Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilka rättigheter har jag?

Skrivet av Är det klippt för oss?
Hej!
Jag är mamma till en åttaåring som varit sk frivilligt placerad sen i sept...
Funderar på vilka rättigheter jag, resp fam.hem har - hoppas att nån härinne kan hjälpa mig med lite svar?!

* Jag har har alltid klippt håret på h*n, har riktiga frisörgrejor och är duktig på att klippa, skära ut mönster i nacken mm...
Nu har famhemmet bestämt att jag inte skall klippa h*n fast h*n är riktigt långhårig (ovårdad). De har beställt tid hos frisören till i januari, för att håret skall växa ut så att "det skall gå att klippa en frisyr" (H*n har haft en frisyr som verkligen klätt h*n och som h*n själv önskat sig!)! De meddelade mig detta i slutet av november, då jag ville klippa mitt barn, för att det verkligen var dags! Nu har jag avstått vid varje umgänge, trots att jag mår illa av att se h*n så ovårdad i håret, för att de inte skall kunna vända det emot mig, att jag gått emot fam.hemet...
Nu, till min fråga: Har de verkligen rätt att göra så här, när jag står som full och ensam vårdnadshavare? Vad skulle hända om jag helt sonika bara klipper mitt barn nästa gång jag träffar h*n, nu på nyårsafton...?
Tacksam för svar!
Svar på tråden: Vilka rättigheter har jag?

hej är det klippt för oss?

Skrivet av  sveas mamma
det är klart att du ska klippa han om det är vad han vill jag menar du måste ju ha rättigheter kolla med det lokala social kontoret...men som jag ser det då skulle det väl inte va några problem
kram alex
 

Tack!

Skrivet av  Är det klippt för oss?
Jo, jag har kollat med dem idag... Jag skall prata med mitt barn och se vad h*n verkligen vill... Troligtvis blir det mammas sax på fredag! :-)
Kram tbx C
 

helt rätt....

Skrivet av  sveas mamma
klart det kommer va mammas sax som fixar det
 

Färdig klipt

Skrivet av  fostermor
Vist får du som MAMMA klippa din son om nu han vill och han tycker om frisyren Våra "BARNS MAMMOR" har klippt sina ibland .Det är ett sätt för Er att göra lite extra när dom hälsar på ER
 

Såna här fina inlägg

Skrivet av  Punkten
är klart att det ska finnas här. Kloka kärleksfulla familjehemsmammor och pappor får gärna skriva här tycker jag. Hälsningar Punkten.
 

vår med...

Skrivet av  fam.hems mamma
Klart att ni mammor får klippa era barn, det gjorde *vår*mamma och det tycker jag är helt ok.Kan själv inte klippa så jag beställer alltid tid hos frissan men denna gången behövdes inte det.*s*Och å andra sidan kan det vara skönt för er att få bestämma hur det ska se ut, vi lånar bara era barn ett tag.
 

Artiklar från Familjeliv