en Gracco Junior istället.
 

Hm...

Skrivet av  Fru Marmelad
...jag förstår inte riktigt hur du menar med att bältesspännaren låser fast och barnet då kastas fram och sen tillbaka? Barnet kastas ju alltid fram och sen tillbaka vid en krock om h*n sitter framåtvänt, det är därför bakåtvända stolar är bättre. På vilket sätt är den stol ni använder nu annorlunda, är den bakåtvänd? *känner mig trög idag* ;-)
 

oki

Skrivet av  Mamma
Barnet kastas fram medans stolen är kvar mot ryggstödet. Precis som är vi vuxna sitter. Men med Gracco Junior så följer stolens rygg/nackstöd med fram och skyddar hela tiden nacken. Hänger du med?
 

Ja...

Skrivet av  Fru Marmelad
...nu är jag med *S* fast jag är tveksam till om det skulle vara så bra och skydda barnet bättre än om stolen sitter mer fast mot sätet? Stolen och barnet kommer ju inte röra sig synkat i alla fall? Om barnet väger 20 kg och stolen 5 kg kommer ju barnet röra sig framåt fortare än stolen?
 

Tack för..

Skrivet av  Anna-Lena
infon. Detta är en extra stol som vi ska till vår andra bil, som pappan ska ha om han ska ta bilen för att lämna/hämta på dagis. Det handlar bara om kortare sträckor.
Annars har vi en Graco som är upp till 4 år.
 

Om du mailar britax

Skrivet av  ida
skickar de en ny bruksanvisning. jag hade tappat bort min till vår rock-a-bye, men den kom på posten efter ett mail till britax.
 

Artiklar från Familjeliv