Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min lilltjej Elvira fyller 4 år idag!

Skrivet av Becka med Elvira 25maj + 2 syskon
Det är så skrämmande hur tiden bara flyger iväg, det var inte alls länge sedan jag for in till förlossningen den här tiden på dagen. Snart mycket snart står hon väl brud i kyrkan också...
Vi sjöng för henne nu på morgonen, väckte henne med sång, ett levande ljus & paket. Hon fick b.la. en tavla som en konstnär har målat, en avlång med 8 katter på rad, den passar bra i hennes rum här i nya huset och den får följa med henne hela livet om hon så vill.
Och så fick hon en gris, istället för en radiostyrd bil så är det en radiostyrd gris som hon går omkring och nöffar med nu. Och en massa kläder fick hon, och en napplaska med mjölk som aldrig rinner ut, till hennes docka hon fick förra året.

Jag skulle vilja att vi skulle fara på restaurang ikväll, till en pizzeria. Och det är inte vilken pizzeria som hellst, utan man betalar ett visst inträde och sedan får man gå och ta hur många olika pizzabitar som hellst och sallad, läsk & mjukglass till efterrätt - bara att gå och ta mera tills man spricker. Och så finns det ett bollhav inne i en stor lekstuga där med. Men det beror på ifall min man (ursäkta uttrycket) lyckas skita fram några pengar till det idag...annars får det vänta ett par dagar.
Jag blev så nostalgisk då hon har födelsedag idag, så jag letade rätt på förlossnings-berättelsen jag skrev förra sommaren, om då Elvira föddes, här kommer den;



Min 2a (underbara) förlossning, år 2000:

Skrev igår om min första förlossning som inte direkt blev världens trevligaste upplevelse, tänkte nu skriva ner min 2a förlossning, 3,5år senare, för den var HELT annorlunda än första!
Länge tänkte jag att jag aldrig i livet blir gravid igen, men efter 2,5 år började jag längta efter revanch på nått sätt. Att visa för mig själv och andra att jag visst kunde klara en graviditet, förlossning & spädbarnstid utan större problem. Och så ville jag inte att Viktor skulle bli enda barnet. Så vi började försöka, och det nappade nästan direkt.
Även denna graviditet mådde jag illa & spydde mycket i drygt 3 månader, och även nu fick jag en blödning, i v.11. Men blev konstigt nog inte helt hysterisk över det, för jag visste ju pga. första graviditeten att det inte alls behöver betyda missfall.

Den MVC jag skulle ha hört till vägrade jag att gå till, den bm var helt inkompetent, så jag valde att gå till privat MVC på privat läkarstation under hela graviditeten. Det blev dyrt, men det var det absolut värt! jag fick 60 min. tid varje gång, fick se på ultraljud varje gång m.m. Den bm var världens underbaraste, hon jobbade även sedan många år tillbaka på förlossningen, så det kändes att hon visste vad hon pratade om, vi kunde snacka om allt.
I v.34 hade jag för många sammandragningar och blev beodrad strikt sängläge för att inte föda då. Bf var satt till 15 juni.
På morgonen den 25maj, på min storebrors födelsedag, då jag var i v.37+0 så kom det lite blod då jag torkade mig. Visst hade jag sammandragningar också, men jag var helt rådvill och visste ingenting, om det var på G eller inte. Jag ringde till förlossningen till MIN bm, och hon sa att jag kunde komma in så kunde hon kolla.

Så jag väckte sonen, och gjorde honom & mig i ordning och skjutsade honom till min mamma. Där började jag få täta sammandragningar, men kunde inte riktigt kalla det värkar. Jag körde ytterligare 7km. till förlossningen. Väl där konstateras det att jag var öppen 5cm. och jag ringde efter min man som var på arbetet. Nu började det nog kännas av en del. Gick i duschen i lugn & ro. Min man kom och vi fick ett förlossningsrum. Det var lugnt på förlossningen så MIN bm var med oss i stort sätt hela tiden och var helt ljuvlig.
Jag ville fort lära mig om lustgasen och min mb lärde mig hur den fungerade och hur/när man skulle andas - den blev min bästa kompis, helt underbart!
Hon kollade om det hänt något sedan jag kom in, men det hade det inte, så hon tog hål på hinnorna och lät vattnet gå.
Jag hade med CDskivor med blanda klassisk musik som vi hade på i rummet, det var en underbar stämning i rummet då jag genom lustgasdimmorna hörde musiken. Jag var inte ett dugg rädd utan bara glad & trygg, mellan värkarna pratade vi och skämtade och skrattade.
Värkarna kändes mycket i ryggen så min bm föreslog aquasprutor i korsryggen, det satt hon fort & skicklig under en värk. Det tog ganska ont, som flera getingstick, men det hjälpte bra mot smärtan i ryggen sedan ett bra tag.

