Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Dykmetoden"

Skrivet av A
Finns det någon här som kan redogöra vad dykmetoden är och hur man går tillväga?

Är nämligen livrädd för sprutor och vill föda detta barn så naturligt som möjligt.

Tacksam för svar.
Svar på tråden: "Dykmetoden"

Jag kan i alla fall berätta hur jag gjorde...

Skrivet av  Freja
..när jag dök:
Jag satt upp/på knä, sänkte hakan och sträckte på nacken och ryggen, samtidigt som jag "drömde" att jag var en val som dök genom vattnet. Det kom ganska naturligt när värkarna kom.
Andra metoder att laborera med är värme (vetekudde, dusch och bad) kyla (kall handduk, ispåsar), massage och framförallt trygghet!
Är du livrädd för sprutor känner du förmodligen mindre smärta om du inte alls riskerar att utsättas för dem. Tänker du föda hemma?
 

Får tyvärr inte

Skrivet av  A
Har haft tankarna på att föda hemma men sambon totalvägrar.
Har försökt få honom att se det positiva i detta men eftersom det är första barnet för oss båda är han lika nojjig på en hemmaförlossning som jag är på en sjuhusförlossning så jag försöker komma in på BB Sthlm för att få en mer hemma-lik-miljö att föda i.

Nästa förlossning (OM det blir någon nästa) lär jag nog stå på mig mer än jag gjort denna gång om allt går som det ska nu.
 

abc BRA!

Skrivet av  Envis
kolla även ABC på södersjukhuset där rummen är urgulliga med dubbelsäng och liten vagga till krabaten. De har öppet hus varje måndag kl:15 utan föranmälan! Ett alternativ till hemmafödsel.
 

Ogillade

Skrivet av  Tulsa
personalen så mycket att jag gick därifrån när vi var på besök.
Dessutom så väger jag för mycket för att få skriva in mig där...
 

Tulsa

Skrivet av  Helena
Vad var det som du inte gillade med ABC-personalen? Jag är nyfiken för jag har själv gått där och fött två barn och det har varit så rätt för oss...
 

Helena

Skrivet av  Tulsa
Dels så var det hela uppsynen av den BM som skulle hålla i visningen, liten och klen i psyket, visste egentligen inget även om hon varit med från starten av ABC-enheten, var väldigt svävande i sina svar, pratade med handen över munnen och såg allmänt osäker ut.

Att denna kvinna skulle kunna få mig att fortsätta kämpa när jag känner att jag ger upp är för mig en helt omöjlig tanke.

Visst, personkemin kan inte stämma med alla men eftersom hon var den enda BM jag fick träffa så blev intrycket inte speciellt bra.
Dessutom visade det sig att man inte får väga mer än 90kg vid inskrivningen om man vill föda där.
Jag är 185 lång och har en normalvikt på 95kg eftersom jag tränar mycket...

Rummen gillade jag, atmosfären i lokalen var så avslappnad som jag vill ha den och saknar på varnliga förlossningsavdelningar men vad göra?
Nu är jag i v31 så ett nytt besök på ABC för att ändra inställning till personalen är för sent eftersom man inte får skriva in sig hos dem efter v26.
 

Kan nån förklara för mig

Skrivet av  Naturnära
varför får man inte skriva in sig på ABC om man väger mer än 90 kilo??? Finns det en god anledning till det?
Finns det nån minimivikt också?
Låter nästan som man inte skulle vara kapabel att föda barn om man vägde mer än tex 90 kilo!

Är det bara jag som reagerar på detta?

Jag har suttit och funderat på det nu i ett par dagar och min logik kan inte förstå det utan en vettig förklaring som jar ännu inte hittat.
 

Fattar ingenting

Skrivet av  Cecilia
Nä, det låter ju helt ologiskt och sjukt i mina öron. Har aldrig fått höra om dessa regler på ABC, och jag ska föda i augusti. De har kanske ändrat en del nyligen tror jag, och nu gör de ett CTG när man kommer in tex, verkar ha blivit mer regler på sista tiden.

Jag vägde 86 när jag skrev in mig på ABC, och är inte lång, men inte smällfet heller, lite knubbig bara, har storlek 42/44 i kläder (hm, 46 i byxor kanske ibland, om jag ska vara riktigt ärlig). Om en person som är 10-15 cm längre än jag borde ju få väga mer än jag, utan att ha mer övervikt, eller hur? Verkar helkonstigt!

Ingen har alls kommenterat min vikt under hela graviditeten, bara skrivit upp den i journalen utan vidare kommentarer. Har inte alls fått känslan av att det skulle vara ett problem att jag ätit lite för många bullar ... Jag känner att jag överhuvudtaget har fått ett väldigt bra bemötande på ABC och är hittills jättenöjd och trygg där.
 

Hans nojjighet..

Skrivet av  Freja
..påverkar visserligen förlossningens utgång, men din påverkar mer! Har du tid kan du ju iallafall boka tid med en hembarnmorska, så får du se vad han säger.
Det är ju faktiskt så att detta handlar om din hälsa också, inte bara barnets. Och om barnet är lika tryggt hemma, och du tryggare...
 

Har försökt

Skrivet av  Tulsa
men han säger ändå nej.
Nu är det iaf klart att jag får föda på BB stockholm och hoppas att det är mindre sjukhuslikt...
 

Härlig metod...

Skrivet av  ellendellen
Dykmetoden kan vara helt fantastisk när man behärskar den. Tanken är att värkarna kommer som stora vågor. För att inte "drunkna" ska man göra så lite som möjligt. Då kommer man så småningom upp till ytan. Sitt bekvämt rakt upp och ned, med båda fötterna på golvet. När värken kommer så tappar du hakan (se ut som en byfåne...), släpp ner axlarna och andas ut. Sedan andas du så lite som möjligt, helst inte alls. Våga ner och känn efter i livmodern och känn att smärtan är inte farlig eller skadlig. Den bästa hjälpen man kan ha är en käraste/barnmorska/doula att helt vila ögonen i under värken för att inte börja kämpa emot om man blir överväldigad. Stanna "nere", avslappnad och med så lite andning som möjligt och när värken klingar av så kommer du upp till ytan igen. Med ett bra stöd med god ögonkontakt så klarar du det! Lycka till och tala gärna om hur det gått.
 

Aha!

Skrivet av  Helena
Vad spännande! Precis så betedde jag mig under en stor del tiden då min lilla stumpa, nu 4 år föddes. Visste inte att det hade ett namn, eller att det var det jag gjorde. Utmärkt beskrivning med "byfånen". Att ha någon som hjälper en att "tappa axlarna" är också bra eftersom det är lätt att spänna dem när man andas lätt...
 

Annat tips

Skrivet av  Tina & Angelina född i hemmet 12/5 2002
Ta med dig en doula till sjukhuset om din sambo inte vill gå med på att du föder hemma.
Jag födde hemma nu i maj och nio dagar senare var vi med på min systers förlossning på BB Stockholm. Jag hade som utväg att föda just där och det hade jag möjligtvis kunnat göra om jag hade fått ha med mig Marietta, en av mina hembarnmorskor.
Jag har tidigare lidit av sprutfobi men har gått behandling under hösten, toppenbra!

Jag sitter här nu med världens underbaraste lilla Angelina som inte är helt förtjust i att jag ägnar mig åt datorn istället för henne = rätt lite datortid nuförtiden... Jag berättar gärna mer, allt har löst sig otroligt bra för mig, om du mailar mig ditt telefonnummer.

[email protected]
 

Artiklar från Familjeliv