Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Båkåtvända 4-åringar?

Skrivet av JessicaF
Hur många av er har era 4-åringar bakåtvända fortfarande? Dottern längtar verkligen till att vändas, för då blir man stor tycker hon - hon ser ju sina äldre kompisar åka rättvänt. Men, när ska man vända egentligen? Jag är lite fundersam - för jag kan inte sticka under stol med att det blir betydligt enklare med bilåkning längre sträckor och att flytta stolar o s v om hon åker rättvänd, så liite bekväm är jag allt. Tycker ni att vi är dumma om vi vänder henne när hon fyller 4? Eller ska vi vänta till 4,5? Eller ännu längre?
Svar på tråden: Båkåtvända 4-åringar?

Så sent som möjligt

Skrivet av  Malinau
Så länge hon kan sitta bakåtvänd bör hon göra det eftersom det helt enkelt är säkrare. Att hon känner sig stor är något hon kommer att hitta inom en rad områden längre fram som du inte tänker låta henne prova i alla fall. Hon är fyra år, du fattar besluten åt henne.
 

:-) Jag veeeet

Skrivet av  JessicaF
att hon inte ÄR stor, men jag är ju benägen att falla för det bara för att det är enklare för mig själv - om inte ALLA tycker att jag då är jättedum... :-)
 

Hellre lite krångel

Skrivet av  Vickan
och bra säkerhet. Än bekvämlighet och sämre säkerhet.
Har hon inte växt ur stolen så vänta. Det finns väl andra sätt att få henne att känna sig stor.
 

Vad kommer sedan?

Skrivet av  Malinau
Precis som jag skrev kommer din dotter att hitta många andra saker framöver som hon vill anamma för att känna sig äldre än hon är, saker som du förhoppningvis inte tänker låta henne göra. Varför inte dra gränsen där den hör hemma från början?

Att låta en fyraåring bestämma över sin eventuella bilsäkerhet för att det är enklare är väl inte direkt att ta ansvar. Du vet bäst, än så länge och i ett gäng år till.
 

Såklart att hon inte får bestämma

Skrivet av  JessicaF
Jag bara VET att hon längtar OCH detta kombinerat med att jag vacklar lite i min egen beslutsamhet - mitt flaggskepp eller vad man ska kalla det - har varit att hon ska sitta bakåtvänt till minst 4 år eller kanske 4,5... Men, nu när hon fyller 4 - så börjar jag tveka - på 4 eller 4,5. Jag är nämligen tämligen säker på att vi vänder henne senast till sommaren - då hon är 4,5. Så, visst ska inte HON bestämma. Vissa saker får hon vara med och bestämma, detta är dock inte ett av dem. Hon påverkar mig dock :-).
 

Strunta i åldern

Skrivet av  Malinau
Det är barnets längd och vikt i kombination det handlar om. När större delen av huvudet når ovanför banrstolen är den urvuxen och när barnet inte längre kan sitta bakåtvänt för att det inte får plats måste man vända. Inte förr. Det varierar alltså beroende på hur snabbt de växer.
 

Skulle inte vända

Skrivet av  Mega
Jag tycker inte att en 4-årings tjat räcker som enda anledning att vända. Så jag skulle ha henne bakåtvänd tills hon fysiskt är för stor! :)

 

Vi vände

Skrivet av  Jennie
precis vår 5-åring (fyllde 5 år i början av oktober).
Trots att hon är 115 cm lång hade hon dock inte växt ur stolen på längden och även benen hade hyfsat med plats. Internbältet i bilbarnstolen var dock snålt och när tjockare kläder skulle på så blev det väldigt trångt och bökigt.

Om din dotter fortfarande sitter ok bakåtvänd så skulle jag inte vända.

/ Jennie
 

Elias sitter framåt

Skrivet av  Elias mamma
sedan han nästan var 4 år.
Han är 4,5 år nu.
Har en sån bilkudde med rygg, och använder bilens bälten.
Smidigt då han knäpper fast sig själv.
 

jämkar lite

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
vänta tills våren iaf.
Det är ju alltid mer riskfyllt (tycker jag iaf) att åka bil på vintern med halka osv så hon kan väl sitta bakvänd åtminstone över vintern så hinner hon ju dessutom bli 4,5år.
Jag hoppas kunna ha mina tjejer bakåtvända tills de är fem år. Min övertygelse är att jag ska göra allt som står i min makt för att de ska leva och må bra alltså ska de sitta bakåt så länge som möjligt, ha alla sorters hjälmar som finns, bra cyklar osv osv. Då har iaf jag gjort allt vad jag kan för att de ska få växa upp. Sedna finns andra omständigheter som kan drabba barn men jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag kunnat förhindra något som drabbat mitt barn.
 

Det känns...

Skrivet av  Linda med Albin-99 & Nora-02
lite som att ni redan har bestämt er för att vända henne.Det kanske inte är så...Har hon vuxit ur sin stol, dvs sticker öronen upp ovanför kanten på stolen?

Om inte ser jag ingen som helst anledning till att vända henne, då hon åker fem gånger säkrare när hon sitter bakåtvänt.

