Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*Snyft!*

Skrivet av En lessen Sabina v. 30

Nu är en sak om min förlossning klar iallafall.. Det blir INTE en hemförlossning... *buhu* Min sambo och jag skulle ha pratat med min BM om saken idag men hon hade blivit påkörd och var inte där naturligtvis! Stackars.. Istället skulle Läkaren diskutera skaen med oss.. Trist tyckte jag då det inte ens var "min" läkare utan en jag aldrig träffat förut.. Jaa.. Vad ska jag säga...? Hon avrådde ju naturligtvis å det bestämdaste och tyckte att när det finns så mycket resurser så ska man ju utnyttja det också.. HON har minsann jobbat i utlandet och sett både mödrar och barn dö! Jaha.. Tack för det..! Hon tog bara upp negativa saker.. inte en enda positiv.. Men hade någon räknat med det då eller..?!? Där rök mina chanser att kunna övertala min sambo.. Hoppas på att få tala med min BM när hon kommer tillbaka så vi kan försöka ordna en hemförlossning på sjukhuset... OM hon hinner komma tillbaka innan min bebbe ska ut! Det beror ju på hur lång tid det tar innan hon mår bra igen och att ordna en sån här sak kan ju vara bra att göra i GOD tid innan! Det lutar ju tyvärr åt att jag blir tvungen att föda "normalt" och jag inte får en sån förlossning jag drömmer om.. Så jag får väl stå ut med detta eviga spring och personal-byte.. Inte ens en Doula kan jag fixa.. Det verkar inte finnas här där jag bor och även om det skulle finnas tror jag inte att jag skulle ha råd med det.. Ja ja.. Det var mina "roliga" nyheter...
Svar på tråden: *Snyft!*

Åh, gumman !

Skrivet av  Laila v.33 (17/4)
Fy vad tråkigt !
Men du, ge inte upp än.......det sista man ska ge upp är ju hoppet :)
Om inte det vore för att jag också ska ha en liten bebis så skulle jag vara din doula, GRATIS !
Har du kollat på "Föda hemma" hemsidan ? Finns det ingen BM där ? Som kan vara med på sjukhuset ? Det kanske vore ett alternativ ?
Jag håller tummar och tår för att det löser sig !
 

Vad du är gullig!

Skrivet av  Sabina v.30

Joo.. Jag har kollat efter en doula på nån föda hemmasida men det var det som du skickade.. Vet inte om det är samma som "hemsidan" här.. Ska kolla in det!
jag hoppas också att det löser sig... :(
 

Har kollat på hemsidan nu... :)

Skrivet av  Sabina v.30

Hittade varken BM eller doulas i området.. MEN! Jag hittade kontaktpersoner! En här i Tranås och en i Linköping! Tänkte jag kanske skulle ringa dem..? Fast innan jag gör det... Vad ÄR en kontaktperson..?
 

Kan du inte berätta...

Skrivet av  Freja
..var du bor? Det kanske går att lösa på något sätt?
Sedan tycker jag att du ska begära att du och mannen träffar en hembarnmorska också! De vet ju mer om detta än de vanliga barnmorskorna och läkarna. Jag vet också en barnläkare som är övertygad om att det är bättre för barnet att födas hemma.
Lycka till!
 

Hembarnmorskor...

Skrivet av  Sabina v.30

finns tydligen inte här i krokarna.. Min BM (som är positivt inställd till hemförlossning) sa att det inte fanns i trakten och att det är väldigt svårt att hitta nån som ställer upp.. Men vi hade bråttom båda två när vi talades vid och det var på telefon.. När hon blir frisk igen ska vi prata mer om det.. Kanske hade hon kunnat ställa upp som hembarnmorska.. Men nu vill ju min sambo absolut inte och då blir det svårare.. Jag vill gärna att vi båda är överens..
Vi bor i Tranås.. Tack så mycket för att du försöker hjälpa till! Det känns faktiskt lite bättre bara av att veta att det finns folk som bryr sig..
Kram!
 

Var bor du?

Skrivet av  Jannika
Hu, vilken doktor!!!! Så hemskt att ni fick träffa just henne! Vad säger din sambo alltså? Skulle han inte kunna tänka sig (av respekt för dig och hur du skulle vilja föda) t.ex. att OCKSÅ träffa en hembarnmorska och höra vad hon kan berätta? En sådan doktor som du beskriver vet ju inte så mycket om just hemförlossning. Om hon har sett mödrar och barn dö i tredje världen (?) så har det ingenting alls med din förlossning att göra, det är väldigt mycket mer sannolikt att det har att göra med undernäring, dålig hygien, kvinnoförtryck etc.

Jag får, precis som Laila, en väldigt spontan lust att fråga om inte jag kan få vara din doula, gratis. Var bor du? Och - än har det väl inte blivt omöjligt med "hemförlossning på sjukhus" - varianten?

All värme!
 

Hemskt gärna!

Skrivet av  Sabina v.30
Vi bor i Tranås så det kanske blir lite lång hit.. :) Fast det beror ju på var du bor förstås... Jo läkaren var väldigt obehaglig faktiskt..! Hembarnmorskor finns tydligen inte i trakten här.. Men vi ska ju tala med min BM som är vänligt inställd till hemförlossningar så vi får väl se hur det går.. Att föda hemma är tvär-kört det vet jag redan.. Men det kanske kan gå att fixa till den alternativa lösningen.. (på sjukhus)
Jag får hoppas på det..
Tack så mycket och bamsekramar till dig!
 

Ge inte upp hoppet!

Skrivet av  Aila
Jag hade också svårt att övertala min man att hemförlossning är det bästa för oss.
Jag frågade honom om han ville träffa en hembarnmorska,då svarade han att -Nej,det vill jag inte.
-Nähä,sa jag lite ledset, men vill du göra det ändå,för min skull,det är väldigt viktigt för mig!?
Då svarade han JA,att det kunde han väl göra för mig!!!

I och för sig började jag övertalningsförsöken tidigt i graviditeten,men jag tror ändå att det finns tid att få din man att inse hur viktigt detta är för dig.

Vi bor också en bra bit från vår hembarnmorska, ungefär 45 mil!
Vi resonerar att det är bättre att ha en barnmorska som bor långt ifrån ,men är positivt inställd till hemförlossningar,än att ha en som bor nära men bara ställer upp som pliktskyldigast.
Föresten ligger väl inte Tranås så långt ifrån Järna?
Där finns det "gott om " :) hembarnmorskor och sunt inställda kvinnor att tala med.
Hoppas att det ordnar sig!
 

Vi får väl se vad gubben säger....

Skrivet av  Sabina v.31

...efter mötet med kontakt-personen Lena... :) Han kanske ändrar sig...? Nåja.. Jag vågar väl inte hoppas på det men man vet ju aldrig.. Ligger inte Järna i närheten av Stockholm...? Eller nåt.. Jag är inte världens bästa på geografi.. :)
Kram!
 

järna

Skrivet av  sofia
Järna ligger ca 5 mil söder om Sthlm, nån mil från Södertälje.
 

Aha! Tack! :)

Skrivet av  Sabina v.31
.
 

Artiklar från Familjeliv