Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur kan jag anmäla detta? *långt*

Skrivet av Susanne
Vet inte riktigt om detta är rätt snack att fråga i men jag undrar vart man kan lämna in en anmälan om man tycker man blivit dåligt behandlad.
En liten kort historia om vad som hänt när jag var i v.40 fick jag göra ett UL för jag mådde dåligt, då såg man att vår lille kille hade nått i magen (en ofarlig cysta visade det sig sen) detta skulle man kolla upp sen efter förlossningen.
Efter förlossningen ville vi hem så fort som möjligt dagen efter och fick också en läkartid snabbt på morgonen dock skulle cystan kollas upp och vi fick vänta 8 timmar för att få reda på att det inte skulle göras någon undersökning den dagen och vi fick åka hem.
Åkte tillbaka för det vanliga blodprovet några dagar efter fick inte reda på nått då heller utan fick åka hem igen utan besked.
Efter 3 mån så fick vi en remiss till barnröntgen och ett ul gjordes och vi skulle få provsvaren efter 1 vecka efter 1 mån ringde vi och undrade vad som hänt då hade dom slarvat bort vår remiss och ingen visste vad som hänt utan att den måste försvunnit på vägen.
I alla fall skulle en ny undersökning göras och han skulle röntgas på riktigt i en skicktröntgen detta fick vi också remiss och tid till senare än vad de sagt. När detta höll på hade vi ännu inte fått reda på om det var nått farligt eller ej.
Sen efter väldigt lång tid fick vi svaren, och det verkade bra men dom ville hålla koll på cystan så nu i oktober åkte vi in på ännu ett ul och idag skulle vi få provsvaren via telefon (hade fått ett papper hemskickat att vi hade telefontid) satt och väntade hela dagen på ett samtal men inget kom, tänkte att maken kunde ringa imorgon när han är på jobbet.
Så nu ikväll ringer svärmor och säger att läkarna ringt hem till henne och dessutom berättat provsvaret.
Jag är så förbannad och arg på detta nu, svärmor hade frågat varför han berättade detta för henne men inte fått nått svar och dom har inte ens ringt upp oss!!!!
Jag tycker inte att jag överreagerar tänk om det varit allvarligt hade de skitit i att ringa då också och låta svärmor berätta detta. Dom hade ju vår adress och dessutom har vi haft telefonkontakt innan.
Svar på tråden: Hur kan jag anmäla detta? *långt*

Oj...

Skrivet av  Mia med Ludvig 29/12-01
Jag tror att det är ansvarsnämnden på sjukhuset eller socialstyrelsen som du kan anmäla till.
Jag tycker verkligen att du ska gå vidare.
Kram.
 

Jag kollade...

Skrivet av  Eliza
...på Socialstyrelsens hemsida (www.sos.se) och läste följande som jag klistrar in här:

Om du inte är nöjd

Om du är missnöjd med behandlingen bör du i första hand ta upp det med den läkare eller annan vårdpersonal som du har kontakt med. Ofta beror missnöje på missförstånd som kan klaras ut direkt med den berörda personalen. Om du ändå inte blir nöjd så kan du vända dig till verksamhetschefen, chefsöverläkaren eller någon annan representant för sjukhusets, vårdcentralens eller sjukhemmets ledning.

Patientnämnd

Om du är osäker på vart du bör vända dig eller vilka regler som gäller så kan du kontakta landstingets eller kommunens patientnämnd. Patientnämnden ska hjälpa dig att få den information du behöver för att kunna ta till vara dina intressen. Du ska också få hjälp att vända dig till rätt myndighet.

Patientnämnden är till för att utifrån synpunkter och klagomål stödja och hjälpa dig som patient och bidra att kvaliteten i vården utvecklas. Patientnämnden motsvarar det som tidigare kallades förtroendenämnd. I ditt landsting eller din kommun kan patientnämnden fortfarande kallas förtroendenämnd.

Adress och telefonnummer till patientnämnden kan du få av vårdpersonalen eller av landstingets eller kommunens informationsavdelning. Ofta hittar du också uppgifterna på telefonkatalogens blå sidor eller i landstingskatalogen.

Hälso­ och sjukvårdens ansvarsnämnd

Om du anser att någon som tillhör hälso­ och sjukvårdspersonalen har gjort sig skyldig till fel eller försummelse i sin yrkesutövning kan du anmäla den personen till Hälso­ och sjukvårdens ansvarsnämnd, förkortat HSAN.

