Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur lange "brukar" barn sova i spjalsang?

Skrivet av L
funderar pa om vi far barn tatt om vi behover tva spjalsangar....?
Svar på tråden: hur lange "brukar" barn sova i spjalsang?

Två år tror jag är rätt vanligt

Skrivet av  EllaNora
Min dotter var 20 månader när hon slutade sova i spjälsäng, Alex var nog lite yngre när ha slutade. Mne mellan 1,5 och 2 år.
 

Beror på barnet...

Skrivet av  Pepparkakan m 2 grabbar + bf juli
Vår äldsta hävde sig upp över kanten på spjälsängen och "flippade" över kanten när han var 1 år. Var bara att byta till en växasäng :o) Lillebror är nu 14 månader och han sover fortfarande i spjälsäng och kommer nog göra ett tag till. Verkar onödigt med två spjälsängar tycker jag. Köp en vanlig säng till äldsta. Man kan ju sätta dit ett skydd som gör att man inte faller ur. Så skulle jag ha gjort.
 

patrik är nu 20 mån

Skrivet av  annika
o ska bytra t säng, ella var 23 mån när hon bytte t säng.
 

Hum

Skrivet av  Kristin
Jag kan bara tala för vår familj där barnet sov i spjälsäng till ett år och sedan var hopplös att få att sova där. Vi gick då över till en vanlig säng.
 

Länge

Skrivet av  Lena_O
Det var nog när den äldre var runt 3 år och den yngre 1,5 år. Då tog vi bort spjälsängarna för båda samtidigt. (Har 15 mån mellan.)

Då hade den äldre klivit i och ur sin säng under en längre tid.

Men dom tyckte att det var mysigt.
 

Mina båda pojkar...

Skrivet av  Mams
har sammanlagt sovit i sin spjälsäng kanske 4 månader. Idag hade jag allvarligt övervägt att inte köpa nån alls. Hemma hos oss har det varit helt bortkastat. Barnen har inte fixat att sova där alls.
 

Inte alls

Skrivet av  Lingling
Min erfarenhet. Har för alldel inte två än, men enda gången min treåring sovit i spjälsäng var på ett hotell där vi fått var sin smal säng till de vuxna.

Han har gått direkt på en växasäng.
 

Två år

Skrivet av  Vickan m EJ
sov sonen i spjälsäng. Sedan fick han egen säng (en vanlig sådan) och eget rum.
Dottern sov inte alls i spjälsäng utan gick direkt till vanlig säng från att ha legat hos oss när hon var två år.
 

Inta alls...

Skrivet av  Venus
här heller.
Först har de sovit hos oss och sen fick stora tjejen en vanlig 0.90 säng.
 

elvira var 18 månader

Skrivet av  .:caya m elvira & vidar:.
när hon började samsova med oss igen pga mardrömmar o sen fick hon en växasäng nån månad senare
 

1 år var min pojk när vi bytte till växa säng!

Skrivet av  ...
.
 

Skrotades helt vid ett års ålder

Skrivet av  ÅsaL
men vår son har aldrig varit ett stort fan av spjälsängen utan har alltid sovit i vanlig säng (våran dvs) fram tills han fick en egen
 

Här har det varit läääänge.

Skrivet av  Helén
Min stora pojk sov i sin spjälis till ca 3 års ålder. Och den lilla sover i sin fortfarande. Hon är 1 år, och hittills har det inte varit några som helst bekymmer.
Så det där är väldigt olika. Gå efter hur ni och erat barn själva vill ha det. Det finns somsagt inga riktiga mallar för det där. =)

 

Lääänge. *s*

Skrivet av  Mama-Kriti m E -02, bf 26/5.
Edgar sover i den fortfarande. *s* han tycker den är lite mysig tror jag och gör koja i den. =)
Kommer att byta efter jul så han hinner sova in sig i en ny säng innan bebisen tar över "hans".
 

Vägrar flytta ut!

Skrivet av  CjC
Han är 4!
I hans rum stàr stora sängen sen början men han älskar sin spjälsäng. Han fàr sova i den sà länge han vill, det stör mig ej.
Vi har prata lite om det men han är inne i en mörkrädd period och verkar tryggare i lilla sängen.
:-))
 

tills barnet klättar ur kanske?

Skrivet av  flaxis
Vi bytte då i varje fall, det kändes otryggt att han skulle klättra över den höga kanten. Då var han 14-15 månader.
 

Tills de är pigga och utsövda? ;-) IMT

Skrivet av  bebbe
 

Artiklar från Familjeliv