Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om kost för gravida.

Skrivet av Jenny
Frågar här inne o hoppas nån vet...
Man bör ju avstå från gravad fisk och vakuumförpackad rökt fisk när man är gravid, men vad återstår då för mig att ha för lax till julbordet?!
Tänkte med andra ord köpa en färdig eftersom vi sak ha så lite men jag vill inte skippa laxen helt. Vad finns mer för alternativ?!

Hoppas nån vet..
Svar på tråden: Fråga om kost för gravida.

Köp färsk...

Skrivet av  Eva
... och grava själv? Är ett alternativ...

Det hänger på färskheten på firren mer än annat...
 

Va?

Skrivet av  Birgitta med Moa
Hänger absolut inte på färskheten. Möjligtvis i bakteriesynpunkt men när det gäller gravad fisk handlar det ju till stor del om parasiter. Skall man grava själv så ska laxen frysas två till tre dygn för att döda ev parasiter. Onödigt att ta risken när man är gravid tycker jag.

Inkokt lax funkar ju fint och det passar ju också på ett julbord.
 

Nygravad fisk är okej...

Skrivet av  Eva
... enligt www.slv.se, där jag tagit mina uppgifter.

Sedan kan man ju diskutera alla miljögifter som aldrig försvinner, och då speciellt i fet fisk...
 

Nygravad men fortfarande fryst!

Skrivet av  Birgitta med Moa
Fisken måste frysas antingen innan eller efter gravningen för att ta död på parasiter. Sedan att den är ok att äta medans den är nygravad är en helt annan sak.
 

Om jag kommer ihåg rätt...

Skrivet av  Disa
...så är det så att det kan finnas gifter, listeria och toxoplasma i lax (Det är 3 år sedan jag var gravid).

Undvik östersjölax så slipper du gifterna. Även i norsk odlad lax har det kommit larm om att det finns gifter, men buden därom är tvetydiga.

Listeria kan finnas i vakuumförpackad lax, så därför faller nog färdigköps alternativet - tyvärr.

Då återstår att grava själ, men då bör man frysa laxen i ett par dygn. Det tar död på toxoplasma. Infrysning tar dock inte död på listeriabakterier.
 

Men...

Skrivet av  Fru Marmelad
...i en välsorterad fisk- eller delikatessdisk borde det gå att köpa rökt lax som INTE är vakumförpackad tycker man. Eller hos fiskhandlaren (om man hittar nån sån).
 

Ofta

Skrivet av  esni
kan även den fisken vara vakumpackad då den kom till disken, så jag skulle inte gärna använda köpa alls.
För det är ju just i den vakumackade som det kan finnas listeria. Listeria är ju en bakterie som trivs bäst i syrefattig miljö, alltså i vakumpackad mat.

Skulle köpa en färsk fisk o grava själv i stället om jag inte kunde låta bli gravlaxen.
 

Jag tänkte nog mer...

Skrivet av  Fru Marmelad
...på när de röker själva! Fast det är väl mer fiskrökeri kanske...
 

Jag är ju helt ansvarslös...

Skrivet av  maria65a
..men jag älskar gravad lax och har aldrig avstått från det. Gravar själv (fryser sedan) och äter 3 av månadens fyra veckor som smörgåspålägg och har så gjort i 20 år även när jag varit gravid.
 

Inte ensam...

Skrivet av  Eva-Ley
Här har du en som inte ändrar diet pga graviditeter heller... sushiälskare som jag är...
 

Men som vanligt

Skrivet av  Pernilla
är det inget bevis för att det är ofarligt för alla andra gravida, även om du har ätit lax under dina graviditeter. Att jag överlevde när en Saab körde över mig, betyder inte att alla andra också gör det.

Jag tycker att det är oansvarigt av er mammor att pusha på andra mammor att riskera sina foster. Listeria kan sätta sig på centrala nervsystemet på fostret och orsaka svåra nervskador, och även medföra missfall. Varför inte istället övertala en gravid mamma att skippa lax i ynka 40 veckor?
 

det sa jag inte

Skrivet av  maria65a
Jag sa att _jag _ har gjort så och på den tiden jag fick mina barn fanns det inte alls så mycket restrektioner som nu.
Sa inte med ett ord att jag tyckte att andra skulle göra som jag, däremot så skulle många mammor behöva slappna av lite. Ibland läser man inlägg från kvinnor som är nästan hysteriska för att dom åt en bit opastöriserad ost när dom inte ens visste om att dom blivit gravida, då har det slagit slint.
Det kan vara farligt men det är farligare att leva.
 

Artiklar från Familjeliv