Då hon ville kolla hur mycket öppen jag var sa hon att jag nästan var helt öppen förutom en kant som hon skulle skuffa åt sidan. Allt hade gått så fort & lätt, jag var förundrad. Men då hon under flera värkar hade in fingrar och hjälpte kanten på traven - då tog det ordentligt ont, så att jag var nära att sparka bort hennes hand. Sedan blev det lugnt, en paus, musiken var ännu på hela tiden.
Hon började lugnt ta fram saker hon behövde och sa att ifall jag ville kunde jag börja krysta lite lätt och känna på hur det var. Så jag gjorde det, och ut kom världens läääängsta prutt, bara luft, då det var helt tyst & lugnt i rummet.
Jag började fnissa helt hysteriskt där jag låg! "Låt det komma vad det kommer bara" sa min bm lugnt.
Så satte plöttsligt krystvärkaran in, sådana kände jag inte alls av under min första förlossning. Det var enorma krafter i kroppen, jag kunde inte alls stå emot, kroppen visade mig precis hur och när jag skulle krysta, kroppen krytade av sig själv. Jag låg på sidan och min bm höll upp ena benet mot taket. Det hade kommit in en till bm för att hjälpa till, de sa att jag var duktigt och att det gick bra. Jag höll krampaktigt i man mans hand så att han fick riktigt ont! För första gången under förlossningen blev jag lite rädd, för känslor från förra förlossningens krystningsskede gjorde sig påminda. Men jag krystade inte speciellt länge, 8 min, och jag kände ju att bebin for längre och längre ner. Jag blev förvånad att det ändå gick så pass lätt då jag kände hur huvudet och resten av kroppen kom ut. Det var ca. 4,5 timme efter att jag kommit in.

De satt direkt upp Elvira på min mage, det var så skönt, för förra förlossningen fick jag inte upp någon bebis på magen min eftersom de rusade ut med honom.
Jag var dock helt slut och orkade inte bry mig först, ville ta igen mig. Kände att bebin var där och mådde bra och det räckte. Moderkakan kom ut lätt och jag blev sydd med 3 stygn. Sedan började jag piggna till och tittade på vår dotter, hon var så fin, mycket vitt fosterfett hade hon, mycket mörkt hår. 3,615 kg. och 50cm.
Efter ett par timmar, mat och dusch kom vi upp till BB. Amnnigen fungerade direkt och efter 3 nätter for vi hem.
Den första tiden med henne var ljuvlig & lätt, det var sommar och vi for på utomhuskonsert med Electric Banana Band fast det störtregnade, på utomhus sommarteater m.m. Inga hinder fanns, amning prick var 3je timme.
Jag önskar att alla kunde få en sån här förlossning!


Svar på tråden: Min lilltjej Elvira fyller 4 år idag!

ett stort GRATTIS

Skrivet av  Monica m Linnea 000317 o Linus 030529
till Elvira idag på 4 årsdagen!
 

Tack tack! ;-) *imt

Skrivet av  Becka med Elvira 25maj + 2 syskon
.
 

Förresten finns Elvira på bild...

Skrivet av  Becka med Elvira 25maj + 2 syskon
på en sida på nätet ifall nån är nyfiken, på dennna adress;

http://home.tiscali.se/julibarn2003

Sedan klickar man på menyn till vänster på BILDER och sedan klickar man bland TEMABILDERNA på JAG OCH MINA SYSKON, hon är på bild längst ner till vänster sedan, där det står "Storasyster Elvira och Selma (11/7)"

Och om nån är RIKTIGT nyfiken, hehe, så finns även jag på bild där, först BILDER, sedan under TEMABILDER på JAG OCH MIN MAMMA, då finns jag och min yngsta dotter Selma rätt långt ner till höger, det står "Becka & Selma (11/7)" under bilden.
 

grattis..

Skrivet av  A-K
från oss oxå=)
 

Tack! *L* /imt

Skrivet av  Becka med Elvira 25maj + 2 syskon
.
 

Artiklar från Familjeliv