Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Britas freeway

Skrivet av MsK
Från vilken ålder kan den användas?
Svar på tråden: Britas freeway

Britax såklart!! imt

Skrivet av  MsK
k
 

Från nyfödd. imt

Skrivet av  Åsapåsa
-
 

Rent teoretiskt...

Skrivet av  Fru Marmelad
...från nyfödd, d.v.s. om barnet sitter bra i den. Kan bli lite upprätt för en liten bebis. Min systerdotter fick sin när hon var 3-4 månader gammal tror jag, och hon är liten i växten. Funkade utmärkt! Hon har den dessutom fortfarande (hon fyller fyra i februari :-)).
 

Från 0 kg

Skrivet av  Annjo
alltså till en nyfödd. Vi hade Freeway redan från början, och det stämmer inte att det blir mer upprätt än i ett babyskydd! Jag tyckte tvärtom att dottern satt bättre i sin Freeway än nnär vi lånade ett babyskydd. Man får med "korvar" som man stoppar under klädseln så att hela stolen blir smalare och passar en bebis, och sen ställer man själv in hur mycket stolen skall luta.
 

Kollade ni...

Skrivet av  Fru Marmelad
...lutningen då, att den inte lutade mer än 45 grader? Det är ju möjligt att luta den nästan till liggande, men det är naturligtvis inte bra! Om man lutar den ca 45 grader tycker jag inte att den är så himla bra för en liten bebis, MEN allt beror såklart på hur mycket man åker och så också. Åker man bara korta sträckor kan det såklart vara helt ok, men jag skulle inte åka något längre med en nyfödd i en Freeway tror jag.
 

Ja, jag vet

Skrivet av  Annjo
att stolen inte ska luta mer än 45 grader och jag upplevde det som toppenbra för en bebis. Jag vet inte hur mycket mer ett babyskydd lutar men jag upplevde det inte som någon störra skillnad mot Freeway, förutom att bredden på Freewayen blev bättre än på ett babyskydd.
 

Skillnad på babyskydd och bilbarnstol

Skrivet av  Fru Marmelad
Som jag tjatat om nedan *S* så kastas babyskyddet upp mot ryggstödet vid en krock, det gör INTE bilbarnstolen, den ska sitta så hårt fast som det går. Därför får den inte vara för mycket lutad för då blir det för stor påfrestning för nacken! Har jag fått höra från Britax iaf (när jag undrade varför babyskyddet kan vara så mkt lutat men inte bilbarnstolen!). Men funkar 45 grader är det toppenbra! Tror många känner sig lite frestade att luta Freewayen mer än så. När jag sålde bilbarnstolar tänkte sig många kunder börja med Freeway direkt, men tog babyskyddet istället när de inte kunde luta så mycket som de tänkt.
 

Artiklar från Familjeliv