Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är detta normalt hos min 1-åring?

Skrivet av Linda
Behöver lite råd av liknande erfarenhet angående min dotter på 14 månader. Hon sover ofta så dåligt de första timmarna efter jag lagt henne till natten pga av att hon vaknar och måste tas upp för att få upp rapningar och en massa "klunkande" i halsen. Har försökt fundera ut olika teorier - äter hon för mycket innan hon ska sova? Borde maten få smälta längre innan jag lägger henne? osv....Hon äter väldigt mycket den sista måltiden, banan-risgröt och plommonpuré. Har provat byta ut grötsorter och det har ibland hjälpt en tid, men så börjar det på nytt. Det är inte varje kväll hon vaknar o ska rapa, men tillräckligt ofta för att jag ska oroa mej om detta är normalt. Hon vaknar och skriker och behöver få hjälp att få upp klunkarna, men somnar då genast efter. Dessutom sover hon oftast på magen, och det är då som det är mest problem med detta. Maten trycks då säkert upp, men tydligen inte alltid helt på egen hand. När hon sover på sidan och inte vänder sig är natten lugnare. Ska jag ge henne mindre mat innan hon lägger sig eller kan hon ha någon förträngning/nåt fel invärtes? Min nu snart 3 åriga dotter hade aldrig så här. Sen känns det ju inte ok att inte ge all den mat hon vill ha eftersom hon verkar så hungrig och har en otrolig aptit just det här målet. Äter hon månne för snabbt och samlar luft...ja, jag vet inte längre...Brukar lägga henne inom ca 1 timme efter hon ätit, tycker det borde vara ok. Har försökt mata henne tidigare osv...nån med liknande erfarenhet??
Svar på tråden: Är detta normalt hos min 1-åring?

Socker

Skrivet av  Pernilla
kan det vara. Byt ut kvällsmålen (helst alla mål förståss) mot sockerfritt. Om hon ammar ska du inte heller äta så mycket socker, och absolut inte kolsyrad dryck. Värt att testa, det funkade här (efter råd från barnmorska)
 

Artiklar från Familjeliv