Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som arbetar i fsk el. skola

Skrivet av Miranda
Hur skulle ni reagera om ett barn till den årliga fotograferingen kom iklädd full soldatmundering, med ordnar, flaggor och allt och nyrakad skalle. Barnet kommer från ett land där det har varit mkt oroligt och många har dött martyrdöden... och pappan har en del starka åsikter som han inte tål ifrågasätts. Är det förenligt med läroplanen och värdegrunden att låta detta barn fotograferas och vara klädd på detta sätt resten av dagen? Undrar eftersom det inträffade på mitt barns förskola och jag blev väldigt illa berörd.
Svar på tråden: Ni som arbetar i fsk el. skola

Nej, men vet du vad...

Skrivet av  Helén
Är det här verkligen sant? Jag kan knappt tro att det inträffat... Det är på inga villkor acceptabelt och jag kan förstå om du och flera med dig är chockade. Jag är helt säker på att man i skolans värdegrund kan finna stöd för ett förbud mot sådana här uppträdanden. Det värsta tycker jag är att föräldrarna till barnet utsätter barnet för den här protesten/uppträdandet eller vad det nu kan tänkas vara - barnet är ju för litet för att självt förstå innebörden i de symboler som hans föräldrar prackat på honom.
Trodde jag hade hört allt....men så icke!
 

skönt

Skrivet av  Miranda
att du också reagerar starkt. Jag blir så ledsen så ledsen över att se en fyraåring i krigsmundering... Tänker på alla barnmartyrer som fått sätta livet till i meningslösa krig. Förstår inte att personalen på förskolan inte skickade hem dem för att byta kläder, ellr tog på barnet extrakläderna istället. Nog ska man vara tolerant, men när det strider mot de värden skola och barnomsorg skall stå för så måste man ju kunna sätta ner foten? Vet inte om jag ska ställa till liv om det eftersom vi snart ska byta förskola, men jag undrar ju hur det är fatt.
 

vad jag skulle

Skrivet av  sara
tycka är en sak, vad jag har _rätt- att göra en annan.

Jag skulle inte tycka att det var en sund eller bra klädsel men jag har inte befogenhet att kräva en viss klädkod på fotograferingen.


I läroplanen står det inget om klädkrav på barnen, så det blir nog svårt att hitta stöd där eftersom varje individ ska behandlas utifrån sina förutsättningar, så antingen tar man hänsyn till de andra barnen och inte det "utklädda" barnet eller så kan det bli tvärtom.
 

Men

Skrivet av  Miranda
det är ju tex inte tillåtet att ha på sig rasistiska symboler osv i skolan (HELT rätt btw). Förstår inte varför andra former av fundamentalism skulle vara mer acceptabelt. Dresscode kan man ju inte kräva, men de kräver ju faktiskt av barnen att de inte får leka krigslekar osv. Ska föräldrarna då få dra in kriget i förskolan? Det går ju många invandrarbarn i denna förskola. Något annat barn kanske kommer från den livsåskådning som den här familjen "krigar" mot... känner de sig hotade, kränkta? Sedan är det ju så med läroplanen att det inte är mycket som står i klartext, utan att det ofta är frågan om att tolka. Så visst kan det bli svårt att hitta något i klartext som förbjuder soldatklädsel. Men inte kan man väl säga att detta stämmer överrens med de övergripande värden som förskola och skola och alla som arbetar inom de verksamheterna skall stå för (enligt läroplanen)?
 

Artiklar från Familjeliv