Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När slutade era små äta nattetid?

Skrivet av mitty
håller på att bli tokig på allt ätande på natten.Han äter egentligen inte,snuttar mest.Tänkt "träna "bort det!

Hur gör man???
Erfarenheter?
Svar på tråden: När slutade era små äta nattetid?

Tja,

Skrivet av  Emma
jag satte in välling när snuttandet gick för långt. Det var när Jakob var sju-åtta månader. Då snuttade han, somnade, vaknade, snuttade, hela nätterna kändes det som, och min sömn var jättedålig, eftersom jag mer låg i dvala än sov. Så då pytsade jag i honom en flaska välling vid tio-elvatiden, (och före det drack han inte välling, han hade precis lärt sig det då) och vips så sov han till fem-sex. Det var de längsta sovpassen jag haft sedan han kom, så jag kände mig konstigt tydlig i huvudet :-)
 

oj det har jag ju nästan glömt

Skrivet av  turtle
det känns som det är typ hundra år sedan trots att tiden går fort och det var igår båda barnen var bäbisar trots det är närmare 4 år emellan dem. Hur det kan bli va?! *S*

Men ärligt Den äldsta skulle jag gissat var omkring halvåret kanske då hon sluta äta fr bröstet nattetid. Ingen lyckligare än jag då amningen bara jäklades. :-(
Minsting snutta mkt och hade problems med magmunnen och kräktes kaskader ofta i matning, och man fick börja om från början...börja om på nytt... byta sängkläder etc :-/
Måste säga att med henne har jag än mindre aning om när hon sluta äta nattetid fr bröstet.
Nej måste säga pass där faktiskt.

Usch - börjar man bli gammal?
 

Fick kolla...

Skrivet av  Mama-Kriti m E -02, bf 26/5.
i hans bok. *s*

Han var 3 månader när han slutade med nattmål men det är tidigt.
Åt kl 23 och sen vid 5-6.. det minns jag inte hur länge han höll på med.
 

2 olika erfarenheter..

Skrivet av  NillaN m. 2 kottar
1 barnet snuttade (ammade henne) & fick sluta väldigt fort vid 6 månaders ålder för hon bet hål & trasade sönder mina bröstvårtor... så hon fick sluta då, & börja med välling nattetid, som hon sen slutade självmant med vid 8-9 månader

Nr 2 barnet ammade jag inte mer än 3-4 v, då han inte kunde & det gick inte att få att funka.... så han åt ersättning & så, slutade helt äta nattetid vid 9 månader......
 

"Tränade" bort det

Skrivet av  Ullen61
En del barn slutar ju frivilligt med nattmål, t.ex. när de börjar äta mer på kvällen. En del fortsätter tills de är 4-5 år, om inte föräldrarna "vägrar". Vår äldste började sova hela nätter när han var 7 veckor, men började strula så mycket med sömnen igen när han var 7 månader, så jag började faktiskt amma honom nattetid igen då. När han var nästan 1½ vänjde vi av honom vid nattmål. Vår yngste vänjde vi av med nattmål när han var 9 månader, men jag fortsatte att amma morgon och kväll.

Vi skötte avvänjningen när vi var lediga och var på landet, där vi har två hus. Jag la mig i ena huset och min man med bebisen i det andra. Första natten skrek de någon ½-1 timme ett par gånger, medan min man tröstade dem. Andra natten vaknade de och skrek/gnällde några minuter ett par gånger. Tredje natten sov de hela natten.
 

Ca 16-17 mån...

Skrivet av  ruia
... var hon när hon slutade amma på natten. Jag försökte inte styra det innan, men när hon väl hade slutat frivilligt så lät jag henne inte börja igen.
 

för en vecka sedan?

