Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Rätt eller fel?

Skrivet av Byggherrens fru
Min nioåring brukar passa lillebror (snart 3 år) någon timme då bebisen sover ute i vagnen så jag kan jobba i huset som vi bygger om. För att vara "barnvakt" får hon 20:-/timme eller 10:-/halvtimme. Som mest har hon passat honom i två timmar i sträck (en gång).

Jag är alltså i samma hus som de(men man måste gå runt ute för att komma in till mig) och har telefon med mig så de ringer om de vill/behöver.

Vill verkligen jobba lite då jag får chans, men fick idag lite negativa kommentarer om att hon inte alls borde vara "barnvakt"....

Vad tycker ni?
Svar på tråden: Rätt eller fel?

?

Skrivet av  vovv
Klart hon ska hjälpa till om hon vill. Varför ska syskon inte få passa varandra? Verkar ju helt tokigt annars. Tycker inte ens att du behöver betala henne jämt utan man måste ju kunna hjälpa till ialla fall.

Vovv
 

Det är klart att hon ska!

Skrivet av  Mrs Snape
Hon är ju nio år för i jösse namn, det är klart att hon kan passa sin lillebrorsa i en timme eller två när du är i närheten!!! Jag håller med vovv också och tycker inte ens att hon alltid ska ha betalt för det. I ett hus/en familj finns det mycket som måste göras och alla måste hjälpa till och dra sitt strå till stacken. Fortsätt du lugnt att låta henne passa lillebror!
 

Så länge hon vill och..

Skrivet av  Kia
tycker det är ok..så absolut!! Men jag vet själv när jag skulle ta hand om min lillebror och blev mer eller mindre tvingad, så var jag inte det minsta snäll emot honom (skäms) utan rent ut sagt över elak..bebis och även lite större var han då..
sedan om pengar,,varför inte ge henne en peng, ser inget fel i det, samtidigt som man ska hjälpas åt.
men hon är fortfarande ett barn och hade kanske hellre velat leka så varför inte få en peng för det..
 

Såklart!

Skrivet av  Velma
Känner du att hon kan, så ska hon naturligtvis kunna göra det. Min flicka var 8 år när hon fick en lillebror och hon har "varit barnvakt" flera gånger. Nu när hon är 12 och sonen 4 så skulle jag utan tvekan lämna honom i hennes vård flera timmar :)
 

Var går gränsen???

Skrivet av  Förvånad vän
Detta är inte riktat till "Byggherrens fru", jag håller med de övriga om att dottern kan passa sitt syskon.
Men eftersom detta jag tar upp handlar om samma sak så snor jag denna tråden en liten stund, hoppas det är OK. =)

En vän till mej lämnade sin sjuåriga dotter ENSAM HEMMA med sin åtta månader gamla lillasyster, ibland i ett par timmar.
_Det_ reagerade jag på men det kunde absolut inte min vän fatta!!!!

_När_ är ett barn tillräckligt gammal för att lämnas ansvarig för ett yngre barn en stund?
 

Svårt

Skrivet av  Siv m. David 03
att säga någon generell ålder tycker jag, det är ju lite olika beroende på hur "moget" barnet som ska passa är.

Men en sak kanske är värd att tänka på.
Upp till 12 års ålder (år 6 i skolan) får man ju ha barn på fritids och man får vara hemma om barnet blir sjukt. Äldre barn förväntas kunna "ta hand om sig själva" tills förälder kommer hem. Är det då inte rimligt att sätta ungefär samma åldersgräns för när barnet kan börja vara ansvarig för yngre barn utan vuxen i närheten?
 

Det är ansvarslöst

Skrivet av  JK
och snudd på olagligt. En 7-åring kan inte ta ansvar för ett så litet barn, det borde din väninna veta. Brådmogen eller inte - en 8-månaders baby är för mycket ansvar.

Kortare stunder (handla mjölk på affären precis intill) kan jag lämna min 5-åriga son hemma med storasyrran som är 4 år äldre och det kunde jag även i somras då de alltså var ett halvår yngre. Men säg kring 4-års åldern? Men enbart kortare stunder då. Aja, det är åtminstone vad jag tycker.
 

Va?

Skrivet av  lyckligt lottad
Min 12-åring passar ibland sin 4-åriga lillasyster men aldirg mer än 1- 11/2 timma åt gången och då är vi inte långt borta. Jag skulle inte lämna ett spädbarn till ngn yngre än 16-17 år, minst.
 

Sen finns de stunder som även

Skrivet av  Tina
12 och 10 åringar är för unga för att ta hand om sitt 9åriga handikappade lillesyster (med down).
Min mamma lämnade mina 2 yngre syskon hemma med henne och stack iväg kl 21 till haninge 1 mil från där dom bodde.
Då lillsystern är rätt krävande och kl är mycket så anser jag de vara fel även om alla dom nästan är i samma ålder?
Nån som säger emot?

/Tina
 

För dåligt betalt!

Skrivet av  Gardina
Ge din 9-åring en skälig lön. Tycker annars att man lägger över för mycket ansvar på ett barn som borde få vara fri och leka istället.

Varför kan du inte ta med dig barnvagnen ut istället?

Jag tror att du riskerar att få bakslag.
 

Tycker inte jag.

