Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga angående kejsarsnitt

Skrivet av Eva
Hej!

Jag kommer förmodligen att tvingas föda mitt tredje barn med kejsarsnitt och vill gärna ta del av era erfarenheter. Man kan ju välja mellan att vara vaken och att vara sövd, vilket rekommenderar ni? Berätta gärna hur det går till vid ett kejsarsnitt, det kanske finns mammor här som har erfarenhet både av vaginal förlossning och snitt? Tack!
Svar på tråden: Fråga angående kejsarsnitt

Jag...

Skrivet av  Venus
skulle välja att vara vaken (trots att jag tycker det är jätteläskigt) för att kunna ta emot min bebis på en gång och slippa ligga på uppvaket!

Själva snittet brukar gå fort (5-10 min) och sen tar det ca 30 minuter att sy ihop dig igen. Mår barnet bra brukar man få hålla det under tiden och kanske få hjälp att lägga det till bröstet.

Hur kommer det sig att du måste föda med snitt? *nyfiken*
 

för mig tog de

Skrivet av  NillaN
minst 1 timmes förberedelse inna på op. op började 10.40 & sonen född 11.11, jag var färdig & klar för att rullas in på "uppvaket" (jag födde i vaket snitt) men där man ligger med pappan & barnet, för att bedövningen ska gå ur, innan BB-tiden, runt kl 13.

Så för mig tog det tid, men så ville inte min livmoder dra ihop sig efter snittet & sonen var ute, så den pumpade ut blod, som dom inte fick stopp på på flera minuter..... & det uppstod blödningar.
 

1 vaginal & ett snitt

Skrivet av  NillaN
har jag varit med om, dottern föddes 9908 vaginalt & det var för MIG en hemsk upplevelse så när jag vart gravid igen så födde jag min son 0305 med planerat snitt på DS i sthlm, ett vaket snitt.
det fungerade jättebra.
jag var väldigt orolig innan, men det var för MIG en bättre upplevelse än min vaginala förlossning.

jag åkte hem när min son var exakt på timmarna 2 dygn ( rekommendation minst 3 dygn)

fråga gärna vad du vill veta, så berättar jag.
 

Iofs akut snitt men...

Skrivet av  Daggis med Pisan 000715
erfarenheterna efter snitt och uppvak är nog liknande :)

Min dotter föddes med akut kejsarsnitt, låg först 23 timmar i värkar...
Klockan 05.03 på morgonen bestämdes att jag skulle snittas, 05.16 är min dotter född :) Då hade de tagit mig 3 våningar upp med hiss, sövt mig och allt annat som måste göras, samt lagt snittet!
Jag är inte riktigt säker på när jag vaknade men runt 7-7.30 ungefär. Då var dottern med pappa.

Efter snittet fick vi ligga på avdelning, tyvärr inte patienthotell så pappa fick åka hem... Vet inte hur det är i din kommun efter snitt men...

Pisan är alltså född tidigt lördag morgon och vi åkte hem på måndag eftermiddag.
Jag var uppe och sprang *grov överdrift* redan på eftermiddagen när hon var född... Hennes stolta mormor skulle nämligen inte få komma in på avdelningen och jag vägrade gå med på att inte vara med när de träffades första gången :)
Kan ju säga att jag gick som ett gem ungefär men det var inga problem. *s* Det stränade i snittet men gjorde inte särskilt ont egentligen... Mest obehagligt!

PS. Min mamma har fött oss 5 syskon med planerat kejsarsnitt (för smalt bäcken, har snitt åt båda hållen) och henne har det ju inte avskräckt :)
Om jag inte missminner mig var hon sövd vid det första men vaken vid de andra 4.
 

Ett av varje

Skrivet av  JK
Dottern förlöstes med planerat kejsarsnitt -95. Det var ingen angenäm upplevelse, tyvärr. Jag fick för lite ryggmärgsbedövning så när de sydde ihop mig så kände jag allt och spydde hela tiden (läkaren trodde inte på mig). När jag rullades ut till uppvak så kunde jag vicka på tårna, vilket bevisar att jag hade rätt (bedövningen släpper uppifrån och ner, så tårna är det sista man ska kunna röra). Jag fick en 3-4 morfinsprutor direkt där och då och hög som ett hus ringde jag runt till släkt, vänner och arbetskamrater(!?).

