Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som har Akta Duoflex Comfort....

Skrivet av JAG
Jag har en liten fråga till er:
Vi har 2 st Duoflex Comfort. En bakåtvänd i framsätet till vår 1-åring och en bakåtvän i baksätet till vår 3-åring. Eftersom jag vet att mittplatsen bak är den säkraste platsen i bilen så har vi valt att ha den där. Men, fäster man stolen på samma sätt där som när man har den på en "sidplats". Eftersom vår Volvo har så korta bälten så kan vi inte göra den vanliga bältesdragningen utan vi kör den varianten som står beskrivet i bruksanvisningen under "Ny enklare bältesdragning i baksätet". Men där visar de bara hur man gör på sidplatserna. Men det borde väl även gälla mittplatsen? Man fäster stolen på samma sätt som när man har den i fram (med vanliga bilbältet alltså, midjebältet under stolen, lyfter över byglarna på bägge sidor) fast man fäster även diagonalbätet (svårt att förklara). Detta borde väl vara lika säkert som den ordinarie bältesdragningen då man för både midjebältet och diagonalbältet under stolen, lyfter över byglarna och klickar i låset.
Någon som vet? Annars får jag ringa till Akta och fråga...
Svar på tråden: Ni som har Akta Duoflex Comfort....

Så här......

Skrivet av  Torhill m.Niklas,Ida&Tiril
http://www.akta.se/anvisningar/duoflex%20comfort.pdf

Ritning och förklaring på hur man fester bak i mitten
 

Köp stödben

Skrivet av  Carolina
Hej,
vi har också AKTA Duoflex Comfort. Har köpt stödben till den som vi använder när vi har stolen i mitten bak. Enl återförsäljaren krävs detta för att stolen skall vara rätt monterad.
 

Artiklar från Familjeliv