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
min lilla har alltid vaknat ofta på nätterna och velat äta ofta. ända tills för en vecka sedan, nu verkar det som om hon bara vill sova. jätteskönt, hoppas det håller i sig...

försökte träna bort det i höstas genom att amma senare och senare för varje vecka. det funkade inte riktigt som jag hade tänkt mig. visserligen åt hon inte men hon var vaken och ledsen och skulle bäras femtioelva gånger per natt istället och det var avgjort jobbigare än att amma.

inga andra tips tyvärr än att vänta, de flesta slutar ju äta på nätterna när de blir äldre. annars får de väl lära sig att kliva upp och bra mackor på egen hand så småningom *s*
 

Inget vidare tips kanske

Skrivet av  Pernilla
Så här gjorde vi i allafall. I början ammade han ungefär var 40 minut hela nätterna *pust*, sedan varje timme, såsmåningom 2 ggr per natt, och slutligen endast väldigt tidigt på morgonen. Det jag gjorde var att istället för att amma direkt när han vaknade, så drog jag ut på tiden varje gång genom att sjunga, vagga, dansa. Visst blev det protester och visst var det kämpigt, men det var värt det!
Det räcker om du drar ut det några minuter i början, så h*n vänjer sig vid att det blir sång istället för mat.
 

Helt...

Skrivet av  Venus
på eget bevåg när hon var 15-16 månader.
 

11½ månad

Skrivet av  Mamma Maria
då lade vi ned det hela. Ingen saknad, ingen gråt. Hon visade så tydligt att det var färdigt. Efter att jag bestämt mig så ifrågasatte hon inte ens! Sista kvällen var när hon först bet mig i tutten med sina sylvassa små tänder för hundrade gången, skrattade och kastade sig ur knät för att pyssla med något mer intressant.
 

Jadu

Skrivet av  Vickan m EJ
Första barnet var väl ca 1 år.
Andra barnet 2,5 år nu har inte riktigt slutat än.
 

ca 8 månader

Skrivet av  raqven
Har mina varit. Jag har gett dem mat sent, vid tiosnåret, sen har jag sövt om dem om de vaknat innan fem. Söva om = lagt dem ner, sagt natt, natt och strykit dem över ryggen lite, de har legat i spjälsäng brevid mig tills de var ca 1,5 -2 år. Vartefter så har jag dragit ut på tiderna. Min 13 månanders äter nu välling vid 21 och vid 6 - 6.30.
 

4-5 månader

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Då sov min dotter natten igenom. Å andra sidan vaknade hon vid 5 och ville ha bröst/välling ända upp till 3 års ålder. Men sen kunde vi somna om båda två och sova ett par timmar till!
 

Drygt två år...

Skrivet av  Kattis
...var min yngste när han slutade amma på natten. Jag upplevde det inte som något problem, vi samsov och han lärde sig ta bröstet själv när han behövde. Ofta vaknade jag inte ens när han ammade, andra gånger vaknade jag till lite grann, noterade att han snuttade och somnade om igen.

Jag ser nattamning som ett sätt för barnet att tanka närhet, tröst och trygghet, inte som en ovana som måste tränas bort. Men om man som mamma mår dåligt fysiskt eller psykiskt av nattamningarna så ska man förstås trappa ner.

Ofta går det då att dra ut på tiden gradvis mellan amningarna på natten, så att de glesas ut mer och mer för att till slut upphöra. I stället för att barnet får bröstet, så hjälps mamman och pappan åt (turas om?) att trösta och lugna barnet på annat sätt när det vaknar.

En sak är dock viktig att säga: Det finns inga som helst garantier för att barnet kommer att sova hela natten bara för att man slutar nattamma. Barnets behov av närhet och bekräftelse upphör ju inte för att nattamningen upphör...
 

6 veckor

Skrivet av  Sofie och Ronja + Bf 28/3
Var hon när hon slutade amma på natten, hon slutade vakna för att hon helt enkelt inte var hungrig. Hon ammade mycket och länge på kvällen precis innan hon somnade. Kanske kan det hjälpa om du sover med en tröja på dig stryker och klappar honom istället tills han somnar om?
 

Artiklar från Familjeliv