Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Enkät

Skrivet av Jenny
Blir glad om ni tar er tid och besvarar följande frågor:

* Vad dricker era barn som måltiddryck?

* Varför?

Hamnar ideligen i diskussion med barnens mor- och farföräldrar nämligen och är nyfiken på hur andra föräldrar resonerar. :o)
Svar på tråden: Enkät

Oftast mjölk eller vatten

Skrivet av  Vickan m EJ
Mer sällan juice.
Det är de själva som väljer vatten eller mjölk.
Är de törstiga ber de om vatten. Saft har vi sällan hemma. Läskedrycker ännu mer sällan.
 

samma här

Skrivet av  Ada
de minsta dricker mjölk, för att de behöver kalcium och det är vad jag serverar! Den äldsta (11) har börjat med vatten istället. Ibland dricker hon lättmjölk.
Förr drack vi läsk på helgerna, men det har vi slutat helt med eftersom det vid tandläkarbesök syns sockerangrepp även om de inte har hål.
 

Vatten eller juice

Skrivet av  Sofia*
Mina barn är laktosintolleranta och dricker därför oftast vatten eller juice. Lillan dricker låglaktosmjölk på dagis. Skolan ersätter den näringsrika mjölken med vatten, vilket jag bråkar om ibland eftersom den räknas in i beräkningarna av energiinnehållet.
 

enbart..

Skrivet av  Tina
..vatten eller mjölk, pga att det är nyttigt och bra!

Jag är uppfödd på det och tycker att det är gott, och sonen är nöjd med att dricka det.

Ibland får han äppel-juice pga att sambon dricker det, men det blir inte ofta.

Hos mina svärföräldrar får han alltid läsk...*suck*, och det finns inte en chans att dom skulle ändra på sig men dom bor 20 mil bort så jag får leva med det*s*

Hos mina föräldrar dricker han också mjölk eller vatten. (han är 4 år)
 

Athena svarar

Skrivet av  athena
* Vad dricker era barn som måltiddryck?
- 4-åringen alltid vatten, även till frukost, 2-åringen vatten förutom mjölk till frukost
På lördagarna dricker vi kolsyrat vatten till middagen och lunchen, det är vår "fest"

* Varför?
- jag anser allt annat ganska onödigt, saft och läsk köper vi aldrig hem ens. Och fyraåringen gillar mest vatten

 

Till 99% vatten

Skrivet av  Anina & Steffen
Han har problem med matvägran och då gäller det även dryck. Läsk och juicer tittar han inte åt. Inte heller mjölk tyvärr. Men han äter yoghurt ost och banan, så jag oroar mig inte över kalciumintaget.
 

Vatten...

Skrivet av  Challis med Irmelin 030516
är det som Irmelin får dricka. Dels för att det är det nyttigaste man kan dricka och dels för att vi inte vill att hon ska förstöra aptiten med något sött.

Hoppas att du får sista ordet i er diskussion.
 

mjölk eller vatten

Skrivet av  turtle
någon gång juice, typ om man är på restaurang el dyl.
 

Oftast vatten.

Skrivet av  Margut med 4:an i magen
I alla fall om jag är hemma. Maken ger dem kanske saft ibland... hrmf!

Mjölk till rätter som "kräver" det, t.ex. raggmunk eller kroppkakor! :-)
 

Vatten el juice

Skrivet av  Lottentotten
Rasmus tycker inte om mjölk, Linus dricker mjölk ibland. Läsk/saft blir det bara när det är fest.

De får välja själva om de vill dricka vatten/juice/mjölk. Kalcium får de i sig ändå via ost, filmjölk och yoggi.
 

Oftast mjölk

Skrivet av  Ullen61
Vi serverar mjölk och vatten till maten på vardagar, oftast väljer de mjölk. På helgen får de varsin liten läsk 1-2 gånger och i övrigt dricker vi någon juice eller måltidsdryck då. Våra killar är lite dåliga på att dricka mjölk till frukost och under dagen, därför serverar vi mjölk till middagen. På helgen tycker vi att man kan unna sig något extra.
 

Vatten...

Skrivet av  Polly
till vardags, ibland läsk på fredagar och lördagar (+ när vi äter ute).
 

Hemma hos oss

Skrivet av  Kristin
Vårt barn är 4 år. Det blir oftast mjölk till maten, ibland vatten. På helgerna kan det bli läsk. Annat som vi dricker då och då är juice, saft eller lättdryck. Nu har vi försökt att inte köpa hem saft så det har inte blivit någon sån på ett par månader. Vi resonerar som så att hon får välja av det som vi dricker (självklart inte öl) och det brukar oftast vara vatten eller mjölk och då väljer hon oftast mjölk. När vi är hos släktingar brukar det vara mer festliga tillfällen och då blir det oftare saft eller läsk. Våra mor- och farföräldrar har inte lagt sig i vad vårt barn ska dricka.
 

