Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Råd om barnbilstol önskas!

Skrivet av Notte m tjejer 0202&0409
Hej
Vi har ju snart två bakåtvända barn i fast stol i bilen och funderar på vad vi ska välja.
Storasyster sitter idag i Britax Freeway och vi hoppas att hon ska kunna sitta bakåtvänd i 1-2 år till i den eller den vi köper.
Frågan är då vad man ska välja för stol.
Ett alternativ, som för mig varit självklart tills nu, är att köpa en Twoway eller Duoflex som vi sen kan använda som framåtvänd.
MEN, nu börjar jag fundera på om det kanske är bättre att köpa en beg stol (Freeway eller annat) och sen köpa en ny bältesstol när hon börjar åka framåt.

Funkar "duo"-stolarna bra som framåtvända?

Om jag väljer beg alternativ så VET jag att jag måste försäkra mig om vad den varit med om, vi har många kompisar med barn som är aningen äldre än våra så det finns möjligheter att köpa stol som är under 5 år med känd historia.

Svar på tråden: Råd om barnbilstol önskas!

Inte bra med "duo"

Skrivet av  Natt ugglan
när den är framåtvänd, bältet kommer inte på rätt plats så barnet kan få buksador vid krock.
Jag är en freeway fantast så om jag va du så skulle jag köpa en till sådan (vi gjorde det).
eller vi köpte först en two way men killen satt som en ostkrok i den så den åkte fort.
Du kommer att få FLERA svar som säger att two wayen är bättre men jag säger som en bekant till mig som jobber på NTF - Barn är inte body bildare (dvs breda över axlarna)
Jag tror att den är kläderna som vi sätter på dom som gör att det ser trångt ut.
Jag har bara typ tec overaller(inte bäver nylon) och tom 6 åringen kan sitta i en freexay än (fast han gör inte det)
 

Twowayen

Skrivet av  Jennie
räcker ju betydligt längre på längden.
Min dotter växte ur Freewayen vid 4 års ålder men kunde åka bakåtvänd i Twoway tills hon var 5 år (114 cm lång). Då var stolen ändå inte urväxt på längden utan det var internbältena som satte begränsningen.

Har man meddellånga och inte alltför kraftiga barn så kan man nog för det mesta använda Freeway till 5 års ålder men har man lite större barn så fungerar det inte.
Twoway kräver dock lite storlek på bilen för att få bra benutrymme när barnen blir lite större.

/ Jennie
 

En till Freewayfantast

Skrivet av  Annjo
här. Tycker att det är den absolut bästa bilbarnstolen och jämfört med Akta duoflex (som vi också haft) så är den i princip lika hög i ryggen. Tror att det skiljde 1 cm när jag mätte, men Freeway ger störra plats för benen.

Min 5-åring sitter fortfarande bra i lillasysters Freeway (fast han åker i en annan frammåtvänd stol).

 

Artiklar från Familjeliv