Skrivet av  lyckligt lottad
Jag tycker barn ska få lära sig att hjälpa till utan betalning. Vem får betalt för att sköta sitt hushhåll som vuxen? Ska de ha betalt ska det vara ngt utöver det vanliga. Tycker det är ngt knasigt med pengatransaktioner familjemedlemmar emellan.
 

håller med dig

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
att passa sitt småsyskon en halvtimme eller så borde man kunna göra utan att få betalt i "lön".
 

Tycker inte att det är rätt.

Skrivet av  Gardina
Varför ska inte en nioåring få betalt för en timmes arbete när man betalar en barnvakt 50-80 kr per timme. Vad är skillnaden?

Dessutom tycker jag överhuvudtaget inte att barn ska läggas på det ansvar som föräldrarna borde ta själva.

Den här föräldern är också hemma och får betalt för det via våra skattepengar. Då ska man inte välja bort sina barn och jobba. Man får vänta med det helt enkelt.

Alternativet är att lämna barnen på dagis eller dagmamma och använda sin egen fritid till att jobba.
 

SKillnaden Gardina

Skrivet av  Mustardseed
är väl att man brukar hjälpas åt inom familjen utan att ta betalt av varandra? Om min mamma hjälper mig och är barnvakt så inte sjutton betalar jag henne för det då? Samma sak med vänner - inte tog jag betalt när jag var barnvakt åt min kompis dotter en helg?

Ska barn ha betalt för att de är en del av familjen?
 

Barnarbete

Skrivet av  Gardina
Barn i den åldern ska inte ha några plikter, dom ska leka och ha kul.

Att känna ansvar kan man lära sig ändå. Det innebär inte att passa småsyskon. Att ta hand om sina barn ligger som ansvar hos föräldrarna, inte syskonen.

Jag tycker att det är helfel att dumpa över ansvaret på sitt lilla barn istället för att ta itu med sin egen föräldrarroll.

Är man barnledig så får man pengar för det från staten, skattepengar som vi alla är med och betalar. Då betalar inte jag skattepengar för att någon ska kunna jobba gratis och utnyttja barn som skulle kunna leka istället.
 

Men..

Skrivet av  Pinglan
..i en familj så hjälper man till. Det är viktigt att få lära sig att alla är värdefulla och kan bidra till familjen. Detta är inte barnarbete,det är en självklarhet. Det innebär inte att barnen inte ska få leka. En eller ett par timmar i veckan klarar en normal nioåring av att hjälpa till utan att lida.
Ryser när jag tänker på min systerson som sitter på häcken hela dagarna och aldrig behöver lyfta ett finger,han är 11(ett barn). Mina barn ska få lära sig att hjälpa till och jag tror inte ett ögonblick att de skulle fara illa av det.
 

ska och ska...

Skrivet av  Ada
Det råder väl delade meningar om vad barn "ska"..?
Själv tycker jag det är självklart att familjemedlemmar tar hand om varandra, med eller utan betalning.
Svårt att ge en generell ålder, man får väl anpassa uppgiften till mognaden. Det yttersta ansvaret ligger givetvis hos föräldrarna, men självklart (tycker jag) att äldre barn kan passa yngre syskon!
Man får ju underlätta så gott det går, vilket ju inläggsskrivaren har gjort i det här fallet genom att vara tillgänglig med mobil, och dessutom på nära håll!

Skattepengarna tycker jag inte alls hör hemma i en sån här diskussion. Var går i så fall gränsen? När tonåringen går ett ärende till affären? Hämtar ett paket fil från kylen?
 

Jag kan av egen erfarenhet

Skrivet av  Tina
Säga att jag gärna tog hand om mina småsyskon 3 st varav yngsta handikappad och de utan betalt.
De är ju mina syskon ju.
Äldtsa är 8 år yngre än mig men jag började passa henne när jag var runt 10-11 år.
Sen kom de andra två lite senare.
/Tina
 

tror inte du fattat

Skrivet av  Anso
tror det handlar om 3 barn här - en på 9 en på 3 och en bebis. en tre åring sitter nog knappast i vagnen.

tycker tvärt om - man växer med ansvar - skulle rekommendera att inte betala alls utan att det är självklart att hjäkpa till i familjen om det inte handlar om varenda dag förståss
 

DEt beror väl på vad

Skrivet av  anita
dottern tycker om det?! Och självklart kan de hjälpa till lite! Med eller utan betalning. Jag passade bebisar sedan jag var 10, och en 10 åring passade min dotter när hon var liten. Nu är barnvakten 17 och halvt om halvt bor hos oss så det var nog inte så farligt. Men de flesta i den åldern är troligtvis inte mogna för ett sådant ansvar.
 

bara du som vet

Skrivet av  Anso
om hon är mogen för det. det beror ju på hur det ser ut hemma hos er och vad de gör samt hur tillgänglig du är med.
jag var barnvakt till 4 barn varenda söndag till pastorns barn när jag var 10 - då skulle jag sätta på potatis med till deras lunch. nu när jag tänker på det så är jag lite chockad över att de lät mig göra det då en av tjejerna var diabeteiker med. barnen var mellan 1 och 5 år. men jag var nog ganska så mogen för min ålder.
beror väl även på hur länge det handlar om
 

Artiklar från Familjeliv