Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sover era fyraåringar middag? Även på sommarbarn.

Skrivet av anonym än så länge
Min tös sover middag varje dag och inte små snuttar heller.Det kan bli både två och tre timmar. Hon är väldigt gnällig och småpipig när hon är vaken. Hon orkar inte gå utomhus långa stunder utan vill åka i barnvagnen. Hon äter bra men växer sakta.
Jag skulle gärna vilja veta hur piggelin era små är, för i bland undrar jag om jag ska göra något, besöka vårdc. eller nåt. Men hon är ju feberfri och då känns det lite pjåsligt faktiskt.Hon är lite blek och har små skuggor under ögonen men jag tror hon ser ut så, alltså hon brukar ha små skuggor under ögonen, en del har ju så. Men nu sitter man här och funderar om hon verkligen är helt kry. Hon vill inte gärna leka med jämnåriga utan vill leka ensam. Sover era middag? Är dom pigga och glada hela dagarna?
Svar på tråden: Sover era fyraåringar middag? Även på sommarbarn.

sova?

Skrivet av  en vårmamma
nä det slutade min med för känns som flera år sen.
Åka barnvagn?
nä de är ju stora nu

Tycker inte det låter som din lilla är helt frisk menar inget illa bara att om det skulle varit min skulle jag traska till doktorn
 

Förstår väl

Skrivet av  anonym än så länge
att du inte menar något illa. Jag frågar och då vill jag också ha svar.Men hur långt går din fyraåring då? Vi går i bland ganska långa sträckor och att hon då blir trött det säger jag inget om. Men hon vill gärna åka även på kortare sträckor.Sedan var det sovandet då. Låter inte så roligt om alla andra barn födda 2000 har slutat sova middag "för flera år sedan". Men just nu är hon pigg som tusan och springer omkring mig och busar så ligger INTE i en blek liten hög hela dagarna för då hade jag varit hos farbror doktorn för länge sedan.
 

tja

Skrivet av  vårmamma till många barn
nu i sommar gick mitt barn med oss i ca 5km och ganska backig terräng. Vi går ofta. Kan vara vanesak + att mina gillar att röra på sig i största allmännhet.
Åker i alla fall aldrig vagn , vi har ingen förresten, de är sålda sedan länge. Nu cyklar de ju och åker sparkcykel och rullskridskor och sånt.
 

Det där...

Skrivet av  Också en vårmamma...(till många barn)
reagerade jag också lite på nu faktiskt, nu uttryckte du dig på samma sätt;
"Nu cyklar de ju och åker sparkcykel och rullskridskor och sånt."

Men alla cyklar inte nu, de flesta ja, men ALLA har inte lärt sig det än, alla lär sig sånt i olika takt. Du verkar ha en bild av att alla 4åringar har sparkcykel och/eller rullskridskor. Dina barn kanske har det, men alla 4åringar i Sverige har inte det, alla 4åringar har inte ens en cykel.
Jättebra att ni är vana att gå långt, men att en 4åring ofta går 5km. hör nog ändå till ovanligheterna vet du.
 

DE är syftet mina barn

Skrivet av  blää för denna snackgrupp
har ju som sagt flera. Inte "alla andra" som du tror
vilka problem ni gör

Vet du
 

Jag tycker inte...

Skrivet av  Också en vårmamma...
att ditt svar var riktigt vänlig uttryckt, trots att du skrev att du inte menar nått illa. Jag skulle nog ha blivit lite ledsen om jag fått ett sånt svar.