Vår femåring åker bakåtvänt och har ett tag kvar innan han växer ur stolen (115 cm lång).
 

Hihi, nej...

Skrivet av  JessicaF
... vi har inte bestämt oss. Men, jag kan inte ljuga och säga att jag inte skulle vilja av rent praktiska skäl... :-) Men, som Hjärter Dam skriver ovan, så vill man ju inte utsätta henne för fara i onödan... Ja, och så ser man de som har vänt sina exakt jämngamla barn för 1 ½ år sedan... Vi har ingen bekant som har lika gammalt barn som fortfarande har det bakåtvänt, så vi är "unika" där, så då börjar man ju fundera på om man är "överförsiktig"...
 

Samma tankar!

Skrivet av  Jessica L
Vår dotter är 3,5 och hon åker bakåtvänt och är också rätt unik! Och då kommer ju mina tankar också, är man överförsiktig? _Varför_ tycker "alla andra" att det är ok att vända tidigare? De kanske inte vet bättre? Nu är jag inte jätteinsatt men visst står det i bruksanvisningen till många stolar att man kan vända dem vid 3 års ålder?

Jag fick sambons bror att vända tillbaka sin dotter som fyller 3 nu i december. De hade bara ingen aning om att det var för tidigt att vända på henne när hon var drygt 2. De hade köpt en ny stol och där stod det ju att man kunde åka framåtvänd då.. Frågan är ju då om "alla andra" inte vet hur mycket säkrare det faktiskt är att åka bakåtvänt? Jag kanske inte ska känna mig som ett UFO för att jag inte tänker vända på min dotter på länge än? Jag kanske bara vet mer än många andra och kan därför göra bra val?

Hos oss skapar det jättemycket problem att vi inte vänder på vår dotter. Vår yngre dotter kommer när som växa ur babyskyddet och vi får inte plats med 2 bakåtvända stolar i baksätet plus att vi har air bag fram så vi måste köpa en annan bil. Snacka om att vissa tycker vi är "UFON" som inte skippar besväret med att köpa ny bil och vänder henne istället.. Det värsta jag har blivit tillsagd är att bilstolar är helt onödiga utlägg för dagens föräldrar, "mina barn satt alltid utan bälte när de var små och det gick så bra så..". Orkade inte fråga om de hade krockat någon gång..

Men jag tycker att du är duktig som inte har vänt på din dotter än trots att omgivningen skulle gjort för länge sedan. Och om du tänker på besväret det är att ha henne bakåtvänt den korta tid som det faktiskt är framåt kontra den minskade säkerheten för ditt barn så tror jag du vet vad du bör välja :o) Men jag förstår som sagt också dina tankar för jag har haft precis samma!

kram på er!
 

åh kan du inte

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
berätta vilken stol ni har?
 

Se Till Helheten!

Skrivet av  MacGyver
1) OM en olycka inträffar är det jätteviktigt att sitta i en modern bil med alla skydd som tänkas kan. När en olycka inträffar räddar det liv att ha tekniska skydd kring sig och barnen.

2) Det bästa är att undvika olyckor helt och hållet. Då spelar skydden ingen roll - de kommer ju inte till användning.

Personligen skulle jag hellre åka landet runt i en T-Ford med lugna och lyckliga barn än i den senaste SUV-en från Mercedes med barn som satt obekvämt och störde mig.

Det är olika för alla, och alla måste ta ansvar för just SIN situation. Det finns inga generella sanningar, så det enda jag kan säga är att du måste hitta DIN sanning.
 

förstår dig

Skrivet av  Nickan.
Håller med om att allt verkar bli sååå mkt mer praktiskt när barnen sitterframåt. Men jag håller mig. Har en 4-åring och en 2-åring...båda åker bakåt än så länge. Gissar att jag vänder den äldsta runt 5-årsdagen.
 

Vände nyss...

Skrivet av  Jessika
vår fyraåring, som är 116cm & 24,5 kg, eftersom han höll på att växa ur stolen på alla sätt.

Tyvärr tycker jag tvärtom att bilåkandet blivit krångligare istället för enklare! :-( Han har nu en bältesstol, och på grund av bilens nackstöd måste den sitta i mitten bak, och då blir det långt att sträcka sig när man skall spänna fast honom. han får inte om sig bältet själv, vilket han gjorde i sin Twoway. Han sitter och sparkar på mittkonsol och stolsryggar, smutsar ner sätet han måste ta sig förbi/över osv.

Så om han bara fått plats i sin bakåtvända stol ett tag till hade han fått ha kvar den, både av praktiska och säkerhetsmässiga orsaker!
 

Har nyss vänt

Skrivet av  Rebecca
Min dotter fyllde 5 i september, och vi vände på henne för någon vecka sen.
 

Har en som är 4 år och 3 mån

Skrivet av  Annica
som åker bakåt. Det kommer han få göra så länge han ryms i stolen. (Eclipse) Än så länge är det ingen panik. (110cm lång.)
Det är ju så mycket säkrare för barnen att åka bakåt.
 

Artiklar från Familjeliv