Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Första Hjälpen-kurser?

Skrivet av AApappa
""10.00-12.00. Första Hjälpen i barnolycksfall. Kostnad 200:-kroner per förälder." från BVC, det verkar dyrt med 100:-/timme per person i en grupp. Alternativ Röda korset eller andra?
Svar på tråden: Första Hjälpen-kurser?

Endast 2 timmar?

Skrivet av  JessicaF
Har endast sett Röda Korsets Barnolycksfallskurser hållas på 8 lektionstimmar tidigare. Antingen en hel lördag eller söndag eller två kvällar. Då har det kostat 500:- eller något sådant. I det ingår då kurskompendium bl a. Jag tycker det låter som någon snikvariant ni har där...
 

För kort tid, tycker jag

Skrivet av  En som förut jobbat som förstahjälpen-lärare för RK
Priset kan jag inte säga nåt om, det beror ju helt på hur många det blir i gruppen (dvs hur mycket handledning var och en kan få), är det en liten grupp är det billigt, är det en stor grupp är det svindyrt.
Men, det viktigaste, jag tycker inte att man kan lära sig nåt vettigt på 2 timmar! Möjligen kan två timmar vara tillräckligt om ALLA i gruppen har gått en längre kurs för max två år sedan, då kan så kort tid funka som en lagom repetition (men om en del är nybörjare funkar inte det, för då kommer det frågor som gör att man inte hinner).
Så gå en RK-kurs, det är inte billigare (kostnaden per person beror på hur många deltagare man bestämmer sig för att ha), men du kommer att vara nöjd med resultatet.
 

Vi har haft..

Skrivet av  Sofia*
..folk från röda korset som anordnat kurser för oss på öppna förskolan. Det var 2x 4 timmar och kostade 120 kr per person. Gruppen skulle bestå av minst 8 personer max 12. Det var jättebra kurser som inenhöll HLR på både vuxna och barn dessutom.
 

Artiklar från Familjeliv