Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

anmäld..=(

Skrivet av ledsen o besviken
i eftemiddags ringde en soc tant o sa att förskolan har anmält mig o sambon för misshandel på våran älsta son!! sonen har INGA blåmärken o vi har ALDRIG slagit honom så antagligen har sonen sagt nåt (han är 4år)
jag har ringt bvc för att dom sk göra en ordentlig koll o dokumentera ALLA märken på hans kropp.. dom kommer inte hitta några...
eftersom jagb lev så arg på dagis så ringde jag o sa att han inte kommer att komma den närmsta framtiden.. det kanske var dumt? tänk om dom tror att jag håller honom hemma pga av blåmärken? men jag blev så förbannad!!
på tisdag ska vi ha möte med soc + dagis personal. men vad händer där? var det jätte dumt av mig att vägra låta pojken gå till dagis? herregud det känns helt overkligt! jag eller min sambo har ALDRIG slagit honom!! tänk om dom tar honom ifrån oss??
Svar på tråden: anmäld..=(

Tror som du

Skrivet av  yrla
att det vore dumt att ta honom ifrån dagis. Men du är väl inte sämre än att du kan ändra dig och lämnar honom i morgon? :-)
 

Hej!

Skrivet av  Mamma trött
Vi har precis gått igenom samma sak som ni. 23/3 i år blev vi kallade till dagis och utan att vi visste det var även socionomer från soc där. Det visade sig att dagis hade anmält min man för misshandel. Vår då knappt 3-årige son hade vid något tillfälle sagt att pappa slår honom och låser in honom. detta är absolut INTE sant, men soc valde att starta en utredning. Så de senaste 4 (6,5) månaderna har vi varit under utredning hos soc. INTE kul att bli granskad. De tog in uppgifter från polisens brottsregister, journaler från sjukvård och BVC samt gjorde hembesök. Nu är utredningen slut och slutsatsen blev att inget av våra barn blir vanvårdat eller slaget.
Du behöver inte vara rädd för att de ska ta er son ifrån er, det ska mycket till för det! Det är inte ens säkert att ni hamnar i en utredning....... Vi valde att låta vår son sluta på sitt dagis, eftersom de förutom misstanke om misshandel hade anmält en massa lögner till soc Påhittade saker som gör att vi inte längre litar på dagispersonalen än mindre har förtroende för dem.
jag ska hålla mina tummar så de blir blå för att det går bra på tisdag.
Stora kramar till er!!!!!
 

tack!

Skrivet av  ledsen o besviken
ringde bvc i går em och hon fixade en tid till läkaren med en gång! ska dit i dag kl.11.30!
har dessutom ringt dagis o sagt att vårat andra barn inte heller kommer idag. tyvärr finns det ingen ekonomisk möjlighet att vara hemma med dom så imorgon får dom gå..=( fredagar är dom alltid lediga och måndag/tisdag har vi fixat annan barnpassning. vi får väl se vad som sägs på mötet på tisdag men jag litar inte på att soc gör det rätta! jag mår så fruktansvärt dåligt av det här och tårarna rinner hela tiden! vad har vi gjort för att bli anlagagande för en sådann fruktansvärd grej?? tycker dom SÅ illa om oss på dagis? jag har alltid kännt en hel del avståndstagande från speciellt en av fröknarna på dagis men jag trodde inte att det var så illa! hur fan ska jag orka igenom detta då? det har int ens gått ett gygn än jag är redan helt psykiskt slut! jag både går på HS o jobbar och nu känner jag att jag inte orkar! vi bor i en väldigt liten by och tänk om det här kommer ut? människor brukar dömma med en gång och jag vill inte behöva flytat igen! jag vill inte att barnen ska behöva förlora sina kompisar!!
 

Vet du.....

Skrivet av  Mamma trött
jag mådde precis som du.....bara grät hela tiden. Vi bor oxå i en liten by men än så länge verkar det som om ingen har fått reda på något. Vi kände oxå att dagispersonalen varit avståndstagande och lite "knepiga". Nu har vi ju fått belägg för att de är såna. I anmälan mot oss finns ett flertal punkter som är rena lögner. Som vi känner är enbart till för att det ska se ut som om vi är en riktigt dålig familj. Rena personangrepp och dylikt. Vi har kontaktat förtroendenämnden här i vår kommun och den 30/9 ska de ha sammanträde om hur de ska behandla vårt ärende. Jag var fullständigt säker på att jag inte skulle orka ta mig igenom en utredning, men ja, här är jag idag med en färdig avslutad utredning. Och vet du........jag står fortfarande på mina ben!!!! Vi har fått ett "kvitto" på att det INTE har skett någon misshandel i vårt hem. Och det känns förbaskat bra. Oss lyckades de inte knäcka! Du är starkare än du tror, även om det inte känns så nu. Vi har valt att flytta ifrån denna kommunen och börja om i en annan kommun, då vi känner oss så himla förnedrade, misstänkliggjorda och utpekade här.....
Jag hoppas att ni får ett bra och konstruktivt möte med soc. Skriv jättegärna här igen och berätta hur det går.
Stor kram till hela er familj
 

ännu mer tack!

