Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Besök av hembarnmorska på Island

Skrivet av Mariita
Jaha, det känns nästan lite futtigt att skriva om vår planeringing av hemförlossning här nu bland dessa diskussioner om hemforlossningarnas vara eller icke vara. Men jag skriver ändå...

Idag fick vi då äntligen besök av den hembarnmorska som ska hjälpa oss. Hon var väldigt lugn och trevlig. 22 års erfarenhet. vi diskuterade var vi ska vara, huruvida förlossningen ska ske i vatten eller inte (hon har en föda barn-bassäng) om barnen ska vara hemma, säkerhetsaspekter och diverse annat. Troligtvis provar vi bassängen, jag har inte fött i vatten förut, men det verkar ju underbart. Vi kommer att hålla till i sovrummet och då kan barnen vara i resten av lägenheten med barnvakten.

Vi gick igenom vad som kan föranleda en flytt till sjukhus, den vanligaste orsaken verkar vara en trött mamma så det gäller få i sig energi. Vad har ni för förslag?

Hon jobbar på en ABC-klinik och kunde berätta att i hemförlossningar verkar mamman känna mindre smärta, vara lugnare, hela situationen mera avslappnad och att barnen mår mycket bra efteråt. Risken är naturligtvis mindre för infektioner och amningen kommer lättare igång.

Så frågade jag lite om läkarnas inställning här till hemförlossningar och hon säger att den är ganska positiv, vilket jag också upptäckte när jag diskuterade saken med min gynekolog. Jag har överhuvudtaget fått ett positivt gensvar från de flesta personer jag talat med, inte alls denna mur av skepsis och rädsla som finns i Sverige. Jag berättade för grannarna som är två gamla systrar och de blev så GLADA att det skulle födas barn i deras hus! Den äldre av dem som är 80 år har själv fött tre barn hemma. Och det finns faktiskt en hel del i min generation som är födda hemma. Så sjukhusfödslar har inte lika lång historia som i Sverige även om det naturligtvis är standard nu.

Försäkringskassan betalar förlossningen och hembesöken före och efter, vi kommer också att få ett födelsebidrag på 10 dagspenningar, det blir ungefär 1000-1500kr.

Jag längtar!! Nu är det 8 veckor kvar.
Svar på tråden: Besök av hembarnmorska på Island

Det låter helt underbart!

Skrivet av  Nadja
Jag är riktigt avundsjuk på dig som snart ska få uppleva det finaste som finns i livet!
Härligt att det är en så positiv inställning till hemmafödsel på Island! (Och dina "grann-tanter" verkar helgulliga! :) *hoppfull*
Många kramar
 

Artiklar från Familjeliv