Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sitta på bältesstol fram med krockkudde

Skrivet av Johans mamma
Såg till min fasa i dag att min svägerska hade sin 31/2 åring sittande i framstätet i sin bältesstol och dom har krockkudde fram, hon har även de andra barnen som inte är över 140cm sittande fram, jag har kommenterat det förut och sagt att det är farligt, men hon säger att det är bara kortare sträckor de får åka så, men vadå det kan väl hända att hon krockar då också och krockkudden löser ut!
Hon var däremot noga med att inte ha en bakåt vänd stol i fram när den minsta åkte i den, men det är väl lika farligt att åka framåt vänd med krockkudde?

Vi har även haft disskusinoner när hon vände den minsta, det gjorde hon redan strax före hon fyllde tre, inför en bilsemester.Hon är väldigt liten för sin ålder och vägde bara 10 kg och var 90cm lång, så jag kunde inte alls förstå syftet att vända henne, min svägerska påstod att hon hade "knäna under hakan", dom har en Ford mondeo kombi och jag tyckte det lät konstigt att hon satt så trångt i Freevayen. Hon tycker att det är lite väl överdrivet i Sverige med att låta barnen sitta bakåtvänt så länge som möjligt, i övriga europa vänds ju barnen fortare och vad är det som säger att vi i Sverige har rätt, försvarar hon sig med. Ja, vad ska jag argumentera för att säga att bakåtvänt är bäst? Ni som vet mycket om barnsäkerhet i bil ge mig massor med bra argument, kan behövas för min man är lite inne på hennes linje. Våran son fyller tre år i April och sitter i en bakåtvänt Volvostol i min mans Volvo och i en TWO Way i min bil, jag ser ju att han har betydligt mer plats i Two Wayen än i Volvostolen. Volvo stolen har ju som ett tak och jag tror inte han ryms i den nästa vinter, men min man vägrar sätta Two vayen i Volvon när han vuxit ur Volvostolen, den är så bred och han tror att hans sido krockskydden skulle ta i stolen vid ev en krock.
Svar på tråden: Sitta på bältesstol fram med krockkudde

Ang krockkudden

Skrivet av  Jennie
så skall man absolut inte ha ett framåtvänt barn under 140 cm sittandes framför en aktiv krockkudde. Det är lika farligt som att ha ett barn åkande bakåtvänd på samma plats.

Ang information om barn i bil så finns det ganska mycket att läsa. Bla följande,

http://www.ntf.se/konsument/barnibil/
http://www.vti.se/templates/Page____2647.aspx

På VTIs hemsida kan man också hitta en rapport som heter "Barn i bil - Socioekonomiska faktorer". En rätt så kryptisk titel men där finns en hel del tankeväckande.
Rapporten hittas på, http://62.119.60.67/EPiBrowser/Publikationer/R496.pdf

Ta en extra titt på sidan 15-16, kapitel 2.2.2 Länder utanför Sverige. Bla så finns ett diagram på sid 16 (fig 3) som visar en jämförelse mellan skadade barn i bil i Tyskland och Sverige. Läs texten som finns under.

Iom att Britax Twoway är godkänd i Volvos bilar så är det absolut inget problem att använda den i Volvon så låt sonen fortsätta åka bakåtvänd ett par år till om det går.

Min dotter åkte bakåtvänd i sin Britax Twoway tills hon var 5 år och 114 cm lång.
Sonen som är drygt 3 år och 101 cm lång fick då överta Twowayen. Han hade innan en Freeway som var lite trängre men absolut inte urväxt. Han hade nog kunnat ha den i ungefär ett år till. I Twowayen hoppas jag att även sonen kan åka bakåtvänd tills han fyller 5.

/ Jennie
 

Tack så mycket

Skrivet av  Johans mamma
För länkarna, NTF sida har jag varit in på förut, men inte VTI, det var intressant att läsa rapporten, nu har jag mer kött på benen och matrial att hänvisa till.

Min man tycker att TwoWayen är så stor och klumpig och tar mycket plats, helst vill han ha en stol som är smal och nätt, vi har två barn till som är 11 och 14 år och det blir ganska trångt i bilen när vi åker allihopa

Johan är nu ca 96 cm lång och kommer att rymmas i Two Wayen ett par år till, jag hoppas att min man inser sin sons bästa och låter honom åka bakåtvänt, trots stolen är stor och klumpig.
 

Artiklar från Familjeliv