Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kvinnor hatar kvinnor?

Skrivet av Sunrise
Jag har skrivit och läst en del här inne under ”Egen vårdnad/Gemensam vårdnad” och under ”Farfar svärmor och hela släkten” Jag har gjort det under flera års tid. Det är en sak som slår mig både här inne på nätet och i mitt privatliv.

Det är (nästan) alltid mammor och styvmammor som kastar skit på varandra eller så är det mammor och svärmödrar. Pappor verkar vara väldigt frånvarande (med några få undantag). Varje konflikt verkar i grunden handla om kvinnor som anser att de måste ta en konflikt för deras man/sambo/son verkar inte förstå ”sitt eget bästa”.

Varför är vi kvinnor så snabba att hitta fel på andra kvinnor i familjekonflikter? Varför säger män inte ifrån när deras egen mamma kör med deras fru/sambo? Varför säger män inte ifrån när mamman till deras barn och deras nya partner ryker ihop? Är killar verkligen så rädda och mesiga att de inte vågar ta konflikter eller är det så att de tycker att familjekonflikter är ”kvinnogöra” och inget som angår dem? Är det så att vi kvinnor ställer för låga krav på män eller är det så att vi bara inte vill se fel hos den vi älskar. ”Det bara måste vara hon, den där andra kvinnans fel allting”. Är det så att vi inte välkomnar män in i familjelivet?

Jag bara frågar för jag blir så deprimerad när jag läser här inne ibland.


Svar på tråden: Kvinnor hatar kvinnor?

Det finns en teori

Skrivet av  maisy
En feministisk sådan. Den går i stort ut på att kvinnor har sämre status än män i samhället. Och den som har sämre status hackar man på oavsett om man har lika dålig (eller sämre) status själv. Alltså klagas det mer på kvinnor än på män. Alla klagar mer på kvinnor; män klagar mer på kvinnor, kvinnor klagar mer på kvinnor, barn klagar mer på kvinnor...

Det var en väldigt "basic" förklaring. Om du vill ha djupare förklaring till den här teorin kanske du kan ta med den till feminism eller feministiskt föräldraskap. Där kanske det finns de som kan förklara det bättre.
 

Betänk..

Skrivet av  S-J
.. att de som över huvud taget skriver här på forumet är en stor stor och åter stor majoritet kvinnor. Det avspeglar även sig i dessa diskussioner.

 

Jo fast

Skrivet av  Sunrise
Jo fast även om det nu bara skulle vara kvinnor som skriver här inne varför passar vi då inte på att gnälla på männen tror du? Varför ger vi oss på och skyller allt på andra kvinnor?

ps
Jag inser att det finns flera svar på denna komplexa fråga och att jag redan fått bra svar men jag är fortfarande nyfiken på att läsa vad andra tror.
 

Jag..

Skrivet av  S-J
.. kom bara med EN tänkbar sak som påverkar hur inläggen ser ut. sen finns det såklart säkert andra mer komplexa också, men de ger jag mig inte in i *s*
 

OK Förstår *IMT*

Skrivet av  Sunrise
//
 

???

Skrivet av  
Av 20 st huvudinlägg på förstasidan på "skilsmässa/separation" just nu så innehåller 18 st gnäll på männen!!!!
(En av sidorna som avhandlar den typ av konflikter och problem kopplade till relationer som du refererar till i ditt ursprungsinlägg)
 

OK

Skrivet av  Sunrise
OK, jag har inte läst just under den snackgruppen.
 

Därför...

Skrivet av  Helena
... att kvinnor från barnsben fostras att ta ansvar för relationer, så enkelt är det. Män får inte samma fostran och förväntas heller inte ta ansvar för "mjuka" frågor, därför blir det legitimt att vara handfallen och smita fast det kanske handlar om de egna barnen, till och med. Sorgligt för alla inblandade.
 

Skrev på styvföräldrar...

Skrivet av  Kakan
och tycker att det kan gälla nu också. Delar maisys och Helenas förklaringsmodell, men här lite mer utbroderat. Jag tror att förklaringen är applicerbar på styvmammor också.

Jag minns när jag var arg på mannens ex...

I mitt fall var ursprunget att jag hade mycket högre krav på barnuppfostran och omhändertagande än både mannen och hans ex. Istället för att acceptera att jag gift mig och skaffat egna barn med en kille som bara var en bra farsa (enligt min kravspec alltså) när jag styrde honom, så fokuserade jag all min ilska på hans ex som jag tyckte var en piss-mamma.

