Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vad tycker ni om den nya lagen?

Skrivet av mamma
Att barn under 15 år skall använda cykelhjälm då de cyklar?
Svar på tråden: vad tycker ni om den nya lagen?

Räcker inte

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Ska de ändå ha en lag ska den väl omfatta alla som cyklar. Det är ju inte så att man får hårdare huvud när man fyller 15 år och klarar sig från skallskador.

Det kan ju vara bra att få in rutinen, men 15 år var väl en osedvanligt dum brytpunkt. Det är ju ungefär då man gärna faller för grupptrycker och tycker frisyren är viktigare än säkerheten. 18 år hade varit en bättre gräns om de ska ha nån (vilket jag inte tycker de ska ha).
 

meslag!

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Jag fattar inte varför den inte omfattar ALLA oavsett ålder! Klart man ska ha hjälm när man cyklar!
 

Om du visste

Skrivet av  Benke
hur töntig man ser ut i cykelhjälm så skulle du nog själv inte ha någon. Folk har kunnat cykla i alla tider utan hjälm, så varför ska man inte kunna fortsätta med det. Löjlig lag!
 

Då har du inte sett mig!

Skrivet av  Notte m tjejer 0202&0409
Jag är URFRÄCK i min cykelhjälm!
Så det så!
 

Jag med

Skrivet av  Annjo
är också snygg i min cykelhjälm!
 

As if I care!

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Man kan se rätt märklig ut med spräckt skalle också...

 

Pisslag!!!

Skrivet av  Bläbläblä
Ogillar lagar som innebär tvång.

Säger inte mer än så i och med att sist jag diskuterade detta blev jag indragen i en långdragen diskussion.
 

innebär inte

Skrivet av  turtle
alla lagar tvång på ett el annat sätt ?
Själv cyklar jag så pass lite, och dessutom har jag ingen cykel numera så nån hjälm tror jag inte jag kommer köpa.
 

Inte många lagar är utan tvång!

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Det blir inte många lagar kvar som du gillar...
 

Borde inte behövas

Skrivet av  Malinau
Borde vara självklart att man har hjälm när man cyklar. En sådan lag är bara ett uttryck för att människor inte förstår sitt eget bästa utan staten måste ingripa.
 

OK, bara att fortsätta på den inslagna vägen då?

Skrivet av  MacGyver
Finns det fler områden där "människor inte förstår sitt eget bästa utan staten måste ingripa"?

Rökning? Är det inte dags att totalförbjuda rökning och skicka polisen efter rökare?

Alkohol? Varför inte ett totalförbud? Med stränga straff för dem som smugglar eller jäser eget vin?

Matvanor skall vi inte ens tala om! De flesta självmord begås med kniv och gaffel. Vid matbordet. Här borde det VERKLIGEN krävas lagstiftning, övervakning och stränga straff för dem som äter fel.

Tobak och alkohol och dåliga matvanor orsakar tusenfallt mer lidande än cykling utan hjälm.
 

Tycker till om rökningen

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
För min del får de gänra totalförbjuda rökningen. Det finns inget positivt med rökning. Ett rödvin ibland är bra för hjärtat enligt flera undersökningar, men just rökningen är ju bara dålig.
Att sedan rökarna anser att de har rätt att förpesta tillvaron för övriga 80% av befolkningen som inte röker gör ju inte saken bättre (jodå, det finns hänsynsfulla rökare, men de märks ju inte vilket är hela meningen)
Längtar riktigt till den första juli när jag kan gå ut på resturang och äta igen.
 

Artiklar från Familjeliv