Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur lång och hur mycket ska man väga för att kunna

Skrivet av Monica
sitta utan bilkudde? Eller beror det på bilmodellen?
Svar på tråden: Hur lång och hur mycket ska man väga för att kunna

10-12 år eller...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... max 36 kilo. Kuddarna är godkända till 36 kilo, men det är helt ok att låta även tyngre barn sitta kvar på kudden, eftersom kudden inte belastas särskilt hårt vid en krock. Dess uppgift är att leda bältet rätt över låren på barnet.

När min dotter var ca 10 vägde hon en bra bit över 40 kilo, var 145 cm lång och fick inte plats på bredden i kudden längre. Bältet satt rätt på henne även utan kudde, så då fick hon sluta.

"Midjedelen" på bältet får inte sitta över magen, den ska sitta lågt över höfterna/låren för att fungera. DET är kriteriet för att sluta med kudde, inte längd eller vikt!
 

Vilken av bältessektionerna menar du

Skrivet av  Monica
med midjedelen? Den övre eller den undre?
 

Inte jag som skrev

Skrivet av  Sölvi med 6 barn
men midjedelen är den delen som skall sitta över låren, och som många använder över magen.... Den undre delen altså.
Den andra delen av bälte skall ju sitta över bröstet, och sitta så att den inte skaver mot halsen eller går för högt upp, därför använder man bältesledare eller vad det nu heter till små barn, och därför är det bra med bältestol, "kuddar med ryggstöd" så att allt sitter bra.
 

Ja, bra då förstod jag rätt

Skrivet av  Monica
- själv hade jag nog snarare använt uttrycket höftbandet/höftbältet...på körskolan var de ju väldigt angelägna om att man skulle ha bältet långt ner och inte som ett skärp över magen.
 

Ja, det gäller

Skrivet av  Sölvi med 6 barn
ju även oss vuxna, och många glömmer faktiskt det mitt i all säkerhet rundt barnen.
Men, vi är ju oxå viktiga :o)
 

NTF

Skrivet av  Jennie
skriver bla följande på sin hemsida (www.ntf.se):

"Så länge skelettet inte är färdigutvecklat behöver barnet lyftas upp så att bilbältet kan skydda kroppen. Kontrollera att bältet sträcks korrekt - nära halsen, över bröstbenet och ner över låren (inte över magen). Ju närmare kroppen bältet sitter, desto bättre skydd ger det."
"Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde upp till 10-12 års ålder."

Detta tolkar jag som att när barnet är i 12-årsåldern så är skelettet så pass utvecklat att det är ok att sitta utan kudde även om det innebär att bältet hamnar en bit upp på kroppen och inte ner över låren.

Om man var tvungen att alltid ha midjedelen över låren så skulle jag inte kunna åka i vår bil för jag får alltid bältet över nedere delen av magen.

/ Jennie
 

Det är ju för egen del

Skrivet av  Sölvi med 6 barn
man rek "midjedelen" över låren. För vid ev krock så kan ma skada magens "innehåll" om bältet ligger över där. Men...bättre kankse det än inget bälte alls.
MItt hamnar också över nedre del av magen, men jag brukar dra till och försöka lägga det under magen, som jag gjorde när jag var gravid. Det sitter då i alla fall bättre om man säger så. Men jag undrar, när bältena tydligen är gjorda för själva magen, varför gör de inte om dem nu när det liksom är bevisad att det är fel ställe?
 

Artiklar från Familjeliv