Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har nu tvingats vända barnstolen..

Skrivet av Carolina
Det känns inget bra. Har två 3,5 åringar varav den ena är nästan decimetern längre än den andra. En sitter fram bredvid mig, bakåtvänd (den "lilla"), och det funkar än så länge. Den "stora" har suttit i baksätet, bakom passagerarsätet, hittills bakåtvänd. Jag har en liten bil och det har under en längre tid varit mkt, mkt trångt åt henne därbak och hon har klagat. När vinterstövlarna och tjockare kläder kom på gick det inte längre. Vi vände stolen igår, så nu sitter hon i sin AKTA Duoflex Comfort framåtvänd. Har sån ångest för detta, för jag tycker att det är för tidigt egentligen. Finns här några fler 3,5 åringar som åker framåtvända?? Obs att detta gäller bara i min bil som är liten, de åker i princip bara till och från dagis i den men det är ju ingen ursäkt. Hon är ca 104 cm lång och väger drygt 16 kg.
Svar på tråden: Har nu tvingats vända barnstolen..

Jag kan säga så här:

Skrivet av  JessicaF
visst, vår dotter i samma storlek åker fortfarande bakåtvänt - MEN - ingen av våra bekanta med barn i samma ålder har haft sina barn bakåtvända på länge! De har nog vänt dem vid 2,5 år eller något allihop. Så, ni är inte ensamma.
 

Antar att du har provat...

Skrivet av  D med N & A
...att byta plats på barnen, på olika platser i bilen och så? För ibland kan ju det göra lite skillnad i benutrymme och så? Och vinterskorna brukar vi alltid ta av, annars blir det ju nästan trångt även för min 2,5-åring som dessutom är liten till växten. Hon sitter för övrigt bäst i mitten bak eftersom den platsen ger bäst benutrymme.

Du har säkert tänkt på det, men ville bara skriva ifall du inte testat att göra så.
 

jag har vänt

Skrivet av  marina med 2 busungar
kevin av samma anledning. Han fick inte plats med overollen i sin two way pluss,
så du är inte ensam
 

Har du...

Skrivet av  Jessika
haft ryggstödet till passagerarsätet något framåtlutat? Det ger annars en hel del extra plats.
 

köp en annan stol

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
Antingen köper du en annan stol och fortsätter att ha ehenne bakåtvänd (min 2,5åring är 98cm lång och väger 16 kilo och hon sitter superbra i sin cosmic, inte uppe med huvudet ännu och inte nere i sätet med benen) har hört flera som tycker att duoflexen är trång.
Om du absolut anser att hon ska sitta framåt så tycekr jag att du ska köpa en kudde med ryugg till henne för där sitter hon iaf säkrare än i en kombistol (bilbältet hamnar inte helt rätt i den stolen)
 

det finns nog många som gör det.

Skrivet av  Linda m Oliver
Vår son är 101 cm lång (3 år + 3 v) o väger 16 kilo. Han har en AktaDuoflexBasic (samma stol utan benet som kan luta er stol) och han får plats bakåt.
Nu åker han oftast i en lite större bil men vi får ju ändå ta av skor o så.

Ha henne bakåt i så många lägen som möjligt. Där det int går går det inte. Jag hoppas vår son ska rymmas på alla håll ett tag till men man vet ju aldrig.

 

Artiklar från Familjeliv