Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En tanke om donation (ang debatten nedan)

Skrivet av Lena m Ella
Vore det inte bättre om man vände på "anmälningsplikten"?

Nu ska man ju anmäla om man _vill_ donera organ tänk hur många fler liv som skulle kunna räddas om man istället skulle anmäla att man _inte_vill_ donera organ.

Många är ju positivt inställda till att donera men kommer sig liksom aldrig för att anmäla sig - jag tror att de som _inte_ vill donera skulle vara mer intresserade av att registrera den åsikten för att slippa...

Förstår ni hur jag tänker?
Om default var att alla donerar och de som inte vill måste avbe sig så måste ju resultatet bli betydligt fler organ till dem som behöver?
Eller?
Svar på tråden: En tanke om donation (ang debatten nedan)

Det är så idag!

Skrivet av  Lovan
D v s man måste säga nej för att det inte ska bli donation. Problemet är att anhöriga som inte vet vad den döda/döende tyckte ofta säger nej för säkerhets skull. Därför är det bättre att klart säga sin uppfattning då man lever, eller registrera sig i donationsregistret.
 

Fast vad jag menade...

Skrivet av  Lena m Ella
...var liksom att man tog ifrån de anhöriga det beslutet - har man inte anmält att man inte vill donera så donerar man. Utan att de anhöriga mitt i sorgen skall behöva ta ställning till det.

Sen är det klart att när det gäller barn så får nog föräldrarna ändå ta det beslutet men från 18 års ålder kunde det kanske gälla?
:-)
 

Artiklar från Familjeliv