Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till Mycket orolig

Skrivet av Soc. sekr. Sthlm
Fortsätter här eftersom tråden tog slut:

Socialtjänsten kan inte tvinga vuxna till någonting om det inte (i undantagsfall) handlar om LVM som rör missbrukare.

Därför beror på lite _vem_ som man anser behöver behandling. Är det barnet/ungdomen så kan man placera barnet på ett behandlingshem utan föräldrarna. Det är dock ovanligt för mindre barn att placeras på institution utan då anses familjehem vara lämpligare om inte barnet har mycket stora vårdbehov.

Sedan finns det ställen som mer ger familjebehandling och då är det ju lönlöst att barnet åker själv (tas heller inte emot) eftersom det är förälderna som ska få hjälp i sin föräldraroll. I ett sådant fall om man som förälder vägrar kanske den enda utvägen är att barnet placeras ex. i familjehem utan sin förälder. Det brukar ske om man är så orolig för barnet att man inte anser att det kan fortsätta att bo hemma.

Det är ju till viss del positivt (i denna mycket svåra situation) att socialtjänsten är villiga att stå för en behandling och inte anser att det är "kört". Även om jag har full förståelse för att hela situationen kan kan upplevas kränkande.

Så som du ser är det lite svårt att svara när man vet så lite. Med det menar jag _inte_ att du behöver berätta mer för att jag ska svara, utan fråga på så svarar jag gärna.
Svar på tråden: Till Mycket orolig

Tack! Jo, det handlar om familjebehandling...

Skrivet av  Mycket orolig
och två små barn, en baby och en treåring.

Jag tycker att saken har vuxit från en höna till en fjäder, och att det där med dygnet-runt-vård är så överdrivet. Helt otroligt, faktiskt! Vi är inte missbrukare, inte kriminella, har aldrig förr haft med Soc. att göra. Vi har självklart inte misshandlat eller sexutnyttjat våra barn.

Utan anklagelserna handlar om sådant som "bristande rutiner". Det är sant att under min graviditet, när jag var sjukskriven och maken var hemma med VAB, så blev det lite bohemiskt hemma. Vi vände t.ex. på dygnet i en period, och det har dagis klagat på i utredningen - att sonen var så trött på dagis att han inte kunde delta i aktiviteterna. Och det kan nog stämma - UNDER EN PERIOD.

Även har de klagat på att han ibland hade urvuxna eller smutsiga kläder eller kläder som var fel för årstiden. Men det där berodde på att min man inte var van att ha hand om barn och hushåll, och att jag inte orkade kolla då när jag var gravid och sjuk. Jag skulle inte låta det hända mera nu.

Sedan var det en BVC-sköterska som gjorde hembesök, och hon klagade på att det hade varit smutsigt och rörigt. Men samma sak där - det var bara när jag inte kunde städa, och maken var som sagt inte van...

Soc. vill alltså sätta oss på något slags uppfostringsanstalt hela familjen, där personalen ska "lära oss" att upprätthålla rutiner, som att gå upp vid samma tid på morgonen, äta frukost, borsta tänderna, duscha, städa, tvätta, lägga sig vid samma tid o.s.v.. Men jag anser att det är så fruktansvärt onödigt eftersom det ändå inte skulle bli några problem med det mera hemma, nu när jag är frisk.

Jag vet för övrigt massor av familjer där barnen VERKLIGEN är smutsiga och trasiga och ute och ränner utan tillsyn alla tider på dygnet. Men DÅ kommer inte Soc. och flyttar familjerna till behandlingshem...

Jag känner mig som om jag har hamnat i något av Kafka!
 

Har ni diskuterat möjligheten

Skrivet av  Soc. sekr. Sthlm
att få familjebehandling i hemmet? Många kommuner satsar på det nu eftersom det sedan är i hemmet allt ska fungera, man ser direkt på plats vad som inte fungerar, barnen kan gå kvar på dagis m.m. (Dels är det billigare....) Detta alternativ är dock inte aktuellt om man är så orolig för barnen att man anser att det ska finnas andra vuxna kring dem större del av dygnet. Hur det är i ditt fall är svårt att svara på, men din handläggare borde kunna svara.
 

Vi fattar ingenting

Skrivet av  Mycket orolig
Vi förstår också att det kan finnas en sådan oro, att det behöver finnas utomstående som kontrollerar vad som händer i familjen. Men det tror man ju ska gälla när det är riskt att barnen misshandlas eller utnyttjas, eller vanvårdas så att det kan skada deras hälsa (typ att de inte får vätska, mat eller blöjor).

Men man skulle ju aldrig kunna tänka sig att de skulle hitta på något sådant, bara för sådana relativa småsaker som "bristande rutiner". Jag har en känsla av att det har gått prestige i hela saken.

Det är helt absurt! Dessutom kommer sådana saker till, som att vi inte skulle kunna sköta våra jobb, och att vi inte längre skulle kunna dölja det här för vänner, grannar och släkt... Hela livet skulle bli förstört.

För att inte tala om vad det måste kosta för samhället, precis som du säger! Samtidigt finns det massor av barn som verkligen skulle behöva hjälp, men DÅ gör inte Socialtjänsten någonting!

Som läget står nu så tänker vi i alla fall försöka förhandla ner åtgärderna till något slags dagvård. Inte för att vi tycker att vi behöver något sådant heller - men det verkar inte som om vi har något val. Och vad som helst är bättre än institutionsvård...
 

Förstår

Skrivet av  Soc. sekr. Sthlm
att hela situationen känns otroligt svår. Som du förstår har vi nog lite olika uppfattning om hur socialtjänsten arbetar. Överlag anser jag att det utförs ett mycket professionellt arbete runt om i landet och att rättssäkerheten för klienterna/föräldrarna är mycket hög. Ibland så hög att barnens behov kommer i smymundan, vilket vi ser exempel på ibland, dvs att barnen har fått fara illa eftersom ingen har "vågat" att gå in.

Jag har bara din bild av hur du uppfattar din situation och därför är det svårt att uttala sig. Anser man sig helt felaktigt behandlad av socialtjänsten kan man vända sig till länsstyrelsens socialkonsulenter (som man också kan ringa) vars uppgift är att granska socialtjänsten.

Lycka till med hur det än blir!
 

Tack! Tycker att det är jättebra...

Skrivet av  Mycket orolig
att det finns människor som du. Som tar dig tid att svara på sådant här helt frivilligt på din fritid. Det är ju ovärderlig information för oss "vanliga".
 

Artiklar från Familjeliv