Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ang. britax rock a tot

Skrivet av miamixx
jag ska köpa ett beg. babyskydd av märket britax rock a tot deluxe.. alltså den modellen med stort solskydd som sitter fast i "bärbygeln". Men jag blir lite osäker för när jag körde min kompis i helgen som har ett "vanligt" britaxskydd sa hon att "bärbygeln" skulle vara nerfällt när man hade det i bilen. Men om det är så på stolen har man ju ingen nytta av solskyddet. Är det så?????? Mitt skydd är från 01. (Det är väl inte för gammalt, att det är okrockat vet jag för jag köper det av en kompis)
Svar på tråden: ang. britax rock a tot

Har en sån

Skrivet av  Jessica L
Hej!

Jag har precis en sån som vår andra dotter åker runt i just nu och jag har alltid handtaget uppfällt för annrs så funkar ju inte solskyddet.. *går och läser bruksanvisningen*
Ja, du, det står faktiskt att handtaget ska vara nedfällt. Men det står ingenstans att det inte får vara uppfällt. Nu är jag jättenyfis på vad andra svarar! Tänk om vi haft den fel i alla år bara för att vi köpte solskydd till den?
 

fast varför

Skrivet av  miamixx
göra ett sådant solskydd om det inte får vara uppe under färd???????????????????????????????
 

Den står så långt...

Skrivet av  Fru Marmelad
...ner på sätet att solskyddet knappast behövs!
 

Tycker det hjälper!

Skrivet av  Jessica L
Jag tycker solskyddet har varit bra att ha. Det har inte skyddat i alla lägen men barnen har varit "solskyddade" bra mycket mer än om vi inte haft det alls.
 

Tja...

Skrivet av  Fru Marmelad
...det beror väl lite på vad man har för bil också.
 

Undrar jag med!

Skrivet av  Jessica L
Vi köpte babyskyddet och solskyddet i ett paket och handtaget måste ju vara uppfällt för att solskyddet ska kunna användas. Vi har inte ens reflekterat över att handtaget _måste_ vara nedfällt under färd.

Hoppas någon som vet svarar för jag tycker det låter helkonstigt att göra ett sånt solskydd om det inte får vara uppe under färd, precis som du skriver.
 

lite svar

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
på de som köptes 2002 (om de då är 2001 eller 2002 det vet jag inte) men på dem är det iaf en klacka om gör att bågen kan vara uppåt. På de utan klack måste bygeln fällas ner. Står det att den ska vara nerfälld så är det mycket viktigt att den är nerfälld.
Är du osäker på vilken modell du har så gå (eller åk) till närmsta affär som säljer rockatot så kan de svara på frågan.
 

Men...

Skrivet av  Fru Marmelad
..OM du krockar så ska ju babyskyddet kastas upp mot sätet och "kapsla in" bebisen. Denna funktion sätts ju helt ur spel om man har handtaget uppfällt! Det måste ju bli världens "knyck" för bebisen om babyskyddet kastas upp och stannar så hastigt. *försöker visualisera på hur det möjligen kan funka*
 

det slår ihop som en nöt

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
har jag fåt förklarat på mitt nuvarande babyskydd autobaby ska bågen vara uppfälld annars är den felmonterad...
 

Köpte vår 2001

Skrivet av  Jessica L
Vi köpte vår i mars 2001 och vi köpte solskydd till stolen av en försäljare på Jokern i Nyköping. Det fanns 3 olika stolar att välja på den billigaste var utan något stöd i "svanken" för barnet, den mellandyra hade svankstödet och den dyraste hade svankstöd samt solskydd. Vi köpte alltså stol och solskydd på samma gång, i samma klädsel och av en försäljare. Men ändå har vi gjort fel som använt solskyddet som man måste ha handtaget uppfällt för att använda? Jag tycker det låter helt horribelt!!

Hur ser den där klackan ut? Är det möjligt att vi har den fast den är köpt mars -01?

Nu låter mitt inlägg nästan som om jag hoppar på dig för det du skriver men jag blir så upprörd vid tanken på försäljaren, så om jag låter arg så är det inte på dig utan på henne!
 

vet inte

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
men mina färäldrar hyrde en stol åt mig när min bebis föddes mars-02 och fick då min mamma att köpa solskyddet till trots att detta inte funkade då stolen var rätt monterad med bygeln nerfälld.
 

kom på att man kan kolla

Skrivet av  miamixx
på britax egen hemsida och där står det:
Kan handtaget i Rock-a-Tot vara i upprätt läge?
"Ja, Rock-a-Tot och Rock-a-Tot Deluxe är testade med handtaget både upprätt och i läge mot sätet. I baksätet kan det vara mera praktiskt att ha handtaget i upprätt läge även utan solskydd. Använd alltid endast 3-punkts bilbälte. Baby Safe plus används alltid med handtaget i upprätt läge."
Det står iofs inget om år men jag tar för givet att det gäller alla stolar av detta märke annars skulle det väl stå så, eller?

Tack för era svar
 

Hm...

Skrivet av  Fru Marmelad
...hur funkar det då vid en krock? Klart de måste ha belägg för det de skriver, men jag är ändå tveksam *funderar vidare*
 

Jag kan inte förstå

Skrivet av  Jennie
vilken skillnad bärhandtagets läge skulle göra vid en krock.
Bärhandtagets position påverkar ju inte fastsättningen av babyskyddet eller babyskyddets funktion på något sätt.
Förklara gärna.

/ Jennie
 

Jo

Skrivet av  Fru Marmelad
Om du krockar så är ju liksom funktionen att babyskyddet ska kastas upp mot sätet, det gör ju inte det om handtaget är ivägen!
 

Handtaget har ingen funktion ...