Det är ju grymt jobbigt att bli delaktig i en familjebild som man själv tycker är under all kritik. Att då lägga skulden på sin partner är skitsvårt, särskilt när man är nykär. I ärlighetens namn så måste ju partnern ha en del i situationen som den är, med tanke på att barn inte blir till utan medverkan och roller inte skapas utan medverkan.

Men, men det är väl det mest ledsamma med att hitta en partner som har barn sen tidigare, att man troligtvis får några av partnerns svagheter tryckta upp i ansiktet innan man är redo.

Hoppas att alla i den jobbiga situationen kan lära sig att låta partnern ta sitt eget föräldraansvar och acceptera att partnern inte sköter det som man själv skulle vilja. Sen är det väl parnerns ansvar att hantera att h*n skaffade barn med någon som man nu inte tycker nåt vidare om. Men som ursprungsförälder så måste man kämpa sina egna fighter, man kan inte lämna över det till den nya styvföräldern.
 

Åh vad klokt!

Skrivet av  Sunrise
Åh vad klokt skrivet. Jag önskar verkligen att alla styvmammor som skriver under "Gemensam vårdnad/ Ensam vårdnad" läste och tog till sig det du skrev. Hoppas du inte har något emot att jag tipsar dem där inne.
 

Tack!

Skrivet av  Kakan
Klart du fåt tispa:-)
 

och så är det ju så att...

Skrivet av  morsan
...när jag gifter mig så tar jag "mammans" roll i familjen, dvs den som din svärmor haft när din man växte upp. Det är alltså inte så konstigt att kvinnor och svärmödrar har olika uppfattningar om hur hem ska skötas t ex.
Mannen är ju van att mammor ska vara som hans mamma varit när han växte upp, och är kanske inte alla gånger beredd att stötta sin fru till 100 % (undantag finns givetvis!)
Konstigare är det ju att svärmorsproblem skildras precis tvärtom i skämtserier t ex...det är mannen som har problem med kvinnans mor. I verkligheten råder ju inget konkurrensförhållande där, så det är ju inte lika vanligt i verkligheten.
 

och så är det ju så att...

Skrivet av  morsan
...när jag gifter mig så tar jag "mammans" roll i familjen, dvs den som din svärmor haft när din man växte upp. Det är alltså inte så konstigt att kvinnor och svärmödrar har olika uppfattningar om hur hem ska skötas t ex.
Mannen är ju van att mammor ska vara som hans mamma varit när han växte upp, och är kanske inte alla gånger beredd att stötta sin fru till 100 % (undantag finns givetvis!)
Konstigare är det ju att svärmorsproblem skildras precis tvärtom i skämtserier t ex...det är mannen som har problem med kvinnans mor. I verkligheten råder ju inget konkurrensförhållande där, så det är ju inte lika vanligt i verkligheten.
 

och så är det ju så att...

Skrivet av  morsan
...när jag gifter mig så tar jag "mammans" roll i familjen, dvs den som din svärmor haft när din man växte upp. Det är alltså inte så konstigt att kvinnor och svärmödrar har olika uppfattningar om hur hem ska skötas t ex.
Mannen är ju van att mammor ska vara som hans mamma varit när han växte upp, och är kanske inte alla gånger beredd att stötta sin fru till 100 % (undantag finns givetvis!)
Konstigare är det ju att svärmorsproblem skildras precis tvärtom i skämtserier t ex...det är mannen som har problem med kvinnans mor. I verkligheten råder ju inget konkurrensförhållande där, så det är ju inte lika vanligt i verkligheten.
 

oj sorry för tjatet :o)

Skrivet av  morsan
Ibland är det bara så seegt, och man trycker en gång till på knappen och...ja ni vet nog säkert hur det går till? :o)
 

TACK!!!

Skrivet av  Sunrise
Wow! Tack för intressanta svar. Alla svar var kloka och fina.

Jag ställde samma fråga under ”Fråga pappor” och det är verkligen jätte-intressant hur olika män och kvinnor ser på sin egen roll i en relation och vilken distans man har till sig själv. Titta gärna in och läs. Det är jätteintressant!

En pappa formulerade en underbart talande sammanfattning. Han skrev: "Vad har vi pappor med erat tjaffs att göra?"

TACK! än en gång för jättekloka svar. Det är verkligen intressant att se hur olika män och kvinnor svarat.
 

Artiklar från Familjeliv