Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Storasyster börjat vakna på nätterna..

Skrivet av Marie
Hej,
skriver inte så ofta här men har en fråga till er och hoppas på lite tips:).

Min tjej är 4 år och har precis fått en lillasyster (3 månader).Storasyster har nästan alltid sovit gott på nätterna sedan hon var liten, men nu har hon börjat vakna flera ggr på nätterna och komma in till oss. Vår säng är inte stor nog för alla, så maken får springa i skytteltrafik till hennes rum för att få henne att somna igen. Lillasyster vaknar 2 ggr per natt, så familjen är liksom vaket hela natten känns det som.*Trött, zzzzzz*

Tror antagligen storasysterns beteende är pga av lillasysterns ankomst, hon kanske känner sig lite utelämnad när resten av familjen sover i samma rum.

Är det någon som råkat ut för samma sak? Vad kan man göra - alla tips emottages.).
Svar på tråden: Storasyster börjat vakna på nätterna..

Att hon börjat vakna...

Skrivet av  Becka med Elvira 25maj + 2 syskon
om nätterna och komma in till er har garanterat med lillasysterns ankomst att göra. Kanske för att hon känner sig lite utanför, men inte nödvändigtvis, vill kanske kolla att alla är kvar, har blivit lite oroligare.
Jag tror att det är viktigt att man inte blir arg då de kommer, suckar och säger "Men är du här nu igen!" (inte för att jag alls påstås att ni gör så, men ändå! *L*)
Om ni inte vill sova alla 4 i samma säng kan ni ju evetuellt ställa in hennes säng i ert rum för ett tag, eller bara en extra madrass på golvet.
Eller att ni sätter en extra masrass på golvet i hennes rum och ena föräldern går dit och sover med henne efter att hon börjat vandra. Eller så bär ni tillbaka och tillbaka.
Det löser sig småningom, ge det lite tid.
 

Artiklar från Familjeliv