Det finns visst 4åringar som behöver sova en liten lur mitt på dagen, inget konstigt med det alls.
Och vadå "nä de är ju för stora nu" angående att sitta i vagn ibland? Det är visserligen knappast många 4åringar som sitter i vagn, men längre sträckor och på farliga vägavsnitt är det nog säkert några som ännu sitter i en stor sittvagn, garanterat!
 

man kan väl

Skrivet av  vårmamma till många barn
inte välja sina svar, varför då fråga??
Jag skrev vad mitt barn gör och hur jag skulle känna om om min var som denne.
Vid "farliga vägavsnitt" kräver du det ex vid utflykter på dagis då många går och fröknar har många att hålla reda på ? vad menar du med "farliga vägavsnitt" egentligen? Jag menar att det är oansvarit att ge sig ut ex stor trafikled utan trottoar så????
Löjlig ursäkt tycker jag
 

Äh,

Skrivet av  Också en vårmamma...(till många barn)
vadå "löjlig ursäkt"?? Det FINNS faktiskt 4åringar som inte orkar gå flera kilometer, inget konstigt med det alls, och det är inte alls nån ursäkt, jag ursäktar ingen, och mitt 2000barn sitter inte i vagn utan jag menade generellt att man inet kan dra alla under samma kam. Du srkev "nä det är de ju för stora för nu" punkt slut. Och det tyckte jag var lite fel att svara.
Mer av ditt inlägg här ovanför ids jag inte ens kommentera närmare faktiskt, är verkligen inte intresserad av nån strid med dig. Du kan nog själv lista ut vad ett "farligt vägavsnitt" betyder.
 

nää

Skrivet av  blää för denna snackgrupp
men nu pratade vi farliga vägar och inte gå långa sträckor på ca 4 km om det är normalt eller inte
 

Barn måste ju få vara olika

Skrivet av  anonym än så länge
men jag har inga jämnåriga i närheten att jämföra med.
Jag tar inte åt mig att "de är för stora nu" för jag tycker nog att om jag promenerar till min pappa så är det fyra km och då åker hon vagn. Jag tycker det skulle vara läskigt att tvinga henne att gå.
Orolig blir jag när hon inte vill gå ens korta sträckor, om det då är lathet eller annat det återstår att se jag ska ringa vår vårdc. så får vi se.
 

ja

Skrivet av  bläää
barn är olika och jag skrev hur mina är men ni verkar ta åt er och gör stor grej av det. Man kan inte välja sina svar - tyvärr.
Men respektera andra och de svar du får

 

Lovisa

Skrivet av  Mina75
slutade sova middag när hon var drygt två år. Hon är inte trött eller gnällig på dagarna, däremot trotsig och bestämd! Hon åker aldrig vagn, utan cyklar eller går själv. Men, men, man ska ju inte jämföra barn.
Är du orolig så tycker jag du ska kontakta BVC. Du kommer iallafall inte kunna släppa dom tankarna annars. Jag har läst att bleka, gnälliga och långsamt växande barn kan ha laktosintolerans(eller var det gluten?)
Hoppas verkligen att allt är ok med din tjej, men kontakta BVC och prata. Är det inget så mår du bättre efteråt...men din intuition säger dig ju något annat, annars hade du ju inte skrivit inlägget.
Många lycka-till-kramar!
 

Sover inte middag...

Skrivet av  Nettan & Evelina + bf 25/9
men i denna värme som vi har nu så skulle det behövas även här.

Evelina slutade sova middag för ett år sen ungefär.
I dagens läge så är det full rulle från kl 7-8 på morgonen tills hon stupar i säng vid 20 ungefär.

Det där med pigga o glada hela dagen tål ju att diskutera, alla kan inte vara glada jämt utan barnens humör kan ju svänga lika mycket som en vuxens.

Prata du med BVC och kolla om det inte är någon form av allergi, vissa allergier kan yttra sig på de mest märkliga sätt.

Hoppas ni får klarhet i vad som eventuellt inte är bra.

/Nettan
 

Linus sover ibland

Skrivet av  Heidi m Linus 000504 & Lova 030507
fast väldigt sällan hemma. Vi är ofta ute hela dagarna o då busar han o håller låda hela dagarna tills han stupar i säng mellan 20-21 på kvällen. Däremot på dagis så har dom ju vila och i tre fall av fem så somnar han.... och ibland händer det även hemma alltså.

