Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En undrar om matning

Skrivet av Becka med Elvira 25maj + 2 syskon
Elvira har börjat middagsvägra och skrika och ha sig, men om jag matar henne så går det hur bra som hellst. Igentligen borde jag väl inte ha gått i den "fällan", men samtidigt så...om hon får middag i sig på det sättet så är både hon & jag nöjda. Men hon fyller ju snart 4.
Är det nått annat Vårbarn-00 som vill bli matade då ni äter middag, eller äter jogurth eller liknande, sånt med bestick alltså??
Jag börjar bli lite trött på det, men vill inte vägra mata henne heller, då får hon ju inte nån mat i sig. Vet inte ritkigt vad jag skall tycka om detta.
Svar på tråden: En undrar om matning

Hm

Skrivet av  Annika m. Robin 23,5 mån & Michelle 4 år
Michelle gör inte så men äter ganska litet oftast.
Men däremot så blir hon "liten" ibland, och "kan inte" öppna eller stänga sina skor, ta på sig jackan, orkar inte gå osv.

Tror de kommer in i en sån fas lite emellanåt, när de vill känna sig små igen.
Tycker du det är ok att mata så gör det, hon äter nog snart igen.
Och vill du inte mata gör inte det, hon äter när hon blir hungrig sen ändå.
 

Nej

Skrivet av  Mmaria
för om jag ens försöker mata honom så blir han vansinnig.

Däremot så hade han tidigare en period då han vägrade äta själv... oj vad vi fick lirka och småbråka:-( men tillslut förstod han att vi inte kommer att mata honom mer.

Så några middagar fick han sitta tills han åt själv..för jag vägrade i sten att mata honom när jag visste att han kunde själv.

Plus att om jag började mata honom skulle han aldrig vilja försöka själv på den sidan av året. (har en myyycket envis son)
 

hej...

Skrivet av  A-K
ja dessa ideer! Saga brukar göra lika och jag matar henne faktiskt oxå när hon kommer in i de perioderna.
oftast äter hon själv men vägrar hon så matar ag henne om hon ätit dåligt innan så får hon i sig det jag vill ha i henne.

curling varning*s*
 

Näää..

Skrivet av  StoraNs mamma
måste säga att jag aldrig varit med om matvägrande barn mer än högst undantagsvis om dom varit sjuka eller så. Det kanske är som med valpar, är man nog många så slåss man om maten i stället? *skojar*

Men i bland får vår tjej för sig att hon är pytteliten och pratar bebisspråk och vill ligga i famnen och så.

Jag tror att i den här åldern så varvar dom mellan den stora flicka/pojke dom håller på att bli och den bebissöta lillunge dom nyss var.

 

Ja!

Skrivet av  Sofia*
Lilla F har varit strulig med maten från början. Hon äter tre tuggor tills värsta hungern är stillad och tröttnar sedan. Så har hon varit sedan hon föddes och vi har provat allt. Hon äter själv till en början men när hon tröttnat så matar vi för att slippa förstöra måltiden med tjat. Vi har tagit det beslutet att det är viktigare att hon har positiva bilder av en måltid än att hon äter själv. Vi försöker arbeta med hungers känslor osv men hon kan inte koppla av
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Becka med Elvira 25maj + 2 syskon
Inressant att läsa om hur andra tänker/gör angående detta!
 

Artiklar från Familjeliv