Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

3 frågor:

Skrivet av Becka med Elvira 25maj + 2 syskon
1. Hur ofta badar din 4åring? Alltså tvättar håret och så? Badar h*n eller duschar?

2. Borstar ni alltid tänderna på honom/henne eller vill h*n göra det själv nångång?

3. Brukar ni själva klippa håret på er 4åring (tex. pojkar med en sån där maskin och pannluggen på flickorna) eller går ni alltid till frisören? Hur ofta klipper ni hennes/han hår? Vad tycker h*n om att bli klippt?
Svar på tråden: 3 frågor:

Mina svar:

Skrivet av  Kristin
1. Hur ofta badar din 4åring? Alltså tvättar håret och så? Badar h*n eller duschar?
* Duschar varje kväll, tvättar håret kanske varannan eller var tredje.

2. Borstar ni alltid tänderna på honom/henne eller vill h*n göra det själv nångång?
* Vi gör det alltid på honom.

3. Brukar ni själva klippa håret på er 4åring (tex. pojkar med en sån där maskin och pannluggen på flickorna) eller går ni alltid till frisören? Hur ofta klipper ni hennes/han hår? Vad tycker h*n om att bli klippt?
* Han får alltid gå till frisören och han älskar det. Han småpratar så artigt och sitter helt stilla...:) Det blir väl varannan månad ungefär.
 

här kommer svar från oss

Skrivet av  A-K
svar 1: hon badar ca varannan dag och duchar varje nu när det varit så varmt, mest för att få bort sand och klibb. jag tvättar hennes hår en till två ggr i veckan.

svar 2: Jag borstar alltid på kvällen och oftast på morgonen ibland fuskar vi på morgonen och då borstar hon själv.

svar 3: hon är tyvärr rätt bra på att klippa sig själv hmmm. men hon går till frissan två till tre ggr per år där imellan puttsar jag

hoppas att du blev nöjd med svaren hur gör ni själva?
 

Joanna svarar

Skrivet av  Joanna & Erik 000518
1. Hur ofta badar din 4åring? Alltså tvättar håret och så? Badar h*n eller duschar?
*** Några gånger i veckan. Håret tvättas varje gång pga all sand och annat jox. =) Han badar först avslutar med dusch.

2. Borstar ni alltid tänderna på honom/henne eller vill h*n göra det själv nångång?
*** Jag borstar alltid på kvällarna. På morgon får han borsta själv, men jag gör det oftast eftersom han inte alltid vill borsta själv.

3. Brukar ni själva klippa håret på er 4åring (tex. pojkar med en sån där maskin och pannluggen på flickorna) eller går ni alltid till frisören? Hur ofta klipper ni hennes/han hår? Vad tycker h*n om att bli klippt?
*** Min mamma klipper honom (gammal frissa), med både maskin och sax. Han blir ganska otålig, så man får vara påhittig med grejor.
 

Våra egna svar:

Skrivet av  Becka med Elvira 25maj + 2 syskon
1. Hur ofta badar din 4åring? Alltså tvättar håret och så? Badar h*n eller duschar?
---Elvira badar, hon sitter i den lilla badbaljan och skvätter och leker, vi har inget stort badkar ännu. Hon gillar inte att stå och duscha. Det blir 2-3 kvällar/vecka. Hon gillar att bada!

2. Borstar ni alltid tänderna på honom/henne eller vill h*n göra det själv nångång?
---Vi borstar tänderna på henne morgon & kväll, hon får inte ännu göra det själv på länge eftersom hon inte alls gör det ordentligt och bra än. Hon gillar dessvärre inte att borsta tänderna speciellt mycket.

3. Brukar ni själva klippa håret på er 4åring (tex. pojkar med en sån där maskin och pannluggen på flickorna) eller går ni alltid till frisören? Hur ofta klipper ni hennes/han hår? Vad tycker h*n om att bli klippt?
---Jag minns inte exakt, men det blir väl 2 gånger/år vi far til f risören och klipper henne, annars klipper jag pannluggen kortare emellanåt här hemma själv. Då hon är flicka och har lite längre pagefrisyr får det ju bara växa, förutom pannluggen då.

 

Mactilda svarar

Skrivet av  Mactilda
Min William(0005) gäller det då alltså...

1)
Två gånger i veckan och det är dusch oftast och bad ibland

2) Vi borstar alltid men han brukar få borsta själv innan eller efter (som den tandläkarhustru jag är vill jag tillägga att barnet är inte moget att borsta tänderna själv förräna det är 10 år)

3)
Frisören oftast ibland har jag tagit ett tag över öronen men det är mkt sällan.
 

Anna svarar...

Skrivet av  Anna och Felix Ace 000504
1. Hur ofta badar din 4åring? Alltså tvättar håret och så? Badar h*n eller duschar?

