Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

besviken!

Skrivet av Envis
Jag måste säga att jag är besviken på hemforlossningsbarnmorskorna i sthlm.
Nu blir nog alla arga när jag gör detta inlägg men jag måste ändå få säga vad jag har på hjärtat!
Jag är så lycklig att jagär gravid och ska få föda mitt första barn. Att samhället inte betalar är ju bara det hemskt i sig då jag inte har överflöd av denna vara. Men sen när det inte finns en barnmorska som kan tänka sig att ställa upp så blir man verkligen ledsen! Jag känner nästan som om jag inte vill ha det här barnet om jag blir tvingad att föda det på sjukhus. (om det är friskt förstås). Jag har nu blivit nekad av en barnmorska, beställt tid hos en annan som jag skulle träffa imorgon på inskrivning som ringde och avbokade allt IDAG. Till råga på allt hade hon lämnat ut mitt namn och nummer till en tredje barnmorska utan att FRÅGA MIG (hallå?!)som hon tyckte jag kunde träffa istället. Det funkade inte alls i personkemi tyckte jag vilket gör att jag nu bara känner mig ledsen,överkörd och lågt prioriterad. Jag som trodde att alternativ mödravård skulle tänka MER på oss kvinnor. Nej jag känner att jag är tveksam att betala ur egen ficka när jag blir behandlad på detta viset. På ABC däremot tog de emot mig med öppna famnen.
Slutligen måste jag säga att jag blir nästan alltid bra bemött i vanliga livet då jag är mkt socialt kompentent och positiv men här känner jag som spetälsk! Har fortfarande en barnmorska kvar som jag nu hoppas på men är hon också upptagen vet jag inte vad jag gör!
Svar på tråden: besviken!

Men oj!

Skrivet av  Naia
Det var ju tråkigt att höra! Har de många hemförlossningar på gång, eller arbetar de mycket just nu eller?? Jag förstår att du är besviken... men kanske den rätta bm låter vänta på sig, då?
Kanske tredje gången gillt?
Om du vill så kan jag maila dig, med fler namn.

Lycka till, och ge inte upp!
 

hmm

Skrivet av  Envis
jag ska nog kolla upp den här sista först. Jag skriver igen om jag behöver en namnlista! Tack så hemskt mycket!!! Det är skönt att veta att nån tänker på en. Jag vill ju så gärna föda hemma! Vi bor så vackert och min man har äntligen börjat gilla iden lika mycket som jag. Men man heter ju inte envis för inget eller hur?!
KRAM på dig.
 

Bra!

Skrivet av  Freja
Att du tar upp detta! Hittills har inte hembarnmorksorna haft så många födslar, men nu när det börjar röra på sig blir det kanske tvärtom brist på barnmorskor. Det är jätteviktigt att hem-bm hanterar detta problem på ett bra sätt! Man ska inte behöva oroa sig för att inte få tag i barnmorska! Prata med den senaste och förklara hur du känner, och be henne ta upp det med de andra så att de får ett system för att hantera att många vill föda hemma!
Lycka till med din hemfödsel!
 

Hej Envis!

Skrivet av  Anna Teresia
Synd att du inte har hittat rätt bm ännu. Jag vet inte riktigt hur jag skulle råda dig då jag kände att jag träffade rätt på en gång.
Kolla på www.fodahemma.com där det finns listor på både hemförlossningsbarnmorskor och doulor.

Lycka till!!!
 

av vilekn anledning säger de nej?

Skrivet av  mandelblomman
till att förlösa dig hemma, har de en medicinsk orsak eller har de inte tid/plats?
 

Vi är också besvikna

Skrivet av  my
Vi har också fått nej från en barnmoska i stockholm som vi först gillade väldigt mycket. Hon var ganska hård mot oss och ifrågasatte våra motiv till att föda hemma och tyckte att vi skulle gå till ABC istället. Dessutom provocerade hon min pojkvän på ett ganska taskigt sätt. Jag kände mig först jättebesviken på henne för jag kände att hon inte gav oss något stöd alls i att vi ville föda hemma. Hon kunde inte heller föreslå någon annan barnmorska som arbetar med hemförlossningar. Som tur är så är jag bara i vecka 23 så vi har tid att hitta någon annan barnmorska själva för på sjukhus vill jag verkligen inte föda. Men man ska inte tro att man blir motagen med öppen famn bara för att man vill föda hemma. Inte från något håll. Men som tur är så har vi både vänner och familj som stöder oss. Hoppas att du hittar någon som funkar för er.
 

Artiklar från Familjeliv