Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu är operationen klar (långt)

Skrivet av Joanna & Erik 000518
halsmandlarna och polyperna i näsan är väck.

Och det gick väl sådär.
I torsdags morse åkte vi in till sjukhuset 07.15. Han dropp i armen och lugnande. På vägen ner till operationen låg Erik på sängen och var jättefnittrig och sjöng obegripliga sånger som ett litet fyllo. =)

Allt gick bra, han somnade och jag for hem en sväng och när jag kom tillbaka till avdelningen, och fem minuter senare sa sköterskan att han var vaken. Jag åkte ner och hörde långtifrån hur Erik skrek. Han hade vaknat alldeles för tidigt, bara minuterna efter att operationen var klar och fått en snedtändning på narkosen. Han var hysterisk, okontaktbar och aggressiv. Han ville slita av sig droppet
hela tiden, det gick inte att prata med honom alls. Tills slut fick de flytta honom till ett annat rum eftersom det låg ju några andra i samma sal som också
skulle vakna. Kan inte varit så roligt att vakna till hans vrål.

Till slut gav de Erik lugnande och efter en stund somnade han om. Och vaknade lugn och fin ända tills han fick syn på droppen. Då blev han lika arg igen. Då
kom sköterskan och hämtade oss till avdelningen och Erik lugnade sig medan vi körde till dit. Väl där fick han citadon-supp och han somnade igen. När han
vaknade klagade han på halsont och vi lånade Nalle Puh-film som han somnade till igen. Men sedan var det en glad kille som vaknade utan halsont! Han fick
öppna paket, åt glass och drack saft som inget hänt. Förutom den där droppen, som han bara INTE skulle ha. Till slut hade han slitit på den så att det var
blod överallt och de tog bort den. Vi var vaken ganska länge på kvällen, sov över på avdelningen och fick åka hem igår.

Han är väl inte riktigt sig själv än, men är glad och pigg och har en annan röst än några dagar sen. Lite läskigt och ovant faktiskt. Så på det hela gick
det bra, men det var några jobbiga timmar där på uppvaket. Men skönt att det är gjort!
Svar på tråden: Nu är operationen klar (långt)

Skönt att det är gjort

Skrivet av  Annika m. Robin 2år & Michelle 4 år
synd bara att han vaknade till så fort och var arg, men skönt att det blev bättre
 

Ja usch,

Skrivet av  Becka med Elvira 25maj + 2 syskon
det kan va rejält jobbigt då de vaknar ur narkosen, och det verkar ha varit ovanligt jobbigt för er.
Säkert jätteskönt att det är över nu i alla fall!?
 

Oja...

Skrivet av  Joanna & Erik 000518
och han är så pigg och har inte klagat över halsen en enda gång, så det är jätteskönt!
 

Härligt att ha det avklarat!

Skrivet av  Anna och Felix Ace 000504
Jag började fnissa för mig själv när jag läste det du skrev "..vägen ner till operationen låg Erik på sängen och var jättefnittrig och sjöng obegripliga sånger som ett litet fyllo. =)". Fick värsta bilden i huvudet hur det såg ut :)
Skönt att det gick bra, trots arga miner över droppet!
 

Hahahaa...

Skrivet av  Joanna & Erik 000518
Ja, det såg roligt ur, han bara låg där med ett fånigt flin och nynnade... Både jag och sköterskan kunde inte annat än skratta. =)
 

Fråga...

Skrivet av  Ylva m Joel -01, David -03
Hamnade på ert snack av misstag men såg att ni gjort en operation som vi kanske ska göra så jag blev lite nyfiken! Varför gjordes operationen? Min äldsta son snarkar jätte mycket, har ofta väldigt ont i halsen och har öroninfl. Vi ska in till läkaren nu på onsdag för att kolla mandlarna och polyperna. Min kille är tre och jag hörde att före det görs inget ingrepp i allafall.
 

Just för att

Skrivet av  Joanna & Erik 000518
han snarkade mycket, och hade svårt att andas genom näsan i liggläge. Det konstaterades att han hade ovanligt stora halsmandlar som nästan går ihop när han gapar. I näsan hade han dessutom polyper.
Läkaren rekommenderade operation och menade att ju mindre barn är desto lättare att operera och små barn "läker" fortare. Erik är återställd redan och har inte haft märkvärdigt ont i halsen efter första dagen. Jätteskönt med tanke på att jag känner äldre barn som haft ont i veckor efteråt.
Hoppas det ordnar sig för er också, här är det tysta nätter numera. =) Berätta gärna hur det gick hos doktorn!
 

Låter som Joel!

Skrivet av  Ylva m Joel -01, David -03
Dom blir till och med störd av snarkandet på dagis när han råkar somna där! Hans mandlar går oxå ihop i halsen. Men usch att operera min lilla plutt, söva honom! Men det vore ju onekligen skönt att slippa snarkandet eftersom vi sover i samma rum! Du skrev att rösten blev annorlunda, varför är det så? Är det övergående? Vi fick säga ifrån oss tiden i morgon för lillebror har vattkoppor och vi vet inte hur Joel har det och det är ju inget akut. Fick tid igen efter midsommar. Hör av mig då! Tack för ditt svar, det är skönt att veta lite mer!
 

Rösten

Skrivet av  Joanna & Erik 000518
blev lite klarare på nåt vis. Det kan vara bestående i och med att man har petat på stämbanden, men kan också vara övergående. Jag kände samma sak som dig att sövandet var jobbigt, men allt gick ju så bra ändå. Tyvärr vaknade Erik lite för tidigt, men så här efterhand skulle jag ändå ha gjort om det, det gick så strålnade i överlag.
 

Just för att

Skrivet av  Joanna & Erik 000518
han snarkade mycket, och hade svårt att andas genom näsan i liggläge. Ont i öronen ofta mm. Det konstaterades att han hade ovanligt stora halsmandlar som nästan går ihop när han gapar. I näsan hade han dessutom polyper.
Läkaren rekommenderade operation och menade att ju mindre barn är desto lättare att operera och små barn "läker" fortare. Erik är återställd redan och har inte haft märkvärdigt ont i halsen efter första dagen. Jätteskönt med tanke på att jag känner äldre barn som haft ont i veckor efteråt.
Hoppas det ordnar sig för er också, här är det tysta nätter numera. =) Berätta gärna hur det gick hos doktorn!
 

Artiklar från Familjeliv