Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur mycket ska man knipa??

Skrivet av Anonym med framfall
Jag ska försöka sätta igång med ett superambitiöst knipprogram tänkte jag! Eftersom väntetiden till gyn är jättelång är det lika bra att försöka göra något själv under tiden.

Jag vet hur man kniper men hur MYCKET ska man knipa? I broschyren jag fick på BB senast står det bara att man ska knipa så många gånger man orkar. Hmm, det skulle ju kunna bli 10 000-tals knip om dagen vilket verkar klart orealistiskt... vad tror ni??
Svar på tråden: Hur mycket ska man knipa??

Tillägg...

Skrivet av  Anonym med framfall
...efter att jag fött barn knep jag 3 x 11 ggr om dagen i ett antal månader (10 relativt korta knip plus ett superknip i följd) men det kanske inte alls är tillräckligt (med tanke på att jag ju drabbats av framfall nu så borde jag kanske ha knipit mera??)

Det är ju så himla svårt att veta vad som är lagom - ska det vara tiotals knip per dag eller hundratals, eller vad?
 

äh.....

Skrivet av  makeba
jag har knipit lite av och till varje dag...passar på när jag siter vid datorn...eller jobbar vid skrivbordet på jobbet...står och borstar tänderna... står i busskön....

he ä bar å knip (De ä bar å åk)...

hur många gånger det blir på en dag slutar man tänka på...ungefär som att man inte räknar stegen man går till bussen...
Finns ingen anledning att haussa upp det hela...bara börja och knip när andan faller på - behöver inte vara planerade stunder... varför intnär du gör disken i käll?
 

Hehe... vadå diska? *s*

Skrivet av  Anonym med framfall
Men jag kan ju knipa medan jag tittar på TV :-)

Tack för svaret!
 

Här får du programmet

Skrivet av   oa
är utbildad inom området kan man säga:-)

Kopierar mitt inlägg från annat snack
Så kniper ni på rätt sätt (teknik o sånt) (2004-12-04 21:11:59) + -

Ligg på rygg m böjda, något särade ben, slappna av i rygg, skinkor, ben o buk.
Knip ihop slutmusklen runt ändtarmen.Knip framåt, uppåt, runt mynningen för slidan och urinröret, som om du behövde kissa men inte fick.Fortsätt knipa uppåt så att du får en känsla av att nåt *lyfts upp* inuti dig.
Gör detta m måttlig kraft o håll kvar i 2 sek, fortsätt så länge du orkar.
Testa ngn gång i veckan att *knipa av* strålen en _kort_ stund när du kissar, el känn m ett finger i slidan att du kniper ordentligt runt detta, då vet du att du använder rätt muskler.

STyrketräning

Det är framförallt det som behövs för att funktionen i bäckenbotten ska bli bättre o det är denna träning du huvudsakligen ska ägna dig åt i fortsättningen.
När du hittat rätt muskler knipe rdu hårt i 5-6 sek.Slappna sen av minst lika länge.Upprepa detta *maxknip* till att börja med 2-3 g o öka på när du blir mer tränad, dock högst 10 g i följd.
Det är viktigt att du håller kvar knipet m full kraft, annars påverkas inte styrkan.Därför är det meningslöst att knipa fler gånger än du orkar ta i på rätt sätt.
Glöm inte andas:-)

Snabbhetsträning

Träna ngn gång varje dag m snabba, korta (3 sek) maximala sammandragningar.Då lär du dig att parera hastiga tryckökningar, som vid t ex en nysning.

Uthållighetsträning

Har du besvär m läckage som kommer först efter en stunds ansträngning el träningsläckage, bör du komplittera m uthållighetsträning.Knip m ungefär hälften av max kraft o håll kvar knipet så länge du orkar.Gör det ngn g per dag.

Funktionell träning

Knip i bäckenet när du nyser, hostar,skrattar,lyfter,hoppar el tränar magmusklerna, alltså vid tillfällen då trycket i buken ökar.

Kraftigare styrketräning

Knip o hosta samtidigt, knip o gör samtidigt situps el annan bukövning, knip o lyft, knip o hoppa, studsa el spring.

Så här ofta ska du träna:

Inkontinella el vid framfall
5-7 g /dag
Alla vid förebyggande syfte:
2 g/dag

Lycka till tjejer:-)
 

Tack!!

Skrivet av  Anonym med framfall
Mycket bra info :-)
 

a

Skrivet av  a
a
 

Artiklar från Familjeliv