Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

dagisavgiften nu på hösten

Skrivet av Monica m Linnea 000317 o Linus 030529
Visst var det nu i höst det blir gratis dagis upp till 15 timmar?

Linnea går bara 15 timmar, då betyder det alltså att det blir gratis, har jag rätt eller?
Svar på tråden: dagisavgiften nu på hösten

NJa...

Skrivet av  Carola m Robban&Corrinda000514, och Novalie 030523:0) och två till..
Vi trodde åxå så, men efter att ha krånglat med dagis i våras så fick vi höra annat...
Vi hade ju Robb&Corr på 15 timmar hösten 03, men så vips så beslutade Uppsala j***kla skitkommun att ALLA skulle batala samma avgift..
Alltså skulle vi betala lika mkt som de som hade sina barn heltid..och vi fick inte välja dagar eller fick fler timmar:0(
Vi blev snörtokiga och sa upp platserna med omedelbar verkan!
Principsak!!

Då fick vi höra att för att det ska vara gratis så ska man ha en placering som heter Allmän föskoleplacering, annars får man betala ändå.
Idiotregler!

Men har du det så ska det vara gratis.
Men då kan du inte utöka hennes tid på dagis om du får jobb från en dag till en annan utan du måste söka om det, vilket ju kan ta några månader..

Eftersom jag ändå är hemma med Novalie så vill ju inte vi ha dagis mer än för deras skull, så vi har den allmänna placeringen.

Mina busar började i måndags, kommunen har skramlat iordning en grupp med enbart sådana barn som mina(de låter som om de vore enbenta edyl*s*)men alltså som bara har rätt till 15 timmar, och där man inte är arbetslös för då måste man ju ha den andra omsorgsformen så man kan utöka tiden snabbt.

Det är mina tvillingar och...ett till tvillingpar:0)
Thats it!
Fast det kommer att plocka in barn från övriga avdelningar på dagis sen så det blir nog en grupp på 10-15 kids.

Det verkar väldigt bra, om än lite som att vi är andra klassens medborgare, vi som inte jobbar och betalar skatt...de har fått avskrapet av leksaker och sånt:0(
Men..de ska köpa in nytt..sen..
Fröken är toppen iaf och det är ju det viktigaste!!

Det sämsta är att det är 9-12 alla dagar:0(
Vi hämtar dem precis innan lunch så det är inte nådigt hungriga barn man får hem...dessutom så¨är deras lokal precis intill köket så det luktar ju gudomligt gott!!
Och, det är mitt i Novalies sovtid:0(

Så jag ska försöka få så vi kan ha tre dagar-fem timmar åt gången ist.
Det sa de på kommunen skulle gå bra om gruppen ville det, och eftersom vi är bara två föräldrapar så...:0)

Men jag har inget stort hopp att det blir så, men man kan ju försöka!!

Det är inget svar på din fråga, men jag vet faktiskt inte hur det är med de avgiftsfria timmarna!
Om du är arbetslös så måste du ju stå till arbetsmarknadens förfogade, och då kan du ju inte ha den allmänna placeringen...?
Nä, jag vet inte:0(

Men jag kan surra ändå;0)
Ring och kolla imorgon!
 

hej Carola

Skrivet av  Monica m Linnea 000317 o Linus 030529
Dagiset strulade med räkningarna den hä rmånaden, så vi får dubbla räkningar nästa månad.
Det ska bli intressant att se vad den blir på,.
Jag har betalt ca 700 kr för Linnea, eftersom jag inte tagit ut så många dagar och inte haft så stor inkomst+ sambons lön.

Jag har inte orkat fråga dagis, men jag har läst på kommunens hemsida att det är avgiftsfritt (15 timmar) from aug, när de fyller 4 år.

Jag är arbetslös nu, och sambon föräldraledig året ut med Linus.
Jag vet inte vad jag ska göra, så jag ska få gå på en vägledningskurs 3 gånger. Hoppas jag blir klokare då.

Jag skulle vilja jobba bar lite, helst vara hemma mest. Jag är absolut ingen jobbmänniska.
Jag vill vara med mina barn mer än jag ska jobba, sen får andra tycka att man måste ha jobb och pengar och ta hand om sin familj, speciellt när man har barn.

Men jag värdesätter tiden med dem mer än pengar.

Fast jag kan inte vara hemma utan inkomst, det har vi inte råd med.
Nu kan jag helt från det jag skulle skriva, det är kväll och jag är trött.

ha det bra!
 

Håller med dig:0)

Skrivet av  Carola m Robban&Corrinda000514, och Novalie 030523:0) och två till..
Jag vill åxå vara med mina barn hellre än att jobba!
När jag dessutom är barnskötare så känns det liksom rätt korkat att ta hand om andras ungar och lämna bort mina egna...

Nä, vem kan vara hemma utan inkomst:0(
Kan du kanske hitta nåt nattjobb el kvällsjobb, så du slipper jobba så mkt?
Har du nån utbildning?

Jag vet inte heller vad jag ska göra när jag blir stor så därför är jag nyfiken på vad andra har för planer:0)
Jag ville gå kursen" Hur man enkelt blir mångmiljonär utan att lyfta ett finger över natten"....men den var fullbokad;0)))

Vägledningskurs låter ju rätt smart, hoppas att den ger dig nåt!

ha det bra!
 

Tja...

Skrivet av  Nettan & Evelina + bf 25/9
här har vi mindre avgift för barn fyllda 4 år och om barnets föräldrar är hemma och är föräldralediga får barnet bara gå 15 timmar och då är det avgiftsfritt alla utom två månader då vi får betala halv avgift.

Lite rörigt kanske men nu innan evelina blivit storasyster är tiden inte begränsad och då betalar vi för henne och efter att lillebror/lillasyster tittat ut är det "gratis" förutom två månader.

/Nettis
 

har fått svar idag om avgift

Skrivet av  Monica m Linnea 000317 o Linus 030529
Jag frågade i morse.
Linnea går gratis eftersom hon går max 15 timmar.
Så vi får ingen faktura alls sa hon som sköter den pappersbiten.

Vad perfekt då sparar vi minst 700 kr som jag har betalat i månaden förut.
 

Artiklar från Familjeliv