HSAN kan inte ta upp ärenden som är äldre än två år då anmälan kommer in till nämnden, och inom den tiden måste också den person som anmälan gäller ha underrättats. Nämnden bör därför bör få in din anmälan så snart som möjligt. Anmälan ska vara skriftlig. Anmälan till ansvarsnämnden kan i vissa fall också göras av en närstående till patienten eller av vissa myndigheter, bland annat Socialstyrelsen. Mer om de regler som gäller för anmälan kan du få veta genom HSAN eller genom patientnämnden i ditt landsting eller din kommun – beskrivningen här är inte fullständig.

Om HSAN finner att någon har gjort sig skyldig till fel eller försummelse kan nämnden tilldela den ansvarige erinran eller varning. På Socialstyrelsens begäran kan nämnden också besluta om prövotid, återkalla legitimation och annan behörighet att utöva yrke inom hälso- och sjukvården samt besluta om att dra in eller begränsa läkares eller tandläkares rätt att förskriva läkemedel. Nämnden utdömer inte skadestånd (se avsnittet om patientförsäkring) och vidtar inga åtgärder när det gäller din vård eller behandling.

HSAN kan i vissa fall överlämna anmälan till landsting eller kommun för åtgärd. Detta gäller bland annat om en anmälan innehåller klagomål över brister i kontakten mellan en patient och hälso­ och sjukvårdspersonalen hos ett landsting eller en kommun och det finns grundad anledning anta att anmälan inte kan föranleda disciplinpåföljd.

HSAN:s beslut kan överklagas.

Adress: Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, Box 3539, 103 69 Stockholm. Tel 08-786 99 00.

 

HSAN

Skrivet av  Kristin
Men jag förstår inte, hade doktorn numret till svärmor? Hur har hon blivit inblandad?
 

Ja det undrar jag också

Skrivet av  Susanne
Min man flyttade hemifrån för 8 årsen och har inte varit skriven hos sin mamma sen dess, dom har inte samma efternamn och hon har dessutom flyttat sen han bodde hemma så hur dom hittade henne det fattar jag inte. Jag trodde att alla uppgifter på barnet gick på mig, vad jag kommer ihåg behövde min man inte lämna några uppgifter alls på bb men jag måste ju ha fel.
 

MVC ringde min pappa

Skrivet av  Guinevere med A
för att boka tid för efterkontroll när jag hade fött min son. Tydligen så låg mitt jättegamla hemnummer, det hos mina föräldrar (har inte bott där på 10 år) kvar i landstingets dator på ngt vis och hade därifrån förts över till förlossningsjournalen, min adress stämde men inte numret. Dock bokade de ingen tid med far min, utan ringde snällt upp mig på numret de fick av honom. Inte heller talade de om för honom vad det gällde.

Att de lämnade ut ett besked till din svärmor får ju bara inte hända, de måste ju alltid ta reda på att det är rätt person de talar med. Kan de ha trott att din svärmor var du? Jag tycker absolut att du ska anmäla, tänk om det varit så att ni inte hade ngn kontakt med svärmor (sånt händer ju), då hade ni inte fått reda på provsvaret.
 

Tack för svaren

Skrivet av  Susanne
Har försökt att få tag i den "skyldiga" läkaren i 2 dagar nu för jag ville prata med honom först men tyvärr inte lyckats. Tänker dock ändå gå vidare med detta då jag tycker vi blivit fel behandlade.
Jag trodde att provsvar var hemliga och inget man fick lämna ut sådär bara.

//Susanne
 

Jag skulle ta kontakt med kliniken

Skrivet av  Anonym
för att få tala med någon och få en direkt förklaring, ursäkt. Visst kan man anmäla till HSAN men det är en lång process som tar tid och som inte brukar mynna ut i något konstruktivt. I bästa fall får du ett brev om ett år där det står: nåt i stil med att en varning ej kan utdelas eller att någon fått en varning. Processen kräver mycke pappersarbete och knäcker många inom vården utan att öka patiensäkerhet eller ändra rutiner.

Mitt råd är att testa att ta kontakt först, vill du ha "hämd" är det en anna sak.

Har själv blivit anmäld och friad, jag tror att både anmälaren och jag led i onödan av processen då inget konsruktivt kom ut ur det hela.
 

Hej

Skrivet av  Susanne
Nej jag är inte ute efter hämd, men nått har ju gått fel.
Dom inte ens hört av sig och jag har försökt att få tag i dom men aldrig kommer jag till nån som kan hjälpa mig väldigt korta teletider men jag ska prata med dom innan jag gör nått.
Som sagt nått har gått väldigt fel och jag tycker att vi har blivit dåligt behandlade hela tiden med massa slarvfel och små misstag och detta var det som fick oss att tröttna.
Just nu vet vi ju ingenting ska vi göra mera tester nån annan gång? Ska vi hålla koll på det hela?
Det glömde dom tala om för svärmor :-/.

 

Artiklar från Familjeliv