Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förlossningsfråga!

Skrivet av Nerviga jag.
Vid min första förlossning så gick mitt barn snett med huvudet vilket gjorde att det blev mycket bredare att krysta ut.
att jag sen var helt slut så att en uska hävde sig på magen gjorde ju inte saken bättre.
Jag sprack JÄTTEMYCKET!! klitoris sprack och allt annat också ner till ändtarmen. som tur var höll ringmuskeln men den syntes.De räknade inte stygnen. I journalen står det bara ett flertal inner och yttre stygn. Hon höll på att sy i nästan en timme.

Nu undrar jag. Spricker man lättare andra gången??
Är skinnet som sprack och som sen syddes ihop mindre tänjbart??

Är lite nervig inför nästa förlossning då jag gärna inte vill få problem sen.
Svar på tråden: Förlossningsfråga!

Jag sprack så mycket att de var tvugna att söva

Skrivet av  EllaNora
mig efter förlossningen, detta var med nummer ett. Sonen som är nummer två föddes efter 2 timmar, sprack ingenting! Jag är precis återställd i underlivet, det märks inte att jag fött barn enligt gynekolog.
 

sprack lite

Skrivet av  Ada
första gången. Betydligt mindre andra o tredje.
 

Det

Skrivet av  LenaP
är möjligt att ärrvävnaden inte är lika tänjbar. Jag blev klippt med min första pga sugklocka. Det blev sugklocka och klipp även med tvåan. Med trean klippte de i ärret igen pga ärrvävnaden. Jag har läkt ihop fint och varken känner eller märker av mina klipp. De har gjort ett snyggt jobb när de lagade! ;-)

Tycker personligen det känns "mer kontrollerat" med klipp. (även om just jag inte hade något val)
Lycka till nästa gång!
 

Håller med du!

Skrivet av  Mams
Jag blev klippt första gången och andra gången stramade det gamla klippet så då klippte man upp det igen. Klippen underlättade förlossningen enormt, tycker jag. Båda mina barn har kommit ut på nästa värk efter klippet. Man klipper under en värk så känns det inte. Kanske kunde vara en idé till Nerviga jag att be om vid nästa förlossning för att inte behöva vara orolig att spricka igen?
 

Mindre risk för omföderskor

Skrivet av  ruia
Det är inte lika vanligt att omföderskor spricker. Om man har blivit klippt läker det tydligen lite sämre, vilket ökar risken för att spricka igen. Men om man har spruckit av sig själv brukar det läka bra.
 

Jag kan säga...

Skrivet av  Mams
att mitt första klipp tog lång tid på sig att läka, men det kan också bero på en väldigt lååååång förlossning och att allt var ont, ont, ont efter den (blev igångsatt efter vattenavgång 3 dygn tidigare). Efter den andra förlossningen som tog 5 timmar totalt, var det inga problem att sitta ordentligt direkt, inte heller att gå på toa eller nåt.
 

På samma ställe.

Skrivet av  Lena_O
Jag sprack i mellangården på samma ställe som första gången. Det var visserligen bara 5 stygn, och båda förlossningarna gick extremt fort. Andra förlossningen hann jag bara vara på plats i byggnaden i 7 minuter...

Så det kanske inte går att jämföra med ditt.
 

Mig

Skrivet av  Nettan
klippte de första gången. Det läkte på några veckor.
Med de andra tre sprack jag bara ytligt och inte där klippet varit utan rakt ned, men det behövdes bara tre stygn efter samtliga förlossningarna.
 

Märkte inget

Skrivet av  Mother
De sydde ett par stygn på mig efter vardera förlossningen. Detta märkte jag inget av, för jag fick hemorrojder som höll på att ta livet av mig och den smärtan överskuggade tyvärr allt. Låg på sjukhuset i nästan en vecka efter vardera förlossningen och grät. Kunde inte gå, inte stå, inte sitta, inte ligga på rygg.
Jag kan därmed inte påstå att stygnen var särskilt besvärande... märkte aldrig när de försvann eller något sådant. Men hemorrojderna finns fortfarande delvis kvar efter alla dessa år, och jag vågar inte skaffa fler barn bara för det. Två gånger räcker.
 

Artiklar från Familjeliv