Går gör han oxå själv. Han har ju ett mindre syskon o vi köpte aldrig nån syskonvagn utan han åkte bräda förra sommaren och har sedan snön kom gått överallt. Ibland kan han klaga när vi går längre sträckor men annars är han väldigt duktig. Det tyckte dom på dagis oxå i vintras när dom tex ick iväg till pulkbacken o Linus klagade inget alls jämfört med dom andra barnen.

Men som dom andra säger, är du oroli s ring bvc o rådfråga dom...

Kram o lycka till.
 

Nej, slutade för 2 år sen

Skrivet av  Annika T & Tova
Tova sover mellan 20.30 och 7 ungefär, när hon är på dagis. Nu på sommaren förskjuts hela dygnet en timme eller en och en halv. Ibland kan hon somna i bilen och så, men då har hon oftast varit vaken sent och/eller väckts tidigt innan. Hon är pigg och trotsig på dagarna ;-)
 

över 2 år sedan hon

Skrivet av  Monica m Linnea 000317 o Linus 030529
slutade sova middag.

Linnea är vaken ca 7-20 och hon är alltid lika trotsig, pigg och full i farten hela dagarna.
 

Han slutade

Skrivet av  Mmaria
sova middag då han var kring 2 närmare 3års ålder.

Visst blir han trött om vi varit igång en hel dag, det brukar visa sig kring fem på eftermiddagen med konstanta småbråk o glansiga ögon.

Han går med mig på promenader och jag går oftast 2-3km och han går glatt med.

Storasyster var likadan, kunde gå hur mkt som helst varje dag utan att tycka det var jobbigt. Hihi det som är jobbigt är när jag blir sjuk och inte kan "rasta" barnen på långpromenaderna mer så dom klättrar på väggarna...

Då storasyster var 4år hade vi en kompis som gick med på prommis och den mamman hade alltid med sig en vagn åt sitt barn för han orkade inte gå lika långt som min tös. Blev gnäll och skrik redan efter 600m.

Det är så olika vad barnen klarar med, mycket beror väl vad man vant dom med. Märkte nu då vi flyttat att barnen vant sig med 0,5-1km prommisar och ujuj vad jobbiga de två första längre prommisarna var..men nu går det bra:-)
 

Pigg o glad, näe.....(långt)

Skrivet av  trött mamma
det kan man inte säga att min tjej är hela dagarna. Hon slutade vila på dagis när strax innan hon fyllde 4 i våras och hon var väl egentligen inte riktigt mogen för det. Hon behövde nog en powernap. jag hämtade en liten solstråle på dagis kl 15 och 1-2 timmar senare var den mest gnälliga och trötta varelse man kan tänka sig. det blev att stoppa i henne lite frukt bitar och annat för att hålla blodsockret uppe och sedan aktivera henne hela tiden annars så somnade hon. Det har blivit bättre nu men det händer fortfarande ganksa ofta att hon är jättetrött vid middagsdags. På helgerna går det lättare för då är vi ofta ute och åker med bilen och då kan hon vila.
Innan vi fick ett syskon för 1 år sedan så åkte hon alltid vagn. Orkade inte gå, sa hon. Sedan så blev det ståbräda och därefter råkade jag "glömma" den titt som tätt och då gick hon (dock under vissa protester). Nu säger hon inget om att åka vagn, men jag går helst inga längre sträckor med henne efter dagis. Det är ju inte så att hon inte orkar, hon är bara trött. På landet kan hon gå hur långt som helst till bad och i skogen. Så, ge inte upp! Det är nog en period hon går igenom. MEN, är hon pigg och glad innan trötthetsperioderna? Annars så tycker jag nog att du ska ta kontakt med läkare.
Lycka till!
 

Jag tror det är...

Skrivet av  Becka med Elvira 25maj + 2 syskon
väldigt olika det där med hur länge de forsätter sova middag om dagarna, mitt äldsta barn ville sova en stund ännu då han var 4 år, han behövde det efter dagis, slutade kl.13.
De flesta har säkert slutat sova på dagarns då de är 4 år, men de finns nog säkert fler än man tror som tar en tupplur.