Skrivet av  ledsen o besviken
jag behövde verkligen läsa om någon där det hela har slutat bra! det känns jätte bra att få stöd! vi har vait på VC idag och läkaren kunde inte hitta minsta fel på pojken! förskolechefens respons på det var: men han behöver ju inte ha blivit slgen just nu!
vad jag funderar på är kan dom ta pojken ifrån oss under utredningen? jag mår så himla dåligt av detta och jag tuppade av hos läkaren idag! av choken trodde läkaren...inte så konstigt när en sådann anmälan kommer som en blixt ifrån klar himmel! vet du vad som händer på det första samtalet? vi har också planer på att flyrtta ifrån kommunen problet är att vi bara har bott här i ett par år och vi har flyttat runt mycket.. det skulle inte kännas bra att rycka upp barnen ige..=( vi får se vad som händer men just nu vill jag bara försvinna och glömma allt!
 

till dig ledsen och besviken

Skrivet av  Mamma trött
Nä, de tar inte barnen ifrån dig under en utredning, det behöver du inte vara rädd för! På det första mötet talade vi om det som stod i anmälan, men vi fick knappt komma till tals...... Ett tips, hur irriterad, besviken och arg du än är, försök håll dig lugn under mötet....... vi har oxå flyttat runt en del, men det som hände oss, gjorde att vi bestämde oss för att lämna denna "skitkommunen". Vi har köpt ett nytt hus, som ska börja byggas så fort som möjligt. Är bara lite bygglov och sånt som ska bli klart först. Och jag mår bra nu, nä förresten, HELA vår familj mår bra nu. men visst har det varit jobbigt. Har du msn? För isåfall kanske vi kunde talas vid där? Jag vill jättegärna vara ett stöd för dig om du vill ha det......
 

mammatrött!

Skrivet av  ledsen o besviken
ja jag har msn men min adress e lite väl avslöjande...
vet inte riktigt hur man gör med snabbmeddelande här men du kanske vet?? mitt inlopggningsnamn e linda_2
 

till ledsen och trött

Skrivet av  Mamma trött
Om du vill så får du gärna söka upp mig på msn min mailadress är [email protected]. Snabbmess har jag ingen aning om hur det funkar....hmmm annars har jag icq nr 314-507-472
 

Ahaaaa

Skrivet av  Mamma trött
nu lyckades jag lägga dig som favoritmedlem, och väntar bara på ditt godkännande...... Mitt inloggningsnamn är Allijo
 

Erfarenhet...

Skrivet av  Linda
Hej, läs gärna mina inlägg nedan; jag och varför?.
Vill nog efter mina erfarenheter säga att det var dumt att hålla honom hemma från dagis. Min son pratade ju en del (ej som i ditt fall, men ändå), detta skedde endast under två veckor. Fick då höra från soc tanten att han antagligen "belagts med munkavel" eftersom han slutat prata så sen. De trodde mig inte alls, men i mitt fall fanns det ju en pappa som hängde på dagis påståenden. Soctanten hade en bestämd uppfattning om mig och hur jag eä svarade och förklarade lyssnade hon inte. Imorgon ska mina föräldrar di för att hon ska tala om för dem att de inte ska förstöra kontakten mellan sonen och hans pappa. Pappan har inte brytt sig mer än på sina villkor innan.
Du kan ju få träffa en bra person håller tummarna för dig!
 

hej vännen

Skrivet av  minna
är mitt i en utredning pga att våra "grannar" anmält att jag slår mina barn ute på gården, ger dem örfilar osv..

Allt detta efter ett bråk på gården dagen innan.
De har även slagit sönder vår bil o sagt att de inte ger sig förrän vi tar livet av oss.

Vet hur du mår, mår skit även jag efter dessa falska anklagelser.

Jag skulle ALDRIG slå mina barn, de är det bästa jag har!!!

Hur kan människor jag aldrig träffat innan detta bråket "veta" så mycket om oss?

Soc. har varit hemma hos osss två gånger för att prata med min sambo o med mig, de ska även prata med min sexåring o så ska vi hiita på en utflykt tillsammans, "jättekul"..

Sover inte på nätterna, mår otroligt dåligt.
har tappat tron på människor totalt efter detta.
 

människor!

Skrivet av  ledsen o besviken
det är konstigt att vissa människor bara är ute efter att förstöra livet för andra!imorgon är det dags för samtalet med soc... tänk om dom inte tror på oss!
 

Hej

Skrivet av  En soctant ;-)
Jag tänkte bara ge dig en förklaring på vad som har hänt, då jag jobbar inom branschen... Förskolans uppgift är egentligen inte att kolla upp om det din son har sagt är sant eller ej. De ska precis som de har gjort, anmäla detta till socialtjänsten.
Socialtjänsten har sedan två uppgifter - att ta ställning till om polisanmälan ska göras eller inte (om misstänkt barnmisshandel), samt att ta ställning till om soc ska utreda anmälan eller inte. En utredning leder MYCKET SÄLLAN till att ett barn omhändertas. Det vanligaste är att soc föreslår stödinsatser eller lägger ned utredningen. Jag tror inte att du har något att oroa dig för, socialtjänsten har ju samma mål som du själv har - att se till din sons bästa... Lycka till!!!
 

Artiklar från Familjeliv