Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

bagatellfråga kanske

Skrivet av flaxis
men ett problem för mig!

VAD ska man här för mössa under cykelhjälm till ett barn som är 2 år? Vi har en tunn mössa som är ok men snart blir det vinter och det behövs tjockare mössa och jag kommer cykla när det går för väglag etc.

Nån som har bra tips???
Svar på tråden: bagatellfråga kanske

hjälm mössa

Skrivet av  cyklist
vi har under våra hjälmar såkallade hjälm mössor.
använder du också själv hjälm?
 

Vad är det?

Skrivet av  flaxis
S k hjälmmössor? Finns var att köpa? Ursäkta om det är en dum fråga...
 

pop, Åhlens mfl

Skrivet av  Sofia*
Hjälmmössa kan betyda två saker, jag vet inte vad cyklist menar. Men sådana man har på babysar kallas hjälmmössa. De är tättslutande kring huvudet och fungerar säkert bra under hjälmen. JAG har dock aldrig sett sådana till större barn, men både pop och åhlens har sådana. Sedan finns det hjmmössor som är gjorda för att ha under hjälmar, de ser ut som väpnarhuvor,är också tättlutande runt huvudet. Sådana kan man hitta i tex motorcykelaffärer men även pop har väpnarhuvor.
 

Pannband och väpnarhuva

Skrivet av  Sofia*
Båda mina har haft väpnarluva under hjälmen, stora flickan använder numer, precis som jag, pannband som täcker öronen istället.
 

När jag köpta hjälmar.....

Skrivet av  Torhill m.Niklas,Ida&Tiril
till barnen så fick vi besked om å inte ha mössa under hjälmen
 

Men om det är kallt?

Skrivet av  flaxis
Bara undrar...det blir väl lite väl kallt om öronen?

Menade de att hjälmen inte är säker om man har mössa under då?
 

Man ska inte..

Skrivet av  Sofia*
..ha tjocka mössor elelr kepsar under hjälmen. Då sitter den inte som den ska och kan glida fel om en olycka inträffar. Men jag bor i Skåne, här cyklar man året om, måste ju ha något under hjälmen, både på mig och på barnen. Så vi har tättsittande mössor som sitter fast på huvudet eller pannband och det fungerar, hjälmarna sitter som de ska. Vad expertisen säger om det vet jag inte.
 

Hjälmen är inte.....

Skrivet av  Torhill m.Niklas,Ida&Tiril
säker om man har mössa under
 

På NTFs

Skrivet av  Jennie
hemsida står följande (www.ntf.se under Frågor & svar om cykelhjälmar)

"Kan man ha mössa under cykelhjälmen?
Svar:
En tunn mössa påverkar inte hjälmens skyddsegenskaper. Men tänk på att remsystemet måste justeras."

/ Jennie
 

tillägg:

Skrivet av  flaxis
detta var en seriös fråga och jag är alltså inte den underliga person som frågar en massa frågor cykelhjälmar!
 

Artiklar från Familjeliv