Angående att inte orka gå, där tror jag också det är stor skillnad! Mitt äldsta barn som nu är 7 år har alltid sprungit omkring som en tok långa sträckor, men Elvira som är 4 är nog lite mer "lat" och skulle absolut inte gå med på att går flera kilometer eller så! Lite mer än 1 km. kanske hon går ibland då vi är ute, annars står hon på en ståbräda bakom lillasysters vagn.

Det är nog rätt många 3-4åringar som sitter i en stor sulky då förräldrarna är på stan tex. och springer i olika affärer och uträttar ärenden, det tycker jag nog är rätt vanligt faktiskt.

Man kan ju träna dem lite att inte sitta i vagnen jämt utan gå lite nu och då, träna uthålligheten lite, för det kan ju vara dels en vanesak och även en envishets-grejj också, att få som man vill jämt.

Jag tycker att du skall ta och prata med er BVC-tant om vad du är orolig för, det som du skrev här helt enkelt, hon lyssnar säkert och hör på!
 

Sover vid behov

Skrivet av  Anna och Felix Ace 000504
Min Felix sover ibland, det beror på hur han verkar i humör och ork. Ibland så är han väldigt grinig så då får han sova lite på dagen, men oftast så sover han inte. Däremot, vad det gäller barnvagn, så kan han få för sig att om barnvagnen är med så ska han åka (lite sådär latmask ibland), så oftast tar jag inte med någon barnvagn.
Men som alla säger, om din mammaröst säger till dig att något inte stämmer, gå till BVC och kolla för säkerhets skull :)
Hoppas allt går bra!
 

Nope

Skrivet av  Joanna & Erik 000518
Erik slutade i och med att han började på "storbarnsavdelningen" på dagis dvs för två år sedan. Det gjord ehan självmant och det var lite jobbigt från början, han ville gärna somna i bilen på väg hem istället. Men det gick över snabbt.
 

Tack för era svar

Skrivet av  anonym än så länge
hon sover 21-8.30 och gärna 2-3 timmar middag men det händer att hon orkar en hel dag, i går gjorde hon det.
Jag ska ringa vc för säkrhets skull. Vilket gensvar jag fick, blir nästan generad. Tack mammor.
 

Hanna sover ibland

Skrivet av  Pernilla med Hannan -00
Såg att många skrev att deras barn slutade för länge sedan.

Det gjorde inte vi. Veckorna innan semestern så var det ibalnd hon hoppade över middagssömnen på dagis. Var hon henna sov hon nästan alltid.

Nu under sommaren så har hon sovit middag ibland. utan middagssömn (1-2h) så fungerar det inte riktigt. Men tröttheten kommer lite väl sent (och innan dess är det svårt att få henne koppla av) så vi försöker fasa ut middagssömnen. så det blir lite då och då.
De dagar utan sömn är minst sagt mindre roliga på kvällen.
Sover hon middag så lägger hon sig vid 20 vakanr vid 8. Utan middagssömn så 18.30-19.30 till 8, fast då är allt efter kl 16 en långt transportsträcka till kvällen.

Jag tycker inte Hanna är onormal så er dotter är säkert det inte heller

kram
Pernilla
 

Min John

Skrivet av  Uschi
sover inte middag. Det var ett par år sedan han slutade med det. Då var det vi som sa stopp för han somnade så sent på kvällarna.
Men pigg? Nja han kan bli trött vid 5-snåret. Då skulle han vilja somna några gånger i veckan. Speciellt om han lekt, busat eller varit iväg på något!
Åker vi bil somnar han ofta!

John orkar gå flera km. har gått 5 iallafall. Fast sedan är det inte alltid han "orkar". Alltså han vill inte orka!

Har du pratat med BVC? Visst hade du bestämt att du skulle göra det? Vad sa de i såfall. Berätta gärna och fortsätt skriv om du vill ventilera!

