Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver uppgifter!

Skrivet av Naia
Jag har en kompis som ska "förhandla" med en förlossningsläkare, och behöver uppgifter om förlossningskostnader. Vad brukar en naturlig förlossning på sjukhus kosta? Vad kostar igångsättning med epidural och slutligen kejsarsnitt?
Snälla någon insatt, upplys mig, i exakta siffror eller runda tal, så hon har lite kött på bena!

Tackar på förhand,
Svar på tråden: Behöver uppgifter!

Från Stockholm HSN

Skrivet av  Tina v 35
Utdrag ur deras "Handläggningsrutiner vid ansökningar om ersättning vid hemförlossning":

---8<---8<---8<---8<---8<---8<---8<---8<
"Antalet förlossningar i hemmet inom SLL har under senare tid varit cirka 30-50 per år. Kostnaden för en hemförlossning beräknas till 12-13.000:- vilket är cirka 10-20% mindre än för en förlossning inom DRG-systemet. Jämförelsen haltar på grund av svårigheten att definiera begreppet hemförlossning, men normalförlossning på förlossningsklinik torde vara närmast jämförbart".
---8<---8<---8<---8<---8<---8<---8<---8<
 

Tack för det!

Skrivet av  Naia
Något mer som vet nåt? Jag läste några sidor bak, men minns inte vem som skrev det, att en sjukhusförlossning kostar ca 18 000 och kejsarsnitt 30 000. Kan det stämma, eller är det osäkra uppgifter. Har även hört att kejsarsnitt kostar 40 000.

Men som sagt, tusen tack Tina!
Kramar
 

Jag har fått höra

Skrivet av  Elisa
att i stockholm ligger kostnaden för en normal förlossning på ca 15.000:-
Ett snitt ca 30.000:-
Har oxå hört någonstans att en Epidural kostar 5000:- och detta är då över de beräknade 15.000:-

Sen ska man ju inte glömma bort att alla förlossningsavd. går med förlust eller iallafall aldrig uppvisar vinst.

Lycka till!
 

Tack ska du ha!!! *imt*

Skrivet av  Naia
*************************************************************
 

Artiklar från Familjeliv