Mjölk eller vatten

Skrivet av  Helena
Måltidsdryck/läsk/cider om det ska vara festligt, det blir inte så ofta.
 

vatten, juice eller blåbärs/nyponsoppa

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
mathilda dricker oftast vatten, juice eller blåbärs- nyponsoppa.

vatten om det inte är något särskilt, juice/nyponsoppa/blåbärssopaa under de perioder hon äter för lite och vi behöver maximera kaloriintaget.
 

Alltid...

Skrivet av  Venus
vatten eller lättdryck (med socker, inte aspartam!)

För att det är gott och släcker törsten bra.
 

Här är det...

Skrivet av  Lena
...mjölk eller vatten som gäller vid alla måltider utom fredags- och lördagskvällar då det blir läsk, i alla fall om de stora tjejerna är hos oss. Är de inte det brukar treåringen få festis i stället på helgkvällarna.
 

Glömde...

Skrivet av  Lena
...tala om varför.

Jag anser att mjölk är nyttigast att dricka till måltiden men dottern vill helst ha vatten. Vet jag att hon ätit/druckit någon mejeriprodukt till frukost så får hon vatten annars får hon lov att dricka ett glas mjölk till kvällsmaten.

Sedan tycker jag själv om att dricka läsk, vin eller öl till kvällsmaten på helgen så varför ska inte barnen få något lite extra gott då?

De gånger vi tar en fika i veckorna så är det saft som serveras till.
 

Mjölk

Skrivet av  Lena_O
för att det är gott och jag själv dricker mjölk till maten.

Äter vi lunch på MacDonalds eller annan restaurang så är det också mjölk och inte läsk som gäller.
 

mjölk o vatten

Skrivet av  Maria
mjölk och vatten
därför att jag tror att det är nyttigt (men tveksam till mjölk nu, ska själv sluta med det pga allergi)
 

Mjölk, jouce eller vatten.

Skrivet av  Sunrise
Är lite vacklande i mina åsikter om hur nyttigt mjölk är. Därför brukar vi alternera lite. Det viktigaste för oss är att läsk och saft är tabu.
 

Här dricker de

Skrivet av  Annie E m Mina
mjölk resp låglaktosmjölk till maten. Ibland vatten eller tranbärsjuice utblandat med vatten. När det är fest kan de få läsk, absolut inte till vardags.
 

vatten eller mjölk

Skrivet av  .:caya m elvira & vidar:.
för att hon väljer det själv o vi har alltid en stor kanna vatten på bordet när vi äter middag

vid "lyxfika" på stan så får hon en festis
har inget bra "för att" förutom att det ska va lite speciellt att gå på kafé
 

Mina svar

Skrivet av  Nettan
* Vad dricker era barn som måltiddryck?
# Standardmjölk förutom sonen som får låglaktosmjölk.

* Varför?
# Varför inte? Tycker det är både nyttigt och gott och det är vad vi alltid har druckit till maten.
 

Lite olika.

Skrivet av  Mama-Kriti m E -02, bf 26/5.
I första hand mjölk eller vatten, annars juice, nån gång när det är helg eller nåt kan det bli julmust (som nu när det är julbordstid)..

Är han sjuk går vi på önsketema, huvudsaken han får i sig vätska.

Jag lägger ingen större moral i mat och dryck, han vet vad som är nyttigt och vad som är bra förstahands val.
 

Till största delen

Skrivet av  Skrållan
Vatten eller mjölk. Eftersom maken är laktosintolerant och barnen frå ganska mkt mjölk under dagen sett så är det nog oftare vatten än mjölk.

Äter vi blodpudding eller pölsa brukar det bli juice eller annat med c-vitamin. Apelsin efter eller så.

Sen händer det att jag tar fram min egen svart eller rödavinbärssaft-SUUUR sådan till maten.
 

vatten

Skrivet av  flaxis
ibland mjölk till kvällsmat

Varför? För att vi vuxna dricker det och att det är bra att vänja sig vid att dricka rent vatten från början. Och så tror jag att det gör att man äter maten istället för att dricka mjölk/juice/vadmannudricker
 

Lite varierat...

Skrivet av  Martina med Benjamin-00+Victoria -02+bf 21/6
Oftast vatten eller mjölk.Ibland juice eller mineralvatten.Till fest någon gång läsk.
 

Glömde....

Skrivet av  Martina med Benjamin-00+Victoria -02+bf 21/6
svara på varför men det är väl ganska enkelt.Vi själva dricker det till maten så varför skulle barnen dricka något annat.Dessutom är det gott och nyttigt .Inte läsken då, men det är som sagt bara till fest.Händer kanske 6-7 ggr per år.
 

Artiklar från Familjeliv