Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dagmamma?

Skrivet av Undrar
Kanske helt fel snack, men hänvisa mig gärna till rätt snack om jag är på fel.

Hur går man till väga om man vill bli dagmamma?
Finns det andra alternativ än "komunal" (förutom att jobba svart, vilket inte är ett alternativ för mig).

Måste man ha särskild utbildning? Isåfall, hur får man den om man gått ut gymnasiet (inte alls på barn o fritid linjen)

Det är ju värsta bristen på barnomsorg... varför? Är det svårt att bli dagmamma eller handlar det om att man inte "vill" ha fler barn än sina egna i sitt eget hem?

Tacksam för lite hjälp!

Svar på tråden: Dagmamma?

Barn sin yrke kan väl inte bli mer rätt snack!

Skrivet av  Maria
Du kan börja med att ringa upp den ansvarige för barnomsorgen i din kommun, h*n kan svara på om det behövs dagmammor. Alternativet till kommunal dagmamma är ju privat dagmamma, men hur det funkar har jag ingen aning om. Jag vet att det finns nån som brukar skriva på Dagmammesnack bla som har varit privat dagmamma. Kanske du kan "efterlysa" henne och få information.
De flesta dagmammor har barnskötarutbildning, en del är förskolelärare, själv var /är jag vårdutbildad och har jobbat som dagmamma. Vill du utbilda dig så hör med något utbildningscenter i din kommun. Kanske finns möjlighet att läsa till barnskötare alt. förskolelärare.
Idag är det svårt att bli dagmamma, för många kommuner vill inte ha dagmammor. Av någon anledning anser de det vara ett sämre alternativ för barn. Man väljer hellre att ha långa köer till förskola (dagis) än att tillgodose med dagmammor.
Jag tycker att vem som helst ska bli dagmamma. Man ska ha gott om utrymme både inne och ute för barnen och det ska vara en trygg miljö. För mig var det ett plus att vara dagmamma när mina barn var mindre, för det bor inte så mycket barn häromkring och då fanns det lekkamrater hemma varje dag. Jag ser inget negativt alls med egna barn hemma och dagbarn, bara man inte gör skillnad på barnen givetvis!
Däremot kan jag åndå inte rkommendera dig att bli dagmamma. Det är ett ensamt yrke och man är väldigt utlämnad åt en del märkliga människor. Du lämnar ut dig själv och ger av både dej, dina barn, ditt hem, men kanske bara får skit för det. Se till att ha rejält med skinn på näsan så att föräldrarna inte trampar över hela dig. Däremot är det toppen att jobba med barnen!
 

Artiklar från Familjeliv