Oron för sina barn är jobbig. Bra att du reagerar och vill hjälpa henne. Är det inget så är det bara bra. Bättre att kolla upp hälsan för många gånger än för få!
Kram!
 

Joel

Skrivet av  Åsa m Joel 0003 och Ragnar 0403
sover inte middag. Men jag tror att han skulle kunna klämma in en stunds siesta utan problem om de andra barnen på dagis sov.
När min syster gick på dagis sov alla barnen middag mitt på dagen.
Joel är oxå dålig på att gå långt. Mest beror det på att han tycker det är tråkigt. Han ska stanna och titta och leka hela tiden och man kommer inte frammåt. Om jag har bråttom någonstans eller inte ids vänta (= dåligt tålamod) får han stå på ståbrädan. Ibland har jag faktiskt lite dåligt samvete att han inte tränar sig att gå mer. Vi bor i lägenhet mitt i stan så något cyklande blir det inte. Trehjulingen har han heller aldrig blivit riktigt bra på.
Slutade föressten med sulkyn i julas. Men vi tar fram den ibland om vi ska gå på långprommenad.
 

Nej

Skrivet av  Suss med Lucas 000303 (på besök här)
Lucas har inte sovit middag regelbundet sedan han var ungefär 1½ år. Ungefär ett år till sov han en stund om han hade gått upp extra tidigt eller gjort något extra jobbigt.

Vagnen har vi inte använt på länge, storasystrarna brukar ta den ibland när de ska lämna honom på dagis som ligger en kilometer hemifrån. De tycker han går så sakta annars :o) Själv klarar han att gå långt. Vi srövar i skogen ibland eller tar promenader med hunden. Självklart beror orken på humöret för stunden, men är han pigg och glad så..
 

Johannas vagnhistoria..

Skrivet av  M &J 97 och Johanna 00
Hej!

Min dotter Johanna låter som din tjej. Hon är född i april och har åkt vagn fram tills denna sommar..Tror att det var mamma som påverkade henne till att åka vagn då hon "inte orkade och att hon är faktiskt bara var ett barn"som hon själv sade..Jag hade vagnen för att det sparade tid och att jag inte orkade med hennes protester varje gång vi gick ut..Erkänner; har använt alla hot och mutor jag kunnat.."lämnat"henne på plats och gått iväg(dock inte längre än att jag kunnat smygkika på henne. Ungen sätter sig på plats och väntar..coolare än få..I somras ändrade jag taktiken..hade gått om tid så jag, storasyster och man hade med oss en filt på varje promenad..ingen vagn. Johanna var riktigt arg för att vagnen ej var med..Hon simulerade att foten var "trasig", hoppade på ett ben och önskade att mamma skulle bevekas:-)
Uppfinnigsrik och många blev skratten(dock ej så att hon såg det, hon hade det jätte jobbigt).De första dagarna var hon supertrött och hade ont..jag tror på träningsvärk:-)Efter ngn vecka så pratade hon inte ens om vagnen och inte heller gjorde foten ont:-)Nu går hon längre sträckor och tycker det är ok..
Hon var "otränad"enligt mitt sätt att se på det nu i efterhand..hon har alltid varit min bebis och jag tror att hon levt sig in i det för att mamma burit på henne och inte tagit striden..
Dock så sov hon också 2-3h varje dag i våras, speciellt på dagis då hon blev utmattad av alla intryck och aktiviteter. Hon har också mest lekt själv eller med syrran men har nu i sommar "blivit" stor och fått egna kompisar..Hon vill nu vara stor som sin syster och spelar inte längre på att vara liten..Jag har fått en annan unge med självförtroende och lite vilja i kroppen:-)Hon är dock tröttare som individ än syster sin. Jag trodde länge att hon hade ett dolt hjärtfel pga att hon alltid varit så lugn, sovit mycket och inte farit runt som andra barn. Ungen är dock kärnfrisk enligt alla kontroller.Detta var om min 4-åring..
 

Artiklar från Familjeliv