Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När ska barn få vara ensamma hemma?

Skrivet av Malou
Hade en diskution med 6-åringen (som fyller 7 i höst) om det här att vara ensam hemma.
Jag kanske är lite av en hönsmamma, men visst är hon liten än?
Imorgon ska jag visseligen bara över till grannen,
bor på landet så grannen är ca 1/2 km bort, och fika på fm så att mellan barnet som är 4 ska få leka med sin bästis. Och tjejen vill absolut inte med, skriker att jag kan vara själv i en timme eller två, annars ringer jag.
Jag har redan sagt blankt nej, men sitter nu och funderar på när dom är redo?
Är det bara bebisföräldrar här eller finns det nån som kan svara hur ni gjort?
Vorde det fruktansvärt oansvarigt av mig och lämna henne själv? säj vad ni tycker!! Malou
Svar på tråden: När ska barn få vara ensamma hemma?

Hmm

Skrivet av  Nettan
jag lät min äldsta vara hemma ensam första gången när hon var nio.Andra fick stanna hemma när hon var sju men då var storasyster hemma också o jag var fem minuters gångväg hemifrån ifall det skulle hända något.
Svårt det där,det finns nog ingen generell ålder på när barnen är mogna att vara hemma en stund ensamma, du får lita på dina instinkter där, men spontant tycker jag nog att sju år är lite lite att vara helt ensam hemma.
 

Hon är för liten

Skrivet av  Malinau
Jag tror att det är vanligt att 6-7-åringar vill prova att klara saker själva, som att vara hemma ensam. Om inget händer så klarar de sig kanske. Men det finns ju en hel del som kan hända där en vuxen behövs, så det är för tidigt. Jag har samma diskussion här hemma och säger envist nej.
 

Bebisförälder tycker

Skrivet av  Bottan
att när barnet ät moget nog att klara av de faror som hemmet bjuder så kan de vara ensamma typ spisplattor, knivar etc - eller att de vet att de inte är tillåtna och därmed inte rör dem.

ett barn ska även veta hur man kontaktar SOS om det behövs. det låter ju som om hon har koll på telefonen.

fast om din dotter är redo det tror jag endast att du vet...
 

Kortare stunder

Skrivet av  Birgitta, since 1997
När min dotter var i den åldern började jag lämna henne ensam, men bara korta stunder. Jag gick till närbutiken 10-15 minuter eller till tvättstugan ungefär lika länge. Sen utökades tiden succesivt. Jag kunde skjutsa hem mormor ca 20-25 minuter eller handla lite längre bort ca 30 minuter. Först under vårterminen i 2:an fick hon vara ensam 1-2 timmar, då var hon 9 år fyllda. Nu när hon är 11 händer det att hon är ensam hemma nästan en hel dag, om hon är lite småförkyld och hemma från skolan, eller om det är studiedag eller nåt sånt.
 

Precis samma här...

Skrivet av  Helena
... min äldste, nu snart 11, har varit själv kortare stunder och på egen begäran från det han fyllde sex ungefär (upp till 30 minuter). Till tvättstugan kunde jag gå redan när han var tre, men bara för att snabbt hämta något och bara om han var fullt upptagen med att bygga, se på en videofilm eller så - man känner ju sitt barn. I tvåan fick han egen nyckel för att kunna gå hem och vara ensam kanske 1-2 timmar nån eftermiddag i veckan. Och nu kan han vara själv en hel dag vid sjukdom (fast vill förstås gärna ha lite sällskap om han får och eftersom jag jobbar nära så brukar jag gå hem och fixa lunch).

Man kan absolut inte utfärda några generella åldersgränser utan här måste man känna in sitt barns förmåga och trygghetskänsla! Min mellanpojk som är 8 är ytterst tveksam till att vara själv ens korta tvättstugestunder och han får förstås styra det själv och ta det i sin takt.
 

Hur skulle ni göra?

Skrivet av  anonym nu
Ang att lämna barn hemma. Skulle ni tillåta att en 6 årig pojke är hemma ensam medan man springer till affären och handlar mjölk. Hela handlingen skulle ta ca 15 min (beroende på hur lång kö det är) Affären ligger 3-5 min gångväg ifrån huset. Hur skulle ni aggera? Pojken är mogen och vet vad som är tillåtet och inte, samtidigt är han en sprallig 6 åring...
 

Läs mitt inlägg ovan

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Är det en mogen och förståndig 6-åring (min var klart försiktig av sig redan då) så tycker jag det är ok att börja lämna så korta stunder. Man måste ju börja nån gång och att börja med 10-15 minuter låter bra, tycker jag. Sen får man utöka tiden så sakteliga.
 

Vi har lämnat vår dotter hemma korta

Skrivet av  knyttet
stunder sedan hon var ganska liten (vi bor precis ovanför butiken) när hon var ca 4 år lämnade vi henne två-5 minuter för att springa över till jourbutiken. Nu när hon är ca 6 år lämnar vi henne lite längre stunder (om hon vill) för att gå på vanliga butiken (där det kan vara kö) eller till tvättstugan. Fast hon har alltid varit en mogen liten tjej.

Jag skulle lämna honom om jag var du på två villkor - att du litar på honom och att han vill det själv.
 

Inte jag...

Skrivet av  Jensan*since99*
Skulle inte lämna min 6 snart 7-åring ensam så länge. Däremot har hon stannat hemma då jag bar skullat ett kort ärende på byn som tar ca 20 minuter. Likadant när hon var hemma för feber och vi skulle hämta lillebror hos dagamman.
MEN fruktansvärt oansvarigt tycker jag ändå inte du skulle vara. Alla barn är olika och tycker du att du kan lita på henne att hon skulle klara det så är det upp till dig.
 

Beror väl på

Skrivet av  Kajsa
När jag var i den åldern gick jag ju själv till skolan. Och var ute och lekte ganska länge utan uppsikt.

Tycker inte steget är så mycket längre till att vara hemma själv någon timme eller två. Bara hon vet precis vart hon ska vända sig om något händer.
 

Ensam hemma

Skrivet av  Sofia*
Min äldsta är 7år och är gärna ensam hemma när jag tar en sväng på stan eller går och handlar. Hon vet hur man ringer min mobil. Lillasyster är 4 och även hon kan vara ensam kortare stunder då jag går ner till tvättstugan el så. Båda mina et vilka regler som gäller när man är ensam hemma; inte öppna dörren men svara om det ringer.
 

När jag var 6 år..

Skrivet av  Sofia*
.. så hade jag egen nyckel, gick hem själv 2km från skolan. Fixade mellanmål, ringde mamma på jobbet och var ensam tills min två år äldre syster kom en timme senare. Ytterligare en timme senare kom mamma från jobbet. Det var kanske inte en ideal tillvaro men jag led inte och tyckte aldrig att det var något konstiget med det hela. Nästa alla i klassen hade egna nycklar och gick hem själva. Visst klarar sig din dotter en liten stund!
 

Artiklar från Familjeliv