-dusch eller bad nästan varje kväll...han har en förmåga att se ut som en lort Olle varje dag efter dagis. Men håret tvättas någon gång i veckan (om han inte stått på huvvet i sandlådan)

2. Borstar ni alltid tänderna på honom/henne eller vill h*n göra det själv nångång?
-Felix borstar tänderna själv, sedan brukar jag rafsa igenom lite efteråt (för säkerhets skull..)

3. Brukar ni själva klippa håret på er 4åring (tex. pojkar med en sån där maskin och pannluggen på flickorna) eller går ni alltid till frisören? Hur ofta klipper ni hennes/han hår? Vad tycker h*n om att bli klippt?
-Haha..jag har klippt Felix en gång med trimmer...och han var alldeles förtvivlad och arg och ledsen, för att jag var en dum mamma som tog bort hans hår (jag tyckte iofs oxå det var hemskt)..så numer går jag bara till frissan med honom....
 

Ns mamma svarar

Skrivet av  StoraNs mamma
1. Hur ofta badar din 4åring? Alltså tvättar håret och så? Badar h*n eller duschar?

Varje dag duschar hon, vi har inget badkar! Tvättar håret var 3e dag.

2. Borstar ni alltid tänderna på honom/henne eller vill h*n göra det själv nångång?
Jag gör det nästan jämt åt henne.

3. Brukar ni själva klippa håret på er 4åring (tex. pojkar med en sån där maskin och pannluggen på flickorna) eller går ni alltid till frisören? Hur ofta klipper ni hennes/han hår? Vad tycker h*n om att bli klippt?
Jag klipper först brorsan och sen henne, eftersom brorsan är hennes idol så går det alltid bra då.
Hon har aldrig vart hos frisören.
 

3 svar

Skrivet av  AmMoE
1. Hur ofta badar din 4åring? Alltså tvättar håret och så? Badar h*n eller duschar?

-Beror på väder och lekar!! På sommaren blir det vanligtvis bad/dusch var dag. Hårtvätt oxå eftersom det är både svett och sand däri *s*
På vintern kanske ett par ggr i veckan.
Eskil badar oftare än han duschar.

2. Borstar ni alltid tänderna på honom/henne eller vill h*n göra det själv nångång?

-Både och. För det mesta vill han borsta själv först, men vi hjälper honom alltid oxå.

3. Brukar ni själva klippa håret på er 4åring (tex. pojkar med en sån där maskin och pannluggen på flickorna) eller går ni alltid till frisören? Hur ofta klipper ni hennes/han hår? Vad tycker h*n om att bli klippt?

-Vi har kört med maskin själva nu i sommar, annars går vi till frisören. Han är inte överförtjust, men går ändå med på det så att säga
 

Monicas svar

Skrivet av  Monica m Linnea 000317 o Linus 030529
1. Hur ofta badar din 4åring? Alltså tvättar håret och så? Badar h*n eller duschar?

-Linnea duschar varannan dag, eller varje dag om hon är riktigt smutsig. Hon är ganska torr så vi undviker för ofta att bada. Men hon badar med Linus ibland.

2. Borstar ni alltid tänderna på honom/henne eller vill h*n göra det själv nångång?

-Jag borstar hennes tänder, ibland får hon göra det helt själv på morgonen, men det är sällan.

3. Brukar ni själva klippa håret på er 4åring (tex. pojkar med en sån där maskin och pannluggen på flickorna) eller går ni alltid till frisören? Hur ofta klipper ni hennes/han hår? Vad tycker h*n om att bli klippt?

Linnea klipps av sin farmor, nu var det länge sen. Hon har klippt sig kanske 3-4 gånger inte mer.
Det brukar gå bra att bli klippt.
 

Heidi svarar

Skrivet av  Heidi m Linus 000504 & Lova 030507
1. Hur ofta badar din 4åring? Alltså tvättar håret och så? Badar h*n eller duschar?

*Linus badar ca 2-3 ggr per vecka o tvättar håret ca varannan gång. beror lite på vad han har haft för sig. Är det mycket sand o jox i så tvättas det ju så klart oftare. Han badar först och sen duschar han efteråt. han älskar att bada.

2. Borstar ni alltid tänderna på honom/henne eller vill h*n göra det själv nångång?

*Jag borstar hans tänder alltid. Ibland vill han borsta själv men då borstar jag ordenltigt efter honom.

3. Brukar ni själva klippa håret på er 4åring (tex. pojkar med en sån där maskin och pannluggen på flickorna) eller går ni alltid till frisören? Hur ofta klipper ni hennes/han hår? Vad tycker h*n om att bli klippt?

* Det har hänt att vi använt maskinen och klippt honom själv men nu har han en frisyr och det klipper vi hos frissan. Han sitter så snällt i stolen så det brukar gå smidigt och snabbt. Men han vill inte ha färg i håret!!

 

Artiklar från Familjeliv