Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur skulle ni hantera ett "annorlunda " barn..

Skrivet av willes mamma
som antagligen komer att få en diagnos inom Autismspektrat, typ Asperger. Pojken går i 1an,i en vanlig klass.Han är väldigt begåvad på visa områden men ligger efter vad det gäller det sociala..Han är väldig duktig på matte, men problemt är att det går väldigt långsamt när han ska jobba i skolan, han blir knappt klar med de lättare uppgifterna.Men det är ändå saker han kan, rent begåvningsmässigt, och skolpsykolgens utredning visar att han ligger högt över medel vad det gäller matte, läsning osv.. Skule ni se till att han fick svårare uppgifter, mer på hans nivå, eler skulle ni låta honom jobba med sånt som han egentligen kan då han har svårt att få något gjort? Vad skulle ni ha gjort?
Svar på tråden: hur skulle ni hantera ett "annorlunda " barn..

Åtgärdsprogram

Skrivet av  FrökenS
På min arbetsplats upprättar vi åtgrädsprogram för att alla elever som har behov av särskilt stöd. Vi försöker göra en ordentlig kartläggning i samband med det så att det verkligen kommer fram vad eleven behöver. Givetvis ska han ha uppgifter på sig nivå så att han kan utvecklias maximalt.
 

Orsaksanalys

Skrivet av  Alma
Det är viktigt att få reda på vilka svårigheter han har som gör att det går långsamt. Några förslag:
1. Väldigt noggrann, rädd att göra fel?
2. Motoriska svårigheter, jobbigt att skriva för hand?
3. Exekutiva funktioner, alltså svårt att komma igång och att orka slutföra?
4. Perceptionsstörningar, är det mycket ljud eller rörelse runt honom som stör?
5. Motivation, uppgifter på rätt nivå?
6. Förberedelser, får han veta vad som förväntas, hur länge eller hur långt i boken osv.

För min son med AS har det varit hans noggrannhet och rädsla för att göra fel som har hindrat mest i utvecklingen. Han är också väldigt duktig i matte.

Han stannar gärna på den trygga nivån där han är säker så man får lotsa honom framåt i små steg för annars går det i baklås. Här krävs mycket fingertoppskänsla och en mycket god kunskap om hans tänkande och hans personlighet för att kunna tolka signalerna.
Han har dock börjat inse nu att det är väldigt skoj att lära sig svårare saker och är väldigt nyfiken på rätt kluriga grejer i matematik. (Kul för mamma Ingenjör!)

Det måste vara svårt för er nu innan utredningen är gjord för de undersökningar och tester man gör kan ju visa lite mer vilka svårigheter just den här killen har.
Glöm inte motoriken, den uppmärksammas ofta inte och då får de kämpa onödigt mycket.
Ibland kan man ju lika gärna använda dator när det gäller uppgifter som inte syftar till just att träna att skriva för hand.
När man har kartlagt hans svårigheter och styrkor har man grunden till ett åtgärdsprogram. Man måste ju ha ett "nu-läge" innan man kan sätta målen.
 

Alla barn..

Skrivet av  Sofia*
..oavsetrt om de har diagnoser eller ej har rätt att få uppgifter som motsvarar deras utvecklingsnivå. Jag brukar dock lägga focus på det de inte kan, ingen blir glad av att sitta och göra sånt de kan. Ett barn i hans sitution brukar må bra av en assistent som kan hjälap dem att utnyttja tiden effektivt. Så jag tycker att du ska ansöka om en assistent.
 

Artiklar från Familjeliv