Sonen förlöstes vaginalt 4 år senare och han var stor. Det tog en timma att krysta ut en 4,5 kilo bäbis. Tyvärr sprack cervix och en läkare tillkallades för att bedöma läget. Moderkakan vägrade lossna så barnmorskan ville att jag skulle sövas och opereras. Men se, det ville inte läkaren som höll upp sina händer för mig och sa "JAG har små händer, det HÄR ska gå bra". Bah. Där låg jag och åt upp lustgasmasken medan hon skrapade ut moderkakan och sydde ihop cervix på mig i en halvtimme. Utan bedövning. Jo, jag skrek nog hela tiden.

MEN trots detta så var kejsarsnittet för MIG en värre upplevelse.

Min upplevelse av kejsarsnittet är inte representativt, så du ska nog inte oroa dig. Jag tycker dock att den vanliga förlossningen var en häftig upplevelse (det jobbiga kom ju först _efterår_) och skulle jag mot förmodan vilja ha fler barn nån gång så väljer jag helt klart vagninal förlossning.
 

Strunta i mina...

Skrivet av  JK
stavfel, fryser som en tok och knattrar på med ispinnar till fingrar...
 

En av varje

Skrivet av  Lilla H + 98 &00
sorts förlossning har jag varit med om. En vaginal -98 som tog fruktansvärd tid och slutade med ett brutet nyckelben på bebisen. -00 föddes min yngsta med ett sk "lugnt akutsnitt". Jag var vaken och det rekommenderar jag dig ABSOLUT att vara. Bedövningen tar bort smärta men inte all känsel, vilket gjorde att jag kunde känna bebisen ända tills den var ute- JÄTTEHÄFTIGT! Det barn jag födde med snitt mådde också mycket bättre. Jag fick dock ligga utan man och barn på uppvaket och det var trist. Jag lånade och lusläste Kejsarsnittsboken (hade tom med den till förlossningen) den var bra tyckte jag. Dessutom gjorde jag som du nu *s*, frågade alla jag kom åt. Det var bra att vara förberedd tex på att de tar i rätt rejält när de meckar ut bebisen...

Lycka till!
 

Snittad

Skrivet av  seesaw
akut. Men inte superakut, var lokalbedövad. Jag hade inte velat vara nedsövd. Hade jag fått möjligheten hade jag velat se proceduren utan grön skärm framför. Det var förstås jobbig och smärtsamt efteråt, det är en stor operation. Skulle jag få fler barn skulle jag vilja bli snittad igen.
 

Jag blev

Skrivet av  snigelsvält
akutsnittad, med narkos, inget som jag ville alls, men det var ju akut och fanns inte tid till att förbereda ett vaket snitt. Känner mig snuvad på förlossningen, det tog lång tid innan jag fick träffa min dotter, och jag behandlades som en "opererad patient" istället för en förlöst mamma. Så det var inget kul alls, nästa snitt (om det blir fler) blir definitivt vaket. Jag rekommenderar absolut inte att bli sövd under snittet.
 

Känner igen mig...

Skrivet av  Daggis med Pisan 000715
Jag känner mig också snuvad på förlossningen! Tänker typ "Jag låg minsann med smärtor och värkar i 23 timmar och sen fick jag inte ens..." Det är ju just när barnet är ute som ska "ta bort" de där minnena av hur ont det gör :)

Jag hade inte långt kvar alls innan dottern skulle varit ute men, sen lossnade moderkakan, dotterns hjärtljud sjönk, jag blödde som f*n... Visst är jag tacksam att resurserna finns, men om jag försöker få fler barn hoppas jag att det går föda vaginalt... Vill ju vara med om hela grejen! Blir det kejsarsnitt igen vill jag definitivt vara vaken... (Frågan är ju om käre mannen klarar att närvara vid en vaginal förlossning! Han vet ju hur det gick sist... Lugnande mediciner kanske krävs! :))
 

Artiklar från Familjeliv