Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Folk äldre än 30 borde vara döda!

Skrivet av Maria
Enligt dagens lagstiftare och byråkrater borde de av oss, som var barn på 50-talet, 60-talet, och 70-talet inte ha överlevt.
Våra barnsängar var målade med blybaserad färg.
Vi hade inga barnsäkra medicinflaskor, dörrar eller skåp, och när vi cyklade bar ingen av oss hjälm.
Vi drack vatten från trädgårdsslangen och inte ur flaskor.
Vi åt bröd med smör, drack läsk med socker i, men blev aldrig överviktiga, därför att vi alltid var ute och lekte.
Vi delade gärna en läsk med andra och drack ur samma flaska, utan att någon rent faktiskt dog av det.
Vi använde timmar på att bygga lådbilar av gamla skrotade saker, och körde i full fart ned för backen, bara för att lite senare komma på att vi hade glömt att sätta på bromsar.
Efter några turer i diket lärde vi oss att lösa problemet.
Vi gick ut tidigt om morgonen för att leka ute hela dagen, och kom hem först när gatubelysningen blev tänd. Ingen kunde få fatt i oss på hela dagen - ingen mobiltelefon.
Vi hade inget Playstation, Nintendo eller X-boxar - i det hela taget ingaTV-spel, inte 99 TV-kanaler, inget surround-sound, inga mobiltelefoner, hemdatorer eller chatrooms på internet.
Vi hade vänner! Vi gick ut och fann dem!
Vi ramlade ned från träd, skar oss, bröt armar och ben, slog ut tänder, men ingen blev stämd efter dessa olyckor. Det var olyckor. Inga andra kunde få skulden - bara vi själva. Kommer du ihåg olyckorna?
Vi slogs, blev gula och blå och lärde oss att komma över det.
Vi hittade på lekar med pinnar och tennisbollar och åt jord och gräs. Till trots för alla varningar, så var det inte många ögon som blev utstuckna, och gräset växte inte inuti oss i resten av våra liv.
Vi cyklade och gick hem till varandra, bankade på dörren, gick rakt in och blandade oss i samtalet.
Vissa elever var inte så kvicka som andra i skolan, så de föll igenom och var tvungna att gå om ett år.
Vi fick äta jordnötter. Åkte bil utan bälte (med föräldrar som rökte i
bilen) Fick aldrig skjuts utan fick ta oss själva gående eller per cykel.
Ritade med tuschpennor med ämnen som är helt förbjudna idag..

Denna generation har fostrat några av de mest riskvilliga, de bästa problemlösare och investerare någonsin. De sista 50 åren har varit en explosion av nya idéer.
Vi hade frihet, fiasko, succéer och ansvar, och vi lärde oss att förhålla oss till alltihop.
Och du är en av dem. Grattis!
Svar på tråden: Folk äldre än 30 borde vara döda!

Gode tid vad jag saknar det!

Skrivet av  MacGyver
Dagens försiktighetsorgier får mig ibland att känna mig som om tillvaron var en manipulerad mardröm! Det verkar som om "räddast vinner" i alla överväganden.
 

Ja...

Skrivet av  Fru Marmelad
...det var bättre förr när några ungar strök med! *ironi*
 

Strör du DDT på maten också?

Skrivet av  Mega
Det var ju inte heller farligt innan "dagens försiktighetsorgier" inträdde...

 

Vad jag...

Skrivet av  Maria
...kan minnas använde mamma DDT bara till att döda flugor. Inte skulle man väl strö den på maten????
 

Eller neurosedyn

Skrivet av  Fru Marmelad
Inte heller särskilt farligt, när man inte visste bättre.
 

Amen Neurosedyn blev ju farligt ..

Skrivet av  MacGyver
.. redan på 1960-talet ju. Så det kan väl inte räknas? Minns de där armlösa barnen mycket väl. Brorsan klarade sig med blotta förskräckelsen. En del tandemalj som blev skadad bara. Morsan fick pillren lite senare i graviditeten.
 

Nåja...

Skrivet av  Fru Marmelad
..samma princip i alla fall
 

Tandemalj - eller nuförtiden

Skrivet av  Lingling & R +bf25e?
Jag har ett kusinbarn som iaf saknade tandemalj på mjölktänderna pga att hennes mor åt antibiotika undergraviditeten.
(för att förebygga infektion som kunde vålla missfall, så ibland väljer man mellan två onda ting - jfr dagens användning av halidomid)
 

Öhhh...

Skrivet av  MacGyver
Det har inte gått att köpa DDT här sen sent 1960-tal. Minns miljökonferensen i Stockholm -74. Då invaderades våra kuster av coloradoskalbaggar som hotade potatisodlingen för tid och evighet. Det gjordes ett stort nummer i media av värnpliktiga som gick och plockade skalbaggar på stränderna, men tydligen beviljade länsstyrelserna massiva dispenser för att spruta DDT, och det var visst det som knäckte baggarna. Minns att det förekom stora teorier om att det var ryssarna som odlat upp baggarna och dumpat dem i östersjön för att förnedra värden för miljökonferensen. Jaja, det var tider det. Vad blev det av ryssarna förresten?
 

Dom bor väl kvar

Skrivet av  Malinau
i Ryssland? *S*
 

Synd bara

Skrivet av  Mymlan
att vi fick så mycket gifter och kemikalier i oss att vi knappt kan få barn själva.

Eller nåt...
 

Visst...

Skrivet av  En som tröttnat....
är det kontigt att man lever....Jag minns med ett skratt min flygturer över cykelstyret o alla skrubbsår, dock aldrig en enda skallfraktur..Trots vår uppväxt var det vår generation som skapade överbeskyddarhysterin.Det är ju våra barn som växer upp nu. Dags att spänna av lite.
Föressten himla bra skrivet, Maria.
 

Inte mina ord...

Skrivet av  Maria
...men väl mina tankar.
Fast egentligen tycker jag inte att det var bättre förr. Dock ger texten mig perspektiv.
 

Bra i allafall.....

Skrivet av  En som tröttnat....
imt:o)
 

Ja, det var bättre förr!

Skrivet av  Amelie
Särskilt väl minns jag den tiden då folk inte kunde simma, och inte flytvästar var uppfunna, så alla ungar som föll i vattnet drunknade. Litet utrensning bland småbarn skulle ju aldrig skada nu när medellivslängden ökar lavinartat. Ju högre medellivslängd vi har desto fler blir det ju som lever tillräckligt länge för att få cancer och åderförkalkning och andra hemskheter. Ve o fasa!!

Som kemist måste jag ju också nostalgiskt blicka tillbaka till den tiden då dragskåp inte var uppfunna och man munpipetterade och smakade och luktade på alla kemikalier man arbetade med. Då blev kemister sällan äldre än 50, men jag, min stackare kommer bli tvungen att stanna i denna grymma värld fram till 70-80 år.
 

Du kan inte ha träffat Arne Fredga.

Skrivet av  MacGyver
Inte Gunnar Hägg heller. Legendariska kemiproffessorer i Uppsala. Första gången jag såg Häggundrade jag lite i efterhand om han verkligen hade öppnat dörren eller gått rakt igenom den. Han bar på nån liten del till en röntgenkristallograf, och han pratade intimt med den.

Första gången jag träffade Fredga var på toaletten till organlab. Som kemist lär man sig snabbt att tvätta händerna INNAN man går på toaletten (efter också, men det är allmänbildning). Nåväl, jag stod där och tvättade händerna INNAN och kände en vedervärdig doft från ett av båsen. Merkaptaner, tioler, rubbet. Allt tydde på sämsta tänkbara matvanor och om möjligt ännu sämre matsmältning. Just som jag hade snickrat ihop en riktigt elak kommentar om invändig förruttnelse öppnades båset och Fredga stapplade ut lite lagom majestätiskt. OK, jag teg. Men den gubben smakade på allt och levde till 90 nåt.

Vad vill jag ha sagt? Vet inte. Kemikalier kanske kan ha en konserverande effekt också?
Behov av att bluddra antar jag.

Det finns en till goding om Fredga som jag gärna drar om intresse finns....
 

Ja, och när tandsköterskorna..

Skrivet av  Maa
knådade amalgamet direkt i sin handflata.
Och man grillade korv direkt på en bit asbest.
 

Eftersom jag har läst den här förut, tycker jag

Skrivet av  jag
är synd att du lägger in den som om du hade skrivit den. Det är faktist mycket dålig still.
 

spännande info!!!!

Skrivet av  Marina
tror säkert alla dör efter att få veta upphovsmakaren till alla påståenden...

Kölappar finnes...

"Varsågod nääääästa"
 

Ber om ursäkt!

Skrivet av  Maria
Fick det via mail från en kollega och det är INTE hon som författat.
Är väl en text som cirkulerat på nätet ett tag och ingen minns vem upphovspersonen är.

Jag har inga som helst problem att "erkänna" att jag inte författat, glömde bara i ursprungsmesset.
 

Artiklar från Familjeliv