Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Låter du dina barn...

Skrivet av Mamman
... prata i mobiltelefon trots alla varningar tidningarna skrivit om när det gäller främst barn och en eventuell påverkan det kan ge på hjärna samt hörselnerven?
Om ja, varför?
Om nej, varför ej?
Svar på tråden: Låter du dina barn...

Hmmmm.... IMT

Skrivet av  xxx
xxx
 

vad menar du?

Skrivet av  Mamman
var det fel att ställa den frågan?? Kan du förklara vidare?
 

Ytterst sällan

Skrivet av  Eva
Mina två äldsta har förvisso varsin mobbe, den ena har tjänat ihop till sin (13-åring) och den andra fick en i present (15-åring), en de pratar ytterst sällan på dessa, de messar mest. Ska det pratas i mobil, använder jag mest handsfree-luren.

Jag är av den åsikten att ungar har inget behov av miboltelefon, och så länge mina ungar inte har kunnat ge en vettig motivation till varför de ska ha en egen har de inte heller haft en. Nu när de äldsta har så har de fattat vitsen med dem, att det inte är att fritt ringa utan att pengarna på kontantkortet faktiskt tar snabbt slut...
 

Japp

Skrivet av  Annika60
Det äldsta barnet som har en mobil. Hon pratar dock rätt måttligt; har ett kontantkort som ingalunda fylls på hur som helst så det gäller att snåla. Hon SMS-ar rätt mycket (billigare) :-).

Jag är dock inte ett dyft orolig för tidningarnas larm. Skulle jag oroa mig för allt det larmas om i t ex Aftonbladet hade jag dött av stress för länge sen.

Såvitt jag vet finns det inga som helst belägg för att mobiltelefonprat är farligt om man inte sitter med luren mot örat större delen av sin vakna tid i vart fall.
 

ja om de

Skrivet av  turtle
behöver så. Man hör både att det är farligt och att larmrapporterna är överdrivna - givetvis finns det säkert lite sanning i rapporterna, men nej jag tror inte det är så mkt farligare än att vistas i förorenad luft i storstäder, eller åka tunnelbana etc.

 

Jag

Skrivet av  Joa
låter det hända någon eeeenstaka gång- jag gillar INTE varningarna!
 

Ja och nej

Skrivet av  Lena_O
Men jag kallar det inte för prata i mobil, för det använder inte vi mobilen till. Den är för att bli nåbar.

Däremot så får dom meddela sig med mobilen, och oftast gör vi det via sms. Det är ett sätt att få tag i mina barn, som gärna är på äventyr.

Men stå och prata gör dom inte.
 

Ja det gör jag

Skrivet av  Mia med stora & små barn
Även om det handlar om barn så tar jag det med en nypa salt. Det som står om undersökningar i tidningen är ofta en forskning som pågår.
Men den dagen de säger att så är det då blir det en annan diskution.
 

Tja...

Skrivet av  Fru Marmelad
...försök hindra en femtonåring *S*. Fast en bra grej är att de mest messar till varandra, de ringer faktiskt sällan!
 

Tillägg!

Skrivet av  Fru Marmelad
OM man är så rädd för strålningen - tänk på att absolut INTE ha trådlös telefon i hemmet, den stålar tydligen mångdubbelt mer än en mobiltelefon!
 

Ja, men

Skrivet av  Marie
de pratar inte så ofta, skickar mest SMS.
 

Tack alla som svarat!

Skrivet av  Mamman
Ville bara höra era åsikter om detta.
Själv har jag med små barn (3 o 8 år) så de har ingen användning av en mobil telefon ännu, men 8 åringen brukar SMS från min telefon för det klarar h*n på egen hand.
Jag läser alla skräckgrejer som skrivs men är inte hysteriskt stirrig för det, men tror ändå självklart att det kan ju aldrig vara hälsosamt att använda den längre stunder.
Självklart kommer jag se till att mina barn har en mobiltelefon när de börjar vara ute sent på kvällarna i tonåren alt. inopererat chip med gps så ja kan följa dem på dataskärmen ;)
 

Samvetsfråga...

Skrivet av  Cimex
Nej, mina barn får inte prata i mobiltelefon, de är bara 7 och 2 så jag har inte dom problemen än... Däremot har vi en trådlös som iallafall den äldsta pratat hejvilt i. Jag har varit lite skakis inför den, känner att jag blir påverkad om jag pratat länge + att jag fått eksem i högerörat (som är mitt telefonöra) så nu har vi satt dit en vanlig telefon istället och den trådlösa är för nödsituationer (typ när jag måste prata ostört med en kompis och byter rum)*ler*
 

Artiklar från Familjeliv