Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

För HELV.. Lessen och alla ni andra

Skrivet av Hälsar en glad man
Jag måste få fråga några saker. Jag är man.

1. Varför verkar det som om många av älskar att "piska upp" problemen istället för att nyansera diskussionen? Jag vet att jag möjligen generaliserar, men om man läser här så är det ett kvinnligt drag. Jag läser så ofta "herregud sa han det" etc.

2 Till Lessen; månne var det tanklöst att slänga ur sig det men jag är i stort sett helt säker på att han inte menade någonting som står i relation till DIG. Jag tänder på ljusa, mörka, asiater, svarta vid olika tillfällen och jag kan hålla med om att asiatiska kvinnor är läckra. So what? Precis som jag kan förstå att en vältränad svart man kan vara läcker i förhållande till en halvfet, tunnhårig 30-åring (som jag.) MEN jag vet att min fru älskar inte mig mindre för det. Det är två helt olika saker. I min värld. Däremot får jag obehgliga vibbar av kommentaren "hatar asiatiska.."

3 VARFÖR tycks alla dessa diskussioner förpassa män till att vara överkonsumenter av porr. Personligen lever jag i dubbelmoralen över att porr exploaterar kvinnor på mäns villkor, men visst ser jag en porrfilm då och då OCH det gör väldigt många kvinnor också. Allt har många sidor! Gör bara inte män till notoriska syndabockar. Är det rätt?

4 Lessen igen; var glad för att du har en öppen kille och det är inte svårare än att säga att du inte tycker om att han säger så. Jag är helt säker på att han skulle respektera det. Tror inte du?

Notera att jag försökt att ställa allt i frågeform innan "drevet börjar gå" för att jag svarar på fråga mammor.
Svar på tråden: För HELV.. Lessen och alla ni andra

Jag som kvinna

Skrivet av  ÅsaL
kan bara hålla med en glad man...
 

Håller med dig till viss del men...

Skrivet av  Superwoman
...jag har svårt att förstå vad som är "överkonsumtion" av porr, som du skriver om. Är det m.a.o. OK att exploatera andra människors sexualitet lite grann, men inte för mycket?

Om man nu (som jag) anser att sex mot pengar (oavsett om det handlar om prostitution, porr eller vad som helst i den vägen) är helt oförenligt med en positiv människosyn, så finns det ingen "lagom" porrkonsumtion utan det enda rimliga är att avstå helt.

Annars håller jag med dig om att det är helt orimligt att göra männen till ensamma syndabockar när många kvinnor också konsumerar porr. Dessutom finns det ju både manliga och kvinnliga offer (och exploatörer) inom sexindustrin och det är helt fel att se det i svart-vitt och låssas att 100% av männen är sexmissbrukande kvinnoförtryckare medan 100% av kvinnorna är oskyldiga offer. Det är inte så enkelt.

Naturligtvis tänder också alla människor med en någotsånär intakt sexdrift (inbillar jag mig iaf) någon gång på någon annan än sin partner. Fast jag tycker nog att det är ett stort steg mellan att råka tänka såna tankar emellanåt och att aktivt underblåsa de här fantasierna om andra människor genom att t.ex. titta på porr.

För att dra en parallell så har jag all förståelse för om min man tycker att granntjejen är sexig. Det kan han ju inte hjälpa om han tycker. Men jag skulle bli apförbannad om jag kom på att han stod och smygdreglade över henne när hon solade t.ex.! Det skulle kännas som ett grovt övertramp från hans sida och kränkande för både mig och henne. Exakt samma sak skulle jag känna om han porrsurfade eller tittade på porrfilm. Då skulle han ju aktivt ha VALT att låta sig stimuleras sexuellt av någon annan och för mig är det inte ett juste beteende i ett parförhållande.
 

Hatar är ett starkt ord....

Skrivet av  inte så lessen idag
och jag menar det inte egentligen...

Jag ber om ursäkt till alla som blivit illa berörda!

Jag kan inte dömma någon pga dess utseende, jag är avis på dom för att dom är så attraktiva för min man, och visst är det barnsligt av mig att uttrycka mig som jag gör men jag ville bara få skriva av mig lite.

 

Artiklar från Familjeliv