Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

5-åring utan bältes-kudde?

Skrivet av Katarina m. Oliver 040327
Sambons systerson som är 5 år skulle åka med oss i bilen, men hade ingen kudde med sig. Blev helt ställd och undrade varför med han kunde ju inte svara på det...

Var väldigt nervös under färden och hade egentligen lust att ställa in tur helt. Vad gäller egentligen? Är det verkligen ok att åka utan när man är 5 år (och normal-byggd)? Och om min instikt är rät, hur säger jag då det till hans föräldrar utan att jag lägger mig i för mycket?
Svar på tråden: 5-åring utan bältes-kudde?

Tilläg: han sitter i baksätet *imt*

Skrivet av  Katarina m. Oliver 040327
 

Nej, lagen säger...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... att man ska ha "särskild anordning" tills man är 7 år och rekommendationerna säger att man ska ha kudde till 10-12 års ålder.

Nästa gång han ska vara hos dig, be föräldrarna skicka med en kudde! Eller köp en själv och ha i din bil, de kostar inte mycket. Jag har köpt kuddar för runt 80 kronor. Det är busbra att ha i bilen för rätt vad det är ska man skjutsa nån. Jag har alltid haft extrakudde i min bil.
 

Bra idé!

Skrivet av  Katarina m. Oliver 040327
Jag ska köpa en helt klart, de tar ju ingen plats!

Ska prata med dem om bilkudden. De kanske inte vet vad som gäller, skulle det hända en olycka så skulle jag ha på mitt samvete att jag inte sa nåt...
 

Har också köpt...

Skrivet av  Fru Marmelad
...till systerdotter och ev. andra barn som kan behöva kudde. Den tar ju som sagt nästan ingen plats alls och kostar inte många tior.
 

lag och säkerhet

Skrivet av  Sofia*
Tyvärr säger lagen att man får åka kortare sträckor i undantagsfall utan säkerhtsanordningar. Så det är ok enligt lag att tex åka taxi utan, eller i en släktings bil vid enstaka tillfällen. Men jag vill inte ha barn utan full säkerhet i min bil så jag har också en extra kudde för kompisar som ska med osv.
 

Det är riktigt

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Och helt befängt, enligt min åsikt... och tydligen enligt din också! *S*
 

Kudde till en tolvåring!!

Skrivet av  karina
Min 12åring är lika stor som jag, och jag är ingen liten mamma. En tolvåring på en kudde är väl ändå att ta i :-)
 

Storleken varierar ju!

Skrivet av  Birgitta, since 1997
I 12-årsåldern varierar storleken på barnen väldigt mycket. En del är nästan färdigvuxna, andra har långt kvar. I min dotters klass (en femma) skiljer det en halvmeter mellan den längsta och den kortaste! Inte för att jag vägt dem, men det skulle inte förvåna mig om det skiljer 30 kilo mellan den lättaste och den tyngsta.

Självklart finns det 12-åringar som fortfarande sitter bäst på kudde, även om de flesta inte behöver kudde i den åldern.
 

Enligt bvc...

Skrivet av  Åsa
...BÖR barn sitta på kudde fram till 10/12-års åldern för deras höfter är inte starka nog för att klara av bältets kraft vid en krock.

Det handlar ju inte bara om vad som gäller utan absolut att man är rädd om sina/andras barn!!

Jag hade helt enkelt sagt till barnets föräldrar att du inte vill köra honom om han inte har bälteskudde i bilen. Sedan kan du ju även sticka till dem en eller två broschyrer om säkerhet i bilen (finns massor på bvc och i babybutiker!!).
 

Hos mig är det stopp

Skrivet av  Malinau
Har råkat ut för detta också och vägrat ta barnet med mig. Jag vill inte ha ansvaret i det läget. En förälder blev sur och en var tacksam för att någon tog fajten med barnet (!).
 

"Ni glömde bilkudden!"

Skrivet av  Amelie
"Jag tänkte ställa in, men vi åkte ändå. Ni kanske tycker att det var jättedumt och oanvarigt av mig att låta honom åka utan, förlåt mig i så fall!"

Så kan du ju säga, det är självklart att man har bilkudde i den åldern. Och det är dessutom lag på det upp till 6 år.
 

bra ide

Skrivet av  Solen
:-)
 

Bilkudde kostar knappt någonting...

Skrivet av  Superwoman
...och finns att köpa t.ex. på bensinmackar! Så i det läget hade jag helt enkelt stannat vid närmaste mack och inhandlat en kudde.

Hade det inte funnits någonstans att köpa en bilkudde hade resan ställts in - tveklöst.
 

Hos oss

Skrivet av  Bitte
säger vi som det är till barnens vänner och syskon. I vår bil åker inga barn utan bältesstol/kudde och våra barn får inte åka utan sina stolar.
Det här fick mig att tänka på nått som hände min syster, deras dotter var med 6 års verksamheten på besök hos en klasskompis. Min systerdotter hade klara anvisningar om att hon får inte åka i bil utan kudde, då mamma till klasskompisen skulle köra dom tillbaka till skolan så kom fröken på att dom glömt min systersdotter kudde i skolan. Vet ni vad hon gör??!!
Hon sätter sig med min systerdotter i knät och tar säkerhetsbältet om sig och min systerdotter...något av det farligaste man kan göra. Jag tror min syster flippa ut helt när hon fick höra om detta, fruktansvärt oansvarligt.
 

Jag var

Skrivet av  Jag
på en test där man fick sitta i en bil de snurrar runt - med bälte och utan. Man ska inte ha bältet liggande på halsen utan bältet ska ju gå på axeln för att det ska vara ett skydd. Annars kan man bli halshuggen sa han..
 

Fast

Skrivet av  Fia
då borde jag också sitta på en kudde eller liknand för jag får ALLTID bältet mot halsen och inte på axeln. Jag är 162cm lång och 29 år gammal...
 

Hm..

Skrivet av  Jag
konstigt, jag är lika lång och sitter bra och är 34 år :)
 

Artiklar från Familjeliv