Skrivet av  HAs mamma
... vid en krock. Även om handtaget är uppfällt kommer stolen att "kaspla" in bebisen genom att stolen fälls upp mot ryggstödet när säkerhetsbältet dras åt. Det uppfällda handtaget kan inte så mot rycket!
 

Nä...

Skrivet av  Fru Marmelad
..det kanske är så smart att handtaget böjs/går sönder vid en kraftig krock! Isf fungerar det ju alldeles perfekt!
 

Men vad kan

Skrivet av  Jennie
handtaget slå emot?
babyskyddet skall ju, förhoppningsvis, låsas av bilbältet Annars skulle ju babyskyddet kunna fara iväg och smälla i instrumentpanel eller framförvarande stol.

På Britax hemsida, www.britax.se (FAQ) står det,

"Kan handtaget i Rock-a-Tot vara i upprätt läge?

Ja, Rock-a-Tot och Rock-a-Tot Deluxe är testade med handtaget både upprätt och i läge mot sätet. I baksätet kan det vara mera praktiskt att ha handtaget i upprätt läge även utan solskydd. Använd alltid endast 3-punkts bilbälte. Baby Safe plus används alltid med handtaget i upprätt läge."


Ta en titt på krocktesterna som finns på Britax hemsida, http://www.britax.se/krocktester.htm
De visar bla krock med provdocka i en Britax Rock-a-Tot med uppfällt handtag.

/ Jennie
 

Nej

Skrivet av  Fru Marmelad
Babyskyddet ska inte låsas, det ska "kastas upp" mot sätets ryggstöd!
 

Menar du

Skrivet av  Jennie
att bältets låsfunktion "kopplas ur" när babyskyddet sitter fastsatt i det?
Titta på filmen så ser du precis hur det kommer se ut i en krock.

Att stolen är testad och godkänd med handtaget uppfällt betyder ju att det är ok att montera babyskyddet så.
Monteringsanvisningen och informationen på Britax hemsida beskriver att handtaget antingen kan vara nerfällt eller uppfält under färd. Skall vi då inte lita på det?

/ Jennie
 

Tillägg

Skrivet av  Jennie
För att babyskyddet skall kunna "kastas" tillbaka mot bilstolens ryggstöd så måste ju bältet först låsa annars så skulle ju babyskyddet fara iväg framåt i bilens färdriktning och slå i instrumentpanel eller framförvarande stol (precis som jag skrivit tidigare).
Däremot har babyskydden inga monteringsremmar som en bakåtvänd bilbarnstol och det gör att babyskyddet kan röra sig tillbaka mot ryggstödet på den passagerarstol den står på.
Jämför hur det ser genom att titta på krockbilderna med Britax Twoway.

/ Jennie
 

Ja jag vet *S*

Skrivet av  Fru Marmelad
Med låsa trodde jag du menade att det skulle stå "still" på sätet. Men det gör det ju inte. OM handaget är uppfällt däremot så tar det ju emot och babyskyddet kastas INTE upp mot sätet. Det är det jag är tveksam till!
 

Ok,

Skrivet av  Jennie
men jag förstår fortfarande inte var handtaget tar emot ;-)

Monteringssättet är ju testat och godkänt så det kan inte vara något problem.

/ Jennie
 

Jo

Skrivet av  Fru Marmelad
Det står ju liksom rakt upp om man har det uppfällt för att kunna ha solskydd. Kolla här t.ex.: http://www.britax.se/bilder/babyskydd/Rock-a-tot/RatMONTANA.jpg. När handtaget är i det läget måste det ju rimligtvis ta emot sätets ryggstöd innan själva babyskyddet gör det (om nu inte handtaget bryts av eller nåt först).

Grejen är väl den att man inte mäter påfrestningen på barnets nacke med E-normen, vilket innebär att man inte mäter påfrestningen på nacken alls för babyskydd eftersom dessa endast godkänns med E-norm och inte med T (som bakåtvända bilbarnstolar görs). Jag undrar hur bra det är för nacken med den extra "knycken". Om det nu BLIR nån extra knyck tack vare handtaget. Detta mäts ju inte så godkännandet är i sammanhanget rätt ovesäntligt!

Personligen skulle jag INTE ha handtaget uppfällt om jag använde ett babyskydd!
 

Enligt bruksanvisningen

Skrivet av  Jennie
så kan handtaget antingen vara nedfällt så att det ligger mot sätet, eller upprätt så att man kan använda solskyddet.

Se, http://www.britax.se/pdffiler/rat_babysure_300501.pdf sidan 11 punkt 10.

Den Rock-a-Tot som vi köpte -99 såg ut precis som den Rock-a-Tot som säljs idag (inga annorlunda klackar på stolen) så någon skillnad på olika årsmodeller tror jag inte att det är.

/ Jennie
 

Man skall läsa

Skrivet av  Jennie
tidigare inlägg ;-)

/ Jennie
 

Men kan det inte vara så här???

Skrivet av  Bella
Eg kan man ju tycka att det mest logiska är att man ska använda solskyddet under färd i bilen MEN kan det inte vara så här också att de som tillverkar Britax Rock-a-tot med solskyddet fäst i handtaget har tänkt att det ska användas som solskydd utomhus, när man bär stolen och har handtaget uppfällt? Och att det inte bara är ett solskydd utan att det ska fungera som ett vindskydd också?
Det är i alla fall min tanke.
Själv har vi en Akta Prima Comfort där solskyddet inte sitter fast i handtaget.
 

när du bär

Skrivet av  mathilda1
När du bär barnstolen så är det bra mot sol och vind. Du ska inte ha det uppfällt när du åker i bilen !!!!
 

det har vi alltid

Skrivet av  Mamma till många
uppfällt alltså.
 

Artiklar från Familjeliv