Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till vilken

Skrivet av 3barn
längd/vikt/ålder bör barnen sitta på bälteskudde?
Svar på tråden: Till vilken

NTF och Vägverket säger...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... tills barnen är 10-12 år.
 

inte bara åldern

Skrivet av  FS.
Hej
Man rekomenderar barn att ha bälsteskudde ( motsv.) upp till 140cm längd, men därmed inte sagt att det är en absolut gräns.
 

Det har jag aldrig sett

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Varifrån kommer den rekommendationen?
 

Info från

Skrivet av  FS
NTF, jag är informatör / funktionär åt dem sen 2,5 år tillbaka.
 

Det har jag också varit...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... och även om det är en tid sedan och jag sökt febrilt på NTF\'s hemsida så hittar jag ingen sådan längdangivelse. Längden 140 cm handlar enbart om att ingen under den längden bör sitta vid en airbag. Varken barn eller vuxen, faktiskt. Ingenting om att man bör vara så lång för att sitta utan bälteskudde.

Det jag hittar är följande:

"NTF rekommenderar att barn sitter på bälteskudde till 10-12 års ålder. Detta för att höftkammarna inte är färdigbildade förrän i den åldern och bälteskudden styr ner midjebältet mot ljumskarna på barnet så att midjebältet inte kan tränga in i buken och ge inre skador. Barnet kommer upp lite grand och detta ska göra att diagonalbältet kommer mera riktigt över barnets bröst, över nyckelbenet och snett ner över bröstbenet.

Hur länge ett barn kan sitta på bälteskudde avgörs av banets längd och vilken bil man har. Kommer diagonalbältet fel över axeln, eller om bilen saknar nackstöd, och mer än 1/3 av huvudet kommer över bilsätets ryggstöd då kan man inte sitta på bälteskudde längre. Har man nackstöd i bilen så kan man kanske justera det i ett högre läge för att kunna fortsätta med kudden ett tag till.

Är det nu så att det inte fungerar riktigt bra med bälteskudden i en av era bilar så föreslår vi att ni provar utan kudde i den bilen, men se då till att dra ner diagonalbältet riktigt mot ljumskarna/låren. Fortsätt med kudden i den andra bilen där det fungerar."

 

